I sakens anledning henvendte statskanalen seg til direktør Gunnar Apeland i Norges Lastebileier-Forbund, NLF, som kan fortelle at bransjen står overfor en katastrofe, intet mindre.

Apeland har nemlig undersøkt saken og funnet ut at 20 prosent av medlemmene ser seg tvunget til å permittere ansatte. Flere transportbedrifter må enten parkere bilene eller fortsette og risikere konkurs, forteller han.

Lastebilsjefens løsning på krisen er ikke særlig original. Han vil at den nye regjeringen skal senke avgiftene. Det er nemlig bare 16 prosent av bedriftene som oppgir at de får økonomisk kompensasjon fra oppdragsgiver for økningen i dieselprisene.

At Apeland henvender seg til den nye regjeringen med sin bønn, har trolig sammenheng med at han kjenner svaret fra finansminister Per-Kristian Foss. Vi tror ikke engang Foss orker å smile av et slikt forslag, og enda mindre vil vurdere det.

Sannsynligheten for at Apeland skal ha større hell med seg hos den nye regjeringen, er nok også liten. Selv en SV-finansminister Øystein Djupedal vil ikke bite på dette utspillet. Til det er det for gjennomskuelig.

Behovet for lastebiltransport faller naturligvis ikke selv om bensinprisene stiger. Noen helt marginale mengder blir muligens flyttet over til tog, for resten vil dieselkostnadene bli veltet over på lastebileiernes kunder som velter dem videre til sine kunder slik at dieselprisene til slutt ender hos forbrukerne.

Kanskje vil også lastebileiernes fortjenestemarginer bli lavere, men det vil det være konkurranseforholdene som avgjør.

«Næringslivet er avhengig av å få fraktet varene sine,» forteller Apeland, og nettopp i den erkjennelsen ligger egentlig svaret på hans bekymring.

Vi skal ikke laste lastebilsjefen for at han ser en sjanse til å spre sitt budskap til det norske folk og de rødgrønne forhandlerne på Soria Moria, men er overrasket over at han får lov å bruke beste sendetid i NRK for å gjøre det – uten en eneste motforestilling.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.