Fristet av den opplagte salgsmuligheten som ligger i at nordmenn er lei av å betale alt for mye for å ringe, popper det opp bredbåndstelefonitilbydere i den trangeste norske fjord.

I dag kjemper rundt 40 tilbydere om oppmerksomheten og pengene våre, Phonzo er en av dem.

- Bredbåndstelefonimarkedet i Norge er veldig vanskelig for tiden. Det er svært mange tilbydere, men du har kanskje lagt merke til at mange av dem ligner på hverandre? spør salgs- og markedssjef i Phonzo, Petter Tidemand.

Telio-kopier
Han mener de fleste tilbyderne er Telio-kopier med fastprispakker på typisk 159 kroner.

- Jeg tror vi i løpet av neste år vil sitte igjen med fem-seks tilbydere, og vi vil være en av de største. Derfor er det viktig for oss å skille oss ut, sier Tidemand.

Analyser fra blant annet Teleplan viser at mellom 60 og 65 prosent av alle nordmenn vil ha gått over til telefoni over bredbåndet innen 2010.

Satser på tjenester
Phonzo har en samarbeidsavtale SBS Broadcasting om å levere tilleggstjenester til deres produkter, og satser på tjenester som en ekstraverdi. SBS eier blant annet TV Norge, Canal + og den svenske tv-kanalen Kanal 5, og samarbeidet har så langt vist seg i form av en Big Brother-softphone.

I tillegg til å være en helt vanlig ip-telefon kan den også brukes til å spionere på Big Brother deltakerne gjennom mikrofonene de til enhver tid har på seg. Softphonen har også egen knapp for å kan også brukes til å stemme ut den deltakeren man liker minst.

- Vi har sett en merkbar økning i antall Phonzo-abonnenter etter at vi lanserte Big Brother- telefonen, sier Tidemand.

Strategisk steg
Big Brother- tjenesten er et strategisk steg på veien for Phonzo. Mediekonvergens er stikkordet. Phonzo vil levere tilleggstjenester til produkter og programmer mediehusene tilbyr.

- Vi jobber mot å bli en integrert del av fremtidens mediasentre. Samarbeidet med en innholdsleverandør som SBS er et steg i den retningen, sier Tidemand.

Han forteller at de ikke har opprettet kontakt med mediesenter-produsenter, men at en slik henvendelse vil skje sammen med SBS.

Før den tid håper Phonzo at deres softphone, spesialtilpasset for det enkelte program, kan videreføres til andre av TVNorges og SBS' produksjoner.

- Vi ønsker å gjøre noe helt annerledes. Det er både viktig for å skille seg ut, og for å alminneliggjøre ip-telefoni, sier Tidemand.