Aaser presenterte nok et kanonresultat for konsernet i dag. For 35.kvartalet på rad knuste DnB Nor analytikernes forventninger. Og festen er ikke over ennå.

Ifølge Aaser er det få skyer å se på bankhimmelen det neste året. DnB Nors kunder har fått glede av de gode tidene med lavere renter og gebyrer, mener Aaser.

900 mill til kundene
Men, det er neppe fusjonen alene som sørger for lavere renter og gebyrer.

Hovedårsaken til presset i rentemarginen er den ekstremt tøffe konkurranse om lånekundene. Aaser påstår også at fusjonen mellom Gjensidige Nor og DnB har gitt et vesentlig bidrag til bedre betingelser for kundene.

- Fusjonen har gjort at vi har kunnet sende 900 millioner kroner ut til kundene. Det hadde ikke vært mulig hvis vi ikke hadde gått sammen med Gjensidige Nor. Kunden har fått sin del av kaken, sa konsernsjef Aaser på dagens resultatpresentasjon.

200 millioner kroner kommer fra kutt i gebyrene, og 600 millioner kommer fra kutt i rentemarginen, ifølge Aaser.

Til sammenligning har bankdriften i DnB Nor lagt frem et samlet resultat på 16 milliarder kroner siden fusjonen første kvartal i 2004.

- Kjempetøff konkurranse
Det er ingen grunn til å tvile på Aasers fusjonsforkl#229 på gebyr- og rentekutt.

Men det er heller ingen grunn til å tvile på at disse kuttene ville tvunget seg frem uansett på grunn av den sterke konkurransen i bankmarkedet.

- Det er kjempetøff konkurranse der ute. Nedgangen i inntektene fra betalingstjenester er så stor at den ikke oppveier volumoppgangen, bekrefter finansdirektør Tom Grøndahl i DnB Nor.

- Det har aldri vært så mange tilbydere av banktjenester her til lands. Norge er en honningkrukke som tiltrekker seg finansnæringen. Men alle tar "beating" på marginer og gebyrer, supplerer Aaser.

Holder seg store
"Beatingen" DnB Nor tar holder ikke til å ligge på toppen på rentebarometerne. Men kundene ser tydligvis ikke i den retning.

For storbankens markedsandel i personmarkedet holder seg på sterke 30,2 prosent i første kvartal - ned fra 30,9 prosent i samme periode ifjor.

Mange programmerte
En av årsakene til at DnB Nor klarer å holde på kundene, er det effektive salget av kundeprogrammer. 923 000 kunder er nå inne på et av DnB Nors lojalitetsbindende programmer. Det gir en inntekt på 58 millioner kroner i bankens kasse, en økning på 38 millioner kroner fra samme periode året før.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.