Dagbladet forbedret driftsresultatet med 7,7 millioner kroner til 30,2 millioner kroner i løpet av årets åtte første måneder i år sammenliknet med tilsvarende periode ifjor. Opplagsnedgangen har også bremset opp.

Etter andre tertial er avisens opplag på hverdager 198.000 eksemplarer noe som er 1900 eksemplarer høyere enn tilsvarende periode ifjor.

Gode resultater i annonsemarkedet er en vesentlig årsak til det positive økonomiske resultatet. Etter andre tertial var annonseomsetingen på 160,1 millioner kroner, noe som er 5,7 millioner kroner mer enn tilsvarende periode ifjor.

Søndagsproblemet
Konsernrapporten viser likevel til at annonseomsetningen i andre tertial isolert var lavere enn tilsvarende
periode ifjor. Det stort anlagte søndagsmagasinet representerer fremdeles et problem for avishuset der Orkla-konsernet er dominerende eier. Søndagsopplaget ligger nå på 153.700 eksemplarer, noe som er 7600 eksemplarer lavere enn tilsvarende periode ifjor.

I likhet med andre mediebedrifter taper også Dagbladet store penger på sin internettsatsing i datterselskapet DB Medialab. Her falt resultatet før skatt fra minus 9,9 millioner kroner i årets to første kvartaler ifjor til hele minus 27,3 millioner kroner i år.


(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.