Nokia og Endemol mener begge at mobil-tv vil bli en stor publikumshit og pengemaskin for innholdstilbydere og mobiloperatører. Men ikke nok med det- de tror også det nye formatet vil endre tv-mediet slik vi kjenner det i dag, skriver BBC News på nett.

Både Nokia og Endemol satser på å ligge langt fremme i utviklingen av 3g-tjenester.

Selger
Endemol har allerede solgt seks millioner Big Brother-minutter siden programmet ble gjort tilgjengelig for mobil-tv-brukere i Storbritannia, Italia og Australia.

Nokia tester nå ut neste-generasjons mobil-tv-teknologi ulike steder i verden. I følge selskapet er brukerne også interesserte i video på mobiltelefonen.

- I motsetning til nettsurfing på mobilen er mobil-tv lett å selge til konsumentene, sier Mark Selby, direktør for multimedia-salg i Nokia.

I følge analytikere ved Strategy Analytics vil mobil-selskaper ha rundt 50 millioner mobil-tv-kunder innen 2009.

Skaper nytt innhold
Mobil-tv åpner også for nye typer programmer. Spin offs fra eksisterende programmer eller ekstramateriale spås å bli lett tilgjengelig gjennom mobilen, men også egne mobil-tv formater kan komme.

- Jeg ser for meg egen interaktive spørreprogrammer for mobiltelefoner, sier Peter Cowley, direktør for interaktivitet hos Endemol. Selskapet satser på utvikling av quiz, komedier og reality-programmer.

Sport er også en selvfølgelig vinner, og operatørene satser på å rulle ut tjenester rundt fotball-vm neste år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.