Det smalt godt under årets nyttårsfeiring da fyrverkeriet gikk opp, men en liten pipelyd glimret med sitt fravær. Nyttårstekstmeldingene er i ferd med å bli historie.

- Jeg fikk én, sendte en og tipper på null neste år. Jeg fikk 5-6 i fjor, og en hel haug året før, skriver en venn på Facebook, og de fleste andre som rapporterer inn har heller ikke mottatt mer enn én.

Tendensen er også svært tydelig i tallene fra Telenor. SMS- og MMS-bruken peker stadig raskere nedover, og nettopp Facebook får mye av skylden.

- Folk er vant til å bruke andre løsninger med mer funksjonalitet. Det er enklere å sende meldinger til mange, man trenger ikke velge hvem du skal sende til fra adresselisten, sier Torgeir Waterhouse i IKT-Norge til Dagensit.no.

-Vil falle enda fortere
Waterhouse påpeker at SMS og MMS har stått på stedet hvil i mange år når det gjelder funksjonalitet, mens nye plattformer blant annet lar deg holde gruppesamtaler og gir deg en klar historikk over meldingene.

Sammen med lavere kostnader kan dette ha bidratt til at mange har byttet ut SMS. Hos Telenor alene forsvant 3,3 millioner meldinger sammenlignet med fjorårets nyttårsaften, og på to år er volumet redusert med nesten en fjerdedel. Fallet er økende.

- Jeg tror fallet vil akselerere det neste året, sier Waterhouse.

Akselererende fall i SMS-bruken til Telenor:

(*Fallet i første halvår 2011 var til sammenligning på drøyt 5 prosent for hele markedet ifølge tall fra Post- og teletilsynet).

Best på å nå alle
Men betyr dette at SMS er på vei mot graven? Det finnes nok av meldingsarvtagere, men foreløpig er SMS tryggere hvis du trenger å nå frem til noen, påpeker Waterhouse, som tror SMS har en plass i fremtidens medieverden også - bare mindre enn i dag.

- Med SMS når du alle, mens med Facebook er det noen som åpner appen en gang i måneden, sier han, og påpeker at andre meldingstjenester blir mer integrert i mobilene etter hvert.

Telenor tror også nedgangen vil fortsette, men påpeker at fallet er mindre i resten av året enn i nyttårsmeldingsrushet.

- SMS-trafikken på nyttårsaften er jo en indikasjon på hvilken vei det går, men i det daglige er mangfoldet i bruken stor, både privat og i jobb. Det fungerer jo veldig bra til ”hvor er du” og ”tar du med fire melk og brød på vei hjem fra jobb”, påpeker Krokan.

Facebook og andre meldingstjenester er ennå ikke en like sikker måte å fange mottakerens oppmerksomhet på, selv om integrasjonen på blant annet på iPhone kan gi deg varsler på skjermen om alle nye meldinger, akkurat som SMS-er.

MMS-kollaps
Med MMS er står det litt verre til. Billedmeldinger har aldri riktig tatt av, slik man håpet, påpeker Krokan. Tallene for nyttårstrafikken taler et svært tydelig språk. For to år siden ble det sendt over to millioner MMS i Telenors nett på nyttårsaften. I år var trafikken kollapset til en tredjedel av dette. Krokan tror MMS vil ha sin plass, men at tallene tydelig viser hvor lett det er blitt å dele bilder via andre tjenester.

Nesten gratis SMS
Apple lanserte sin iMessage-tjeneste i oktober, og den gir muligheten til å sende SMS-er som datatrafikk mellom Apple-enheter. En annen slik tjeneste er Whatsapp, som fungerer på tvers av alle de store smarttelefonplattforemene. Dette gjør sms-meldingene nesten gratis, men krever at begge parter må ha programvaren installert. Med slike tjenester kan man sende noen tusen sms-er per megabyte data, og i dag koster en MB data i snitt omtrent det samme som en SMS - nemlig 40 øre. For storforbrukende ungdom er det altså mye å spare - og mye å tape for mobilselskapene.

- Vi merket ingenting til dette i november og desember etter at iMessage ble lansert, sier Krokan, som likevel tror denne typen tjenester på sikt kan gjøre et stort innhogg. Han påpeker at snittprisen på SMS uansett har gått ned fordi mange har dette inkludert i sine abonnementer.

Effekten av tjenester som iMessage og Whatsapp kommer først når de fleste av vennene dine bruker dem. Hvis tjenesten dekker en tredjedel av markedet, vil typisk bare hver niende melding gå via tjenesten.

Glemt eller fortropp?
Det var kanskje noen som satt og følte seg litt glemt på nyttårsaften, fordi nyttårshilsenene på SMS uteble. Men det finnes et alternativt som trolig også er sant: hvis du fikk få hilsener betyr det trolig at du er en del av en fremoverlent vennegjeng som raskt tar i bruk ny teknologi.

- Foredrene mine har vel sendt like mye SMS som de pleier, bemerker Waterhouse.

Les også:

- Som å betale 100 ganger mer enn franskmenn og spanjoler for en drink

Mobil skal bli like billig i Spania som Norge

Sosiale medier overtar for telefonprat og sms (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.