Noen av forsikringsselskapene har vilkår som gir dem rett til å nekte erstatning om skadene er forårsaket av terror. Likevel velger selskapene som har slike begrensninger i vilkårene å gi blaffen i dem. De lover utbetalinger til kunder som er rammet av bomben og massakren 22. juli.

- Vi har ønsket å møte dette med smidighet, forteller Jack Frostad, informasjonsdirektør i forsikringsselskapet If.

En ringerunde DN.no har foretatt viser at mange hundre skader alt er meldt inn til forskringsselskapene, og at de venter at tallene på antall skadelidte vil fortsette å stige fremover. I tillegg til oppfølging og støtte til ungdommene på Utøya, vil forsikringsselskapene blant annet dekke skader på bygninger, biler og avbrudd i forretningsdrift etter bomben i regjeringskvartalet.

Foreløpig finnes det ingen oversikt over hvor stort område trykkbølgen fra bomben har forårsaket skade. Stine Neverdal I Finansnæringens hovedorganisasjon (FNO) sier at de har registrert skader 750 meter unna bomben.

If, som også eier reiseforsikringsselskapet Europeiske, melder om 270 saker så langt. Av disse er 12 personskadesaker, hvorav seks er dødsfall, forteller informasjonsdirektøren.

Opprettet saker før de ble meldt inn
Selskapet har gått gjennom listene over døde fra angrepene for å kartlegge hva som kan komme av ytterligere skademeldinger.

- Vi regner med flere personskadesaker og flere dødsfall. Vi har vært gjennom listene og fått kartlagt det vi tror i øyeblikket, men det kan være ting vi ikke har fanget opp, sier informasjonsdirektøren. Han forteller at kartleggingen If gjorde bidro til at selskapet alt var klar over skadetilfeller før den skadelidte eller de pårørende meldte fra.

- Vi prøver hele tiden å ligge i forkant med registreringene. Det har kundene vært veldig glade for, at når de har kommet til oss har vi allerede vært på saken. Det har virket som en lettelse for de som har hatt tunge saker, forklarer han.

Hos de fleste selskapene er det så langt mest reiseforsikringsskader som er meldt inn. Europeiske har fått inn 180 saker, hvor det i hovedsak har dreid seg om avbestillinger av ferier, tidlig hjemreise fra ferier og tapt reisegods på Utøya. I tillegg har selskapet 63 saker som gjelder skader på bygninger rundt regjeringskvartalet og 17 bilskader.

Gir mulighet for økte utbetalinger
If har valgt å definere alt reisegodset til ungdommene på Utøya som totalt tapt. Det gjør at AUF-erne kan kreve erstatning for dette. Ettersom det finnes begrensninger i hvor mye reiseforsikringen dekker av tapt reisegods, har selskapet valgt å dekke det overskytende gjennom innboforsikringen. Selskapet har også innvilget psykologisk førstehjelp for de som trenger det.  

- I tillegg har vi definert hvilke psykologiske senvirkninger vi skal dekke, forteller Frostad.

Gjensidige har også fått mange meldinger om skader. Selskapet har totalt mottatt melding om 138 tingskader mandag ettermiddag. Av disse er det snakk om 21 bygningsskader, 16 skader på innbo, varer og eiendeler, 90 reiseskader, 10 biler og én båt. I tillegg har selskapet fått beskjed om at der er snakk om 20 personskader, inkludert personer som døde i terrorangrepene.

- Det er de sakene som kommer inn etterhvert. Det er den største og viktigste delen av dette. Det er viktig at vi håndterer det på best mulig måte, sier informasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige til DN.no.

Strekker seg langt
- På oppgjørsavdelingen har vi folk som er dedikert til denne typen oppgaver, men det er klart at omstendighetene og omfanget gjør det helt spesielt, legger han til, og lover at selskapet vil strekke seg langt for å ivareta interessene til de som er berørt.

- Hva det innebærer i praksis, og hvor grensen går, må vi finne et system på. En rød tråd for hvordan man håndtere dette. Vi vil strekke oss og gjøre det som er mulig for hver enkelt, men det går en grense ett eller annet sted, sier Rysstad, som sier at de store forsikringsselskapene har gjort mange av de samme avveiningen for hvordan skadene skal klassifiseres slik at de skadelidte får minst mulig økonomiske problemer.

Både Gjensidige og If har for eksempel valgt å definere bilene som ble skadet i eksplosjonen i regjeringskvartalet som brannskader. Det innebærer at bileierne slipper bonustap og at kunder som kun har delkasko også vil få dekning.

Storebrand har mottatt melding om et 20-talls skader, men selskapet venter at dette vil øke. Selskapet har fått melding om personskader med død. Selv om selskapet egentlig har terrorforbehold i sine vilkår, ser selskapet bort fra det nå, i likhet med andre selskaper som har samme vilkår.

- Holdningen vår er at vi har en raushet i tolkningen av vilkår, sier viseadministrerende direktør Tom Granquist i Storebrand Forsikring.

Selskapet har gått noen runder om hvordan de skal praktisere støtte til de som som psykisk lidelse etter skade.

- Vi fraviker vilkårene, men blir nødt til å ta en individuell vurdering, sier han og antyder at de som ble direkte berørt på Utøya, deres pårørende og de som var på fergeleiet og frivillig deltok i redningsaksjonen vil kunne regne med å få dekket sine krav.

I tillegg gikk selskapet raskt ut med tilbud til kunder med helseforsikring og opplyste at de kunne ringe en rådgivingstjeneste hvis de hadde behov for å snakke med noen.

Betalte for kjærestene
Ettersom deltagerne på AUFs sommerleir var ungdommer, valgte forsikringsselskapet Tryg å definere kjærester av deltagerne som nærmeste pårørende. Det gjorde at disse kunne reise på forsikringsselskapets regning for å være nær sine etter tragedien på øya i Tyrifjorden.

- Vi valgte også å dekke avbestillinger for folk som fryktet å reise til Oslo den første helgen, sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen i Tryg.

Han ønsker ikke å oppgi presise tall for hvor mange skadesaker selskapet har opprettet, men sier at det er et tresifret tall.

For de forsikringsansatte som har tatt dialogen med de berørte og pårørende, har det også vært svært tøffe tider.

- Vi har tilbudt psykologhjelp til våre ansatte. Både for at de skal kunne møte kundene på en best mulig måte, men også fordi de selv utsettes for påkjenninger, sier Roald Stigum Olsen som er pressetalsmann i Tryg.

Tryg valgte å sette saksbehandlere som hadde jobbet med tsunamien i 2004 i første linje etter terrorangrepet fordi de hadde erf#229 fra lignende kriser.

Hos If har man hatt en debriefing for de ansatte som har sittet i førstelinje tatt i mot sakene.

- I midten av forrige uke hadde vi en samling med fagfolk. Og det var ganske mange som tok i mot tilbudet. Det er først og fremst de ansatte i Europeiske som har hatt den største trøkken, forteller Jack Frostad.

Gir ikke ut beløp
Ingen av selskapene DN.no har vært i kontakt med ønsker å gå ut med tall for hvor store utbetalinger de forventer i etterkant av angrepene. Men Frostad mener at utbetalingen for selskapenes del ikke blir av de største, ettersom staten er selvassurandør på sine egne bygg.

Hvorvidt forsikringsselskapene vil kreve erstatingen for sine utbetalinger, såkalt regress, fra gjerningsmannen er for tidlig å si.

- I de sakene der man har erstatningsutbetaling og en gjerningsmann som blir dømt er det vanlig at forsikringsselskapene henger seg på straffesaken med sitt krav, sier Ifs Frostad.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.