Hva føler du for Gjedrem.
.
Syens det er verre med alle idiotene som har tatt for høye lån og ført oss inn i dette uføret. At det sitter en fyr på toppen som klarer å holde tilbake, når alle andre vil at kjøpefesten skal fortsette er jeg veldig fornøyd med.
Høy rente er bensin på bålet. På tide at folk som har gjort svært dårlige valg får merke konsekvensen av det.
Problemet er jo at Gjedrem også er delskyldig i at folk har tatt opp for høye lån for noen år siden, fordi han da satte renta alt for langt ned, pluss lot den være lav for lenge.
Analogi:
Gjedrem=sirkusklovn
Kosteskaft=virkeligheten
Gjedrems hånd=renta
Sirkusklovnen prøver å balansere kosteskaftet stående på hånda si. En flink sirkusklovn ville klart dette nesten uten at det var mulig å se at hånda hans beveget seg. Akkurat denne sirkusklovnen er dessverre alltid på etterskudd. For å hindre at kosteskaftet velter må han derfor gjøre store bevegelser med hånda hit og dit.
I så fall bør du også ta med en fjerde faktor:
vind=utenforliggende faktorer som påvirker sirkusklovnens beslutninger
Sirkusklovnen befinner seg ikke i et rolig sirkustelt, men derimot utendørs, i stiv kuling som kommer i kast fra alle retninger. Da er det ikke så enkelt, selv for en flink sirkusklovn, å holde hånda i ro. Hovedsaken er uansett at kosteskaftet ikke faller ned.
Vennligst skriv saklige innlegg.
Innlegget er redigert av DN Forum
Hmmm, jeg kan ikke huske at det kom noen væpna Gjedrem-klan som pressa meg inn i masse gjeld og fikk meg til å gå banans butikker...
Og hvorfor har folk tatt for høye lån? Fordi Norges Bank med Gjerdrum i sjefsstolen heller ikke tidligere har klart å styre renten. Det er helt ufattelig, jeg er ikke økonom, men jeg tenkte på bakgrunn av livserfaring og sunt folkevett at vi kom til å få en slik utvikling.
Først sette renten langt ned over lang tid for så å sette den ovedrevent mye opp. Slikt bare må skape problemer.
Så her kommer de som virkelig har kjørt norge på tryne og hever Gedrem som syndebukk, og du stiller deg først i lynsjekøen?!?
Tipper du er en av disse som latterliggjorde alle som advarte mot dette vendepunktet for over et år siden.
I dette markedet kan det komme sjokk når som helst, det siste vi trenger er en jojo-rente i tillegg.
Hvis det å være premenstruelt emosjonel er alt du klarer for tiden, bør du holde deg hjemme og holde kjeft.
1
Man HAR HATT en jojo-rente under Gjedrem. Nå er renta for høy og MÅ komme ned på et nivå som balanserer økonomien. Men venter så lenge at han må sette den helt i kjelleren en gang til slik som han ventet alt for lenge i 2002.
589
Renten i seg selv er da aldeles ikke for høy. Selv med for store lån ville de aller fleste klart å sitte igjennom 8% over lengre tid. De som *ikke* måtte klare dette har bare seg selv å takke. Problemet skyldes først og fremst den karusellen som har oppstått hvor alle og enhver brukte eiendomsinvesteringer som minibank, noe som igjen medførte øket etterspørsel etter ny bil, kjøkken, og hva det måtte være. Næringslivet møtte så denne ekspansjonen med en ekspansjon bygget på svært kortsiktig rullende finansiering.
Og så sprekker bobla. Per og Kari får ikke lenger ta ut 100K til nytt kjøkken på rammelånet, omsetningen går ned, selger og produsent får trøbbel med (re)finansieringen sin, og poff; disse mister jobben (noen av dem) må flytte nedover i bostørrelse med den følge at Per og Kari er enda lengere unna nytt kjøkken siden "boligverdiene" faller.
Lavere rente vil ikke hjelpe mot denne effekten. Om noe er det en fordel for de som har realkapital, men denne vil neppe bli investert i noe produktivt før man er sikker på at bunnen er nådd.
Å investere i langsiktig og forutsigbar næringslivsfinansiering vil være et adskillig bedre virkemiddel for den levedyktige delen av industrien.
Balansere økonomien? Hva i alle dager er det som indikerer at økonomien er i ubalanse pga for høye renter?
Vi er der vi er pga år med negativ sparing, massive feilinvesteringer og økonomisk vekst basert på lånefinansiert konsum.
Å stimulere økonomien med reduserte renter nå vil gi en kortsiktig effekt, men vil virke destabiliserende på lang sikt ettersom det vil virke forsterkende på de underforliggende problemene.
Gjedrem gjør rett i å ha is i magen
Hvis du kaller det som har vært den siste tiden som jojo-rente, foreslår jeg at du finner frem NIBOR-tallene for de siste 20-30 år, og sammenligner litt. Det tar 5 min å lage en grafisk representasjon i Excel; da vil du se at NIBOR har vært utrolig rolig de siste årene, i forhold til hva den har vært tidligere.
Slutt å mobbe personer som ikke funker i jobben sin. Vis sympati og prøv å tilgi dem, for de vet ikke hva de skal gjøre, før de har fått kvartalsrapporten og de unøyaktige dommedagsprofetiene fra SSB på bordet. De beste i klassen valgte ikke sosialøkonomistudiet. Førerhunder leder an, gneldrebikkjer løper etter, derfor er voff, voff en utmerket måte å avreagere på.
Jeg er helt enig med deg i at de som valgte sosialøkonomistudiet ikke var de skarpeste knivene i skuffen. Jeg valgte det og det var mitt livs minst skarpe valg. En plakat av typen "DETTE STUDIET VIL MEDFØRE AT DU DISTANSERER DEG TOTALT FRA VIRKELIGHETEN" burde vært hengt opp på veg inn til der du melder deg på dette studiet.
Samme valgte jeg, og fikk en kommunist som lærer, jeg gikk ut med en god karakter som fagelig forståelse, men gikk ut med en forståelse av virkeligheten som et eventyr, Vil henvise til filmen: Gymnasielærer Pedersen, som gir en god peke pinne på galskapen som rådde.
har dere glemt Halvorsa? Kanskje ikke så morro å mobbe en dere har stemt inn selv?. Om henne kan mye negativt sies! Stå på!!
Du bør få gjort noe med raseriet ditt Olav. Forsåvidt fint at du starter en egen tråd om det så du ikke sprekker i utide.
Er det kun Gjerdrem du føler raseri, eller er det noe som har fulgt deg over tid?
Ikke sant. Man bør få ut slikt Gjedremraseri.
Generelt sett så er jeg ganske god når det gjelder følelseskontroll. Noe denne tråden vel gir uttrykk for. Jeg har tross alt klart å slette en god del av det jeg egentlig ville si. :-))
Ok, hvis det er en enkeltstående episode dette raseriet du fylles med så trenger du neppe hjelp.
Her er en arena du muligens vil like: http://www.nyhetsspeilet.no/2010/03/sv-ut-mot-bilderbergerne-og-nwo/
Her blir du ikke så sensurert, som du blir i DN, selv om de holder deg i øra der også.
Jeg har ikke samme behovet for voffe til Halvorsen. Hun har i alle fall lagt en profil på sine løsninger som samsvarer med partiets politikk. I grunnen passer det meg bra. Ser også at Statistisk Sentralbyrå går ut å støtter denne profilen
Enig med at renta var for lav tidligere, og dette førte til denne uhemmede investeringen og kjøpefesten. Gjedrem styrer hele tiden etter et såkalt inflasjonsmål og det er dette som er feil. Vi trenger ingen sentralbanksjef for å styre etter et slikt enkelt prinsipp. Han må kunne se på AS Norges helsetilstand og reagere heretter, som en lege som foreskriver medisin til en pasient. Har dere hørt om en dødssyk pasient som først får medisin etter neste møte i legeforeningen? Nei, Gjedrem dette holder ikke, du få finne frem medisinen med en gang. Vi vet du har den i kofferten. Men, selvsagt, er du i tvil om at dette er rett medisin, så er du i din fulle rett til å vente. Men husk, det er ditt ansvar om pasienten lider unødvendig.
Gjedrem gjør faktisk en veldig bra jobb. Mulig du ikke ser det Olav-dotten. Men ta av deg skylappene, les litt økonomisk teori, samt gi deg selv noen år til på baken, så vil du kanskje skjønne litt. BitteLitt.
Fikk lyst å kommentere Olav1: Mulig han gjør en god jobb ut fra læreboka og det mandat som Stortinget har gitt han. Men... nå har vi en ekstraordinær situasjon som trolig ikke dekkes av læreboka, nemlig krakk i verdensøkonomien. Mulig læreboka tar opp krakket i 1929, men vi har en helt annen situasjon nå. Når det gjelder eventuelt mangelfullt mandat fra Stortinget, er dette en sak for Kristin. Til slutt et spørsmål til deg Olav1: Hvis Gjedrem har bestemt seg for rentenedsettelse, hvorfor vente til langt uti desember? Står det også i læreboka?
Da spør jeg tilbake: Hvorfor tror du det har så stor betydning om renten settes ned NÅ, istedet for den 17.?
patisk å finne seg en syndebukk isteden for å gå i seg sjøl. Boligbobla kom fordi nettopp DU regna med at renta og ledigheten kom til å holde seg lav i all framtid. Selv om godeste gjeddis advarte mot eurforien.
Han har holdt seg til mandatet sitt og ikke gjort det særlig værre enn andre sentralbanksjefer.
Det er typisk norsk å suttre og finne seg noen andre å skylde på når verden går imot.
Tydelig at du heller ikke har skjønt noe. For mye medisin er like ille som for lite. Det er taimingen det kommer an på. Ingen norske husstander burde ha problemer med en boligrente på 7-8%. Dessverre vil mange av de neste 100 000 arbeidsledige få det. Disse vil bli arbeidsledige fordi mange bedrifter ikke tjener nok i en forbigående nedgangsperiode. Finanskostnadene til norske bedrifter er betydelige og kunne vært sterkt redusert hvis NB ikke hadde gått så høyt som de gjorde i sommer og vært så trege til å reagere som de har vært hittil i høst. Den kritikken som nå reises mot Gjedrem & Co. er vel fortjent og vil fortsette inntil nødvendige virkemidler tas i bruk.
Problemet er for lav likviditet, dårlig tilgang på lån. Det hjelper ikke med lavere rente når bedriftene ikke får tatt opp nye lån til denne renta likvel. Burde ikke ha noen avgjørende betydning om det tar en eller to måneder før renta går ned et prosentpoeng.
Gjedrem sitt mandat er å styre etter et inflasjonsmål på 2,5% Dette har han vel greid ganske bra til nå. Om dette inflasjonsmålet er fornuftig er en heeeeeeeeeeeeeelt annen sak.
Inflasjon i seg selv skaper ikke verdier, men kan omfordele eksisterende. Høyere inflasjon vil omfordele fra dem som låner ut til dem som har lånt og omvendt. Veldig høy inflasjon vil føre til "sko-lær" og "meny" kostnader. Negativ inflasjon er umulig å kontrollere (som siste 10 årene Japan, hele verden 1929-1940)
Hva er yndlingsprosenten din?
Sutre??? Nå er det ikke min intensjon å legge ord i munnen på Olav2, men siden jeg har samme oppfatning tar jeg sterk avstand fra begrepet sutring. Gjerdrum er vel eneste sentralbanksjefen som ikke har fått fingeren ut. Det er vel et samstemt oppfatning av at renta må settes ned, mye ned. Men denne bokormen har ikke løftet øynene opp fra bøkene ennå, jeg vil heller si at det synes å være en mangel på praktisk gangsyn som preger denne personen.
Alle med noenlunde gangsyn ser at i virkelighetens verden holder ikke Gjerdrum mål. Han er derimot i ferd med å gjøre en helvetes masse unødvendig skade.
Kan du lese følgende artikkel, se link, og gi en liten kommentar til hva som blir skrevet der? Se link: http://www.marketoracle.co.uk/Article7570.html For meg ser det ut for å være mot det gode å sette ned renten, men jeg er ikke så god på dette og derfor hadde det vært intressant å høre hva en analytiker mener.
Hva skjer med krona om renten settes kraftig ned? Hvordan påvirker det Ekornes og annen eksportindustri og arveidsplassene der?
Det er vel ikke bare enkelt å sette styringsrenten?
Kronen svekkes når renten settes ned. Dermed blir alle importerte varer dyrere.
Det straffer seg å bo i samme land som millioner av gjeldsnisser.
Det er så flott med mobben. Jeg formelig elsker enn real lynsjemobb. Kom igjen alle sammen, bare vi får til en skikkelig lynsjing så kommer nok alt til å bli bra igjen.
Jeg registrer at:
-renten var veldig lav for en tid tilbake fordi kronen var veldig sterk, og på grunn av dette sprikte finansinstutisjonene i sine vurderinger om renten skulle være lav eller høy, men at så godt som alle satte pris på at sentralbanken var åpen om prosessen.
-Norges økonomi har vært forbausende stabil på tross av at den er ekstremt avhengig av de svært volatile delene av den globale økonomien.
-frem til nå har både Gjedrem og Halvorsen fått mye skryt for sin langsiktige tekning, åpenhet og sine forsøk på å unngå overoppheting.
-finanskrisen ikke er et norsk fenomen, og at de landene mobben mener vi bør lære av er langt verre stilt.
-mobben ønsker å la Gjedrem gå planken, men det ønsker det av helt forskjellige grunner. Etter å ha lest denne og mange andre tråder så mener mange at han skal gå fordi renten er for høy, andre fordi renten er for lav og det er sikkert en og annen som ønsker ham bort fordi renten er passe.
-Sverige satte renten kraftig ned seneste i går, og hylekoret mener det er uholdbart at Gjedrem ikke fulgte etter med en gang.
-kronen er veldig svak og en lav rente vil gjøre den svakere.
-at mobben ikke en gang klarer å la være å bruke ukvemsord, banneord og styre sitt temperament. Mennesker som ikke klarer å bevare et minium av sindighet når de velger å delta i en debatt hvor det er rikelig mulighet til å telle til ti før du trykker publiser, er mennesker som neppe er de beste rådgivere i en krisesituasjon. Her ser jeg for meg det slaget som kaster vann på den brennende smultgryten i stedet for å ta seg tid til å finne et lokk.
Men kom igjen, en god gammeldags lynsjing er alltid fett. Brenn ham! Det er bedre drive maktkamp i en krise fremfor å være sakelig. Korsfest! Vi trenger en syndbukk fremfor noe. Heng ham! La oss ikke kaste bort tiden på analyser og holde hodet kaldt. Dypp ham i tjære og rull ham i fjær! Ikke kom her og vær saklig. Korsfest! Korsfest! Korsfest, det er jo snart jul.
Hvis dere ikke har nok krutt så her er det siste jeg har om Gjedrem fra pålitelige kilder:
-Gjedrem gikk for ikke lenge siden en tur forbi en bondegård og alle kyrene var døde neste dag.
-Herionproduksjonen i Afganistan er drevet av Gjedrem.
-Polisen smelter fordi Gjedrem har betalt forskjellige polfarere til å strø aske når de krysser isen der oppe.
-Om natten tar Gjedrem på seg hettegenser og tagger på T-banen.
Tydelig at de som har tatt opp enorme lån begynner å lete etter syndebukker.
Jeg vil anbefale å begynne letingen ved speilet.
Denne krisa har ingen kontroll over,
det blir galt uansett hva Gjedrem gjør.
Markene er mettet, da nytter det ikke med høyere produksjon.
Skrevet av Ozo (Gjest) Fri Dec 05 16:26:43 CET 2008
-at mobben ikke en gang klarer å la være å bruke ukvemsord, banneord og styre sitt temperament. Mennesker som ikke klarer å bevare et minium av sindighet når de velger å delta i en debatt hvor det er rikelig mulighet til å telle til ti før du trykker publiser, er mennesker som neppe er de beste rådgivere i en krisesituasjon. Her ser jeg for meg det slaget som kaster vann på den brennende smultgryten i stedet for å ta seg tid til å finne et lokk.
.........
Godt sagt. Olav2 har synspunkter jeg respekterer men er uenig i. Men når han stimulerer til å senke debattnivået ned på HO-nivå kan jeg ikke respektere det.
Dette er litt svart humor for engasjerte rentenisser. DnBNOR er nå rentesetter i Norge i form av dagens rentenedgang på 1 %. Gjedrem har tapt og må sette ned minst like mye. Meget tøft gjort av DnBNOR. Det står virkelig respekt av det de gjorde i dag.
Mer svart humor. Olav2 har meget god selvinnsikt og evner å ta selvkritikk.
Hvorfor er noen hårsåre på vegne av Gjedrem? Gjedrem fortjener flere lastebillass med pepper. Han har meldt seg ut midt i denne krisen. Nå settes rentenivået av markedet og den største banken.
Det er mange arbeidstakere som er på tur til å miste jobben sin pga Gjedrem. Som det er næringsdrivende som sliter, aksjonærer som ser verdiene sine smuldre bort, boligselgere som ikke får solgt og boligeiere som sover dårlig pga et boligmarkedet i fritt fall. Gjedrem ødelegger for mange helt unødvendig.
Hadde Gjedrem reagert med en umiddelbar rentenedsettelse etter at krisen kom kombinert med tilrettelagte lånefasiliteter for bankene hadde krisen utviklet seg helt annerledes. Hadde han i tillegg, som den ekspertisen han skulle ha vært, hjulpet regjeringen med å få på plass statsgaranti for alle bankinnskudd så hadde det blitt enda bedre. Og så skulle han vært hands on hele tiden og justert doseringene slik at skadevirkningene for realøkonomien hadde blitt minst mulig.
Men Gjedrem har nærmest ikke gjort noen ting. Det han har gjort har vært på etterskudd og etter press fra andre. Nå er han mer på etterskudd enn noen gang og lar markedet og banken gjøre jobben for seg.
Gjedrem kritiserer andre for de feilene han selv har gjort. Ingen sentralbanksjef skal forvente at landets innbyggere lar være å kjøpe bolig når boligkjøp koster under det halve av å leie. Lar være bare fordi sentralbanksjefen sier at det er dumt. Gjedrem skulle sørget for en rentesetting som påvirker boligkjøpere eller andre dit han mener det er riktig. Å snakke nesten 5 millioner mennesker til fornuft i strid med det som åpenbart lønner seg er et prosjekt som ikke funker.
Gjedrem er fullstendig ubrukelig som sentralbanksjef. At han sitter enda 2 år til er en katastrofe.
Hei Olav!
Hva er din analyse av island? De har sagt nei til england og nederland. Vet at dette ikke har mye med gjedrem å gjøre, men fant ingen annen plass å stille spørsmålet.
Gjedrem behøver ikke fortelle noen at det ikke er smart å kjøpe bolig nå. Det ser alle i Norge selv. Boligprisene er fortsatt latterlig høye. Svært lav rente vil gjøre det rimeligere å bo i disse latterlig dyre boligene enn å leie dem, men man kan da ikke ut i fra det tolke som du gjør at de latterlig dyre boligene er rimelige!! Dette har jeg belært deg om tidligere Olav2!!
Hvis boliglånsrenten er 3% så vil det etter skattefradrag koste 7.200 kroner i måneden å betjene et lån på 4.000.000 kroner Betyr det at en 2-roms som det i dag koster 10.000 å leie da burde koste mer enn 4.000.000??
Du bruker en så enkel argumentasjon at jeg til tider blir forundret over at du kan ha en så tung akademisk utdannelse som du faktisk har.
Olav2 har skrevet at utdannelsen hans var lite verdt og intet sted har han lært mer enn ved å bruke mye tid på forum som Veggavisen (VG?) og Hegnar Online.
Hmm...språkbruk, forenklinger og debatteknikk kan forklares med det. Raseri har aldri vært bra for tankegangen.
Jeg har ikke skrevet at utdannelsen min er lite verdt. Jeg har skrevet at å studere sosøk på Blindern medfører at man mister bakkekontakten. Man blir god analytisk, men man må få teoriene over i virkelighetens verden. Jeg har 2 utdannelser til som begge har dratt meg ned mot bakken og jeg har praktisk erfaring som da trolig har medført at jeg har landet såpass at analysekompetansen kan brukes til mer enn bare høytflyvende tull.
Jeg har IKKE kontruert min modell ut fra løse luften. Der bommer du med din kritikk. Derimot har jeg konstruert min modell ut fra markedets reaksjoner. DET er faktisk en stor forskjell så lenge kritikken da må gå i retning markedsdeltakerne og ikke meg. Jeg bare benytter meg av den kunnskapen jeg har fått om markedsdeltakernes reaksjoner.
Hvis man ikke har kreditkrise e.l. og situasjonen er som i eksempelet ditt så vil prisen på slike leiligheter gå i retning ca 4 millioner som en likevektsløsning. Det er ikke snakk om bør eller ikke bør. Det er snakk om hvordan markedet tilpasser seg rammebetingelsene på sikt.
Markedsdeltakernes reaksjoner... Jeg spurte deg tidligere om hvor høy arbeidsledigheten måtte bli for at økt arbeidsledighet skulle motvirke den positive effekten av redusert rente. Har du svar på det? Hva sier modellen din?
Jobber modellen din? Det bør jo være en enkel sak få et tall på det...
Halveres rentenivået fra en likevektssituasjon så må arbeidsløsheten bli så stor at leienivået faller med ca 40 %. Hvor høy ledighet som må til vet jeg ikke. Det er en randsituasjon som aldri har oppstått i Norge.
Arbeidsledighet er en helt annet faktor enn rente. Rente er håndfast i form av at det prisen på å låne eller hva man får ved innskudd. Arbeidsledighet er en av flere resultater av et dårlig arbeidsmarked og på langt nær så presist. Derfor vil ikke sammenhengen mellom arbeidsledighet og boligpriser ha samme klare sammenheng som mellom rente og boligpriser.
Øker arbeidsledigheten fremover så er det ikke bare de som blir ledige som endrer sine boliginvesteringer eller sitt boligforbruk. Også usikkerheten til de som har jobb øker. Når arbeidsledigheten går nedover vil sikkerheten til de som har jobb være langt større. På veg opp i ledighet er effekten på boligmarkedet av høy arbeidsløshet langt større enn på veg nedover i ledighet.
Jeg håper vi snart kan legge denne kritikken bak oss. Mange har fått utblåst sin frustrasjon, andre har gått i forsvar. Jeg er blant dem som mener at renta bør settes ned snarest for å berge bedriftene over denne kneiken. Selvsagt må bedriftene gjøre de kutt som er nødvendige for å overleve. Jobben til Gjedrem er ikke så enkel som mange vil ha det til. Han må nemlig velge mellom pest eller kolera, og det er som kjent vanskelig å velge noe av dette. Vi skal være glad vi ikke har denne rollen, da den kan betegnes som en Urias-post. Jeg oppfordrer alle herved til å skille mellom sak og person. Personangrepene har til tider vært slag under beltet, med andre ord på et lavmål vi ikke vil være bekjente av.
Når en person har en rolle er rollen hans person.
Nixon.
En sak eller en person?
En sak bare?
Kanskje ikke så enkelt, men tenk på han som en person som har følelser slik som deg og meg (kan jo tenkes at han eller familien leser dritten). Av personangrep er det bare å lese i de trådene som omhandler Gjedrem. Et saklig argument kan være f.eks: "Nå må sentralbanksjefen senke styringsrenta før det får store konsekvenser for bedriftene"
Ved å holde oss på et saklig nivå, og prøve å argumentere for vårt syn, kan det jo tenkes at noen vil lytte til velfunderte ressonementer.
Tror ikke det. De lar tråden stå fordi Olav2 er en av pengegutta.
Olav2 er en dyktig analytiker, jeg har fulgt med på hans skriverier med interesse. En ting han trenger er et kurs i psykologi, det kunne sikkert komme vel med også i hans jobb som analytiker. Han har tydeligvis hatt stor frustrasjon innabords vedrørende rentenivået. Jeg kan anbefale vedhogst for å få ut indre spenninger/raseri.
Finner det noe merkelig at arbeidsløshet ikke er en parameter i "modellen" din, det burde det vært.
I 1990 var arbeidsledigheten 5,2%, det tilsvarte da 112 tusen ledige. Nå er arbeidsledigheten ca 2,5%, tilsvarende drøye 60 tusen ledige. SSB spår at vi skal få 120 tusen ledige i tiden fremover, det tilsvarer ca. 5%ledighet. Det er historis høyt og vi må som nevnt 19 år tilbake for å finne sist ledigheten var så høy. Jeg er imidlertid redd for at arbeidsledigheten nå blir langt høyere enn det SSB tror.
Bygg- og anlegg har alene varslet at det kan bli 60.000 ledige i den bransjen. Hvor mange ledige det kan bli i oljesektoren og underleverandørene der er ikke godt å si, men det kan bli alvorlig mange. I tillegg har man service/retail sektoren, der også skyter nå ledigheten i taket. Vi hører om det hver dag, sist ut er Hjellegjerde som sier opp 40 ansatte.
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1557448.ece?jgo=pos_rsiste
Jeg ser ikke bort i fra at vi får en ledighet i spennet 7-10% og skjer det så mener jeg at det ser mørkt ut for boligprisene uansett rentenivå. Grunnen er som du er inne på at i tillegg til den direkte ledigheten så vil svært mange være bekymret for å miste jobben. Er man bekymret for det så bruker man minst mulig penger og bolig er trolig det siste man kjøper.
Kan ta et eksempel fra min egen arbeidsplass. Hvis 7-10% mister jobben så skal 35-50 av mine medarbeidere få fyken. Til tross for at vi er mange så kjenner de fleste til de fleste. Med unntak av noen få vil omtrent alle mine medarbeidere i en slik situasjon være redde for å miste jobben... INGEN BOLIG ETTERSPØRSEL FRA OSS....
Anbefaler folk å binde renta,Fikk 7%på mine inskudd i postbanken for et par måneder siden.
Hvis folk er sinna på Gjedrem så er det fordi man ikke forstår hva han har å forholde seg til!
Det er nemlig Stortinget som har vedtatt hvilke kriterier han skal bruke for å sette renten- og det er meget strenge nøkkelindikatorer han skal vurdere nivået på. Disse tallene er alltid på etterskudd og selv om han har mulighet til å bruke skjønn, så er disse faktisk begrenset.
men men
noen må lese
skal DN står for slik?
Tull, ansvarlige holdninger er påskrevet alle.
It is not Hr. Gjedrems fault...
Unless of course he controlls the global market?
Skrevet av Olav2 (Registrert) Fri Dec 05
Skrevet av Olav2 (Registrert) Fri Dec 05 20:27:47 CET 2008
Hvorfor er noen hårsåre på vegne av Gjedrem?
............................................
Jeg er ialle fall ikke hårsår.
Men jeg synes din form ødelegger for seriøs debatt om vanskelige spørsmål som fortjener bedre enn din kampanjelignende stil som virker destruktivt nedbrytende for seriøs meningsutveksling og strengt tatt passer mye bedre inn på søplefyllinga HO. Det er ingen unnskyldning at du har dine bedre øyeblikk, slik er det på HO også. Søppel er søppel. Har du ikke nese?
Som sentralbanksjef mener jeg oppriktig at Gjedrem er . Vestens og trolig verdens dårligste sentralbanksjef rentesettingsmessig. Heldigvis opererer han i et land som tåler utrolig mye dårlig rentepolitikk.
Men så kan man spørre seg om hvor passende det er å skrive slike meninger om sentralbanksjefen på dette forumet. Tja. Så lenge tråden står fortsatt så er den kanskje passende. Jeg er ingen ekspert på klimaet her så lenge jeg har vært her i så kort tid.
At du er mer prippen enn meg sier ikke nødvendigvis at du har rett. Ei heller sier det noe om kvaliteten til det du eller jeg skriver. Hvis man lar seg lure til å tro at jeg er useriøs pga min meget kritiske holdning til Gjedrem så tar man feil. Etter min mening har Gjedrem via sin mildt sagt dårlige rentesetting ødelagt norsk økonomi langt mer enn noe annet menneske etter krigen. Ingen over, ingen ved siden og ingen i nærheten.
Det er ikke bare jeg som mener dette. Mange mener mer eller mindre det samme.
Det er helt utrolig at Gjedrem ikke gjør noe med renta. At han lar både pengemarkedsrentene og bankenes renter gå foran sin egen rentesetting. Det er helt utrolig i den situasjonen man er oppe i. At selv hans overordnede i regjeringen kommer med klare signaler om rentenedgang uten at han gjør noe er også helt utrolig.
Fra utsiden ser det ut som en maktkamp mellom Gjedrem (og de andre 3 sosialøkonomene) på den ene siden og resten av økonomimiljøene på den andre siden. Selv Gjedrems alltid trofaste støttespillere i sjefsøkonomstolene begynner å murre. Sjefsøkonomer som også er sosialøkonomer.
Går man til en annen sosialøkonombastion SSB så tror jeg ikke Gjedrem har støtte der heller for sin rentesetting. Men det er en følelse og ikke noe håndfast som jeg kan vise til.
Du skrev:
"At du er mer prippen enn meg sier ikke nødvendigvis at du har rett. Ei heller sier det noe om kvaliteten til det du eller jeg skriver. Hvis man lar seg lure til å tro at jeg er useriøs pga min meget kritiske holdning til Gjedrem så tar man feil."
Siden det meste av det du skriver består av upassende beskyldninger og absurd uforskammede karakteristikker av enten Gjedrem, andre maktpersoner eller de du debaterer med her, så ja, da vil jeg si at det sier alt om kvaliteten på det du sier. Det du kommer med er på kanten av sjikane, og har hvertfall ingenting i en opplyst debatt å gjøre. Og ja, det gjør at jeg ikke tar deg seriøst. Ikke det minste seriøst. Ikke for det, jeg har forsøkt å lese de få argumentene du har med et åpent sinn likevel.
"Men så kan man spørre seg om hvor passende det er å skrive slike meninger om sentralbanksjefen på dette forumet. Tja. Så lenge tråden står fortsatt så er den kanskje passende. Jeg er ingen ekspert på klimaet her så lenge jeg har vært her i så kort tid."
At du benytter hvorvidt en tråd er sensurert som målestokk for om den er passende eller ei forklarer jo egentlig alt. Ja, det begynner å forklare hvorfor internett er fylt opp av slike som deg. Dere skriker og bærer dere, er kvalmende uforskammet og tror at en debatt er vunnet når de andre holder kjeft. Internett er fylt opp av slike som deg fordi vi andre har mer fornuftige ting å bruke tiden vår på en å krangle med ukjente på internett. Dere er ikke i flertall, dere skriker bare høyst.
Takk for meg
Du har skjønt lite hvis ditt barometer er om dine innlegg blir slettet eller ei. Du er totalt blind for poenget om du tenker slik.
Jeg har lest igjennom tråden igjen og forstår ikke noe annet enn at noen ikke liker at Gjedrem blir kritisert. Det er vel det som er kjærnen i både din og noen av de andres irritasjon. Om det da skyldes holdningen at man ikke skal kritisere slike maktpersoner, at man ikke liker at man kritisere Gjedrem spesielt og/eller at man helst vil ha Gjedrems rentesetting slik den er i dag har ikke jeg noe sikkert svar på. Skal jeg tippe så tilhører de fleste som kritiserer denne tråden mennesketypen som ønsker høyest mulig rente.
Noen kaller disse menneskene krakknisser fordi de ser en egen glede i at noe krakker. Aller helst boligmarkedet hvor de aldri har turt å engasjere seg. Det blir "investering" på bankbok, gutterommet til de blir kastet ut og leiebolig etterpå. Og da skal selvfølgelig heller ingen andre lykkes. Særlig ikke de som tør det de selv ikke tør. Og da er selvfølgelig Gjedrem dagens helt så lenge han er den som får det til å krakke.
Gjedrem er en flink skolegutt som pent og pyntelig gjorde sine lekser med flid. Han så og så opp til sine staute ammanuensiser.
Olav2, kjenner du uttrykket "rasjonell investor"?
I ettertid er det ikke vanskelig å si at renta var for lav, og det får vi svi for nå. Det som er galskapen i fortiden er jo å styre etter et inflasjonsmål. Billige varer fra Kina og lave renter førte som kjent til at "AS Norge går så der griner". Alle husker jo uttrykket, og alle trodde at vi skulle til himmels i økonomisk betydning. Inflasjonen av krona var "under kontroll" i følge dette inflasjonmålet. Det som har skjedd i ettertid vet alle, men Gjedrem er gjort til en syndebukk for denne feilslåtte politikken (inflasjonsmål). Kritikken bør heller rettes til Stortinget som har vedtatt arbeidsinstruksen til vår sentralbanksjef.
Godt eRMS. Jeg liker ikke personforfølgelse og dumme karakteristikker av mannen. Gjedrem er under press, ikke minst fra Jens, som sikkert gjerne ville styre både finanspolitikken, vært sentralbanksjef og statsminister samtidig. Hmmm, Trolig kunne Jonas og Jens styre "skuta Norge" alene fra gutterommet i Statsministerboligen, mot en ny økonomisk verdensordning...folket jubler?
Olav2, hvis du er så flink som du selv tror, hvorfor har du ikke tilstrekkelig sikkerhetsmargin i ivnsteringene dine til å holde føleseslivet upåvirket. Er du grisk?
Olav2 følte seg forfulgt i Norge (pussig..) og valgte å flytte til et annet land. I den forbindelse solgte han sitt hjem til en eventyrlig pris som jeg vil tro gir han god margin til å tåle nedgangen som rammer hans mange boligspekulasjoner. Det er greit nok at han som bolighai er sterkt preget i sin aggressive og usaklige debatteknikk med en sterkt forenklet og snever fokusering som skal hamres inn mens tilhørende nedlatende mobbspråk spys ut når hans syn får være enerådende. Han har sin kake å mele. Men han bør spare oss for å fremstille seg som saklig og troverdig når han bringer med seg HO-søppelet hit til dette forum.
At jeg synes debattnivået Olav2 bringer med seg hører bedre hjemme på HO betyr ikke at jeg har egeninteresse av høyere rente, er rasist eller "spaniamegler" eller megler av noe slag. Det sier jeg fordi slike fiendebilder synes å være noe Olav "ser" for å unnlate et minimum av selvinnsikt.
Personlig er jeg tjent med rentenedgang, er meget inneforstått med at kjøp av feriebolig i Spania i overskuelig fremtid er galematias fra et investeringssynspunkt. Og rasist? Jeg pleier ikke svarefolk som roper "rasist" og "homo" i debatter. Tar det bare som et tegn på at noen er umoden og ikke evner saklig diskusjon.
Må egentlig bare le av sånne som Olav2.
For det første føler han oppgitthet overfor Svein Gjedrem, og ikke hele Norges Banks hovedstyre, som om det er sentralbanksjefen som fatter rentebeslutninger alene.
For det andre faller pengemarkedsrentene kraftig, altså har vi fått rentereduksjon allerede, og om styringsrenten kommer ned nå eller om 10-11 dager spiller liten rolle.
For det tredje vet ikke du at Norges Bank ikke kommer til å kutte stort 17. desember. Det kommer de til å gjøre, og da får pipen en annen lyd.
Du er representativ for det samme hylekoret som krevde DNB Nor-sjef Bjerke sparket fordi de ikke umiddelbart satte ned renten etter at Norges Bank gjorde det i oktober, fordi DNB Nor heller valgte å opptre som en ansvarlig bank og ikke låne ut til billigere rente enn de selv betaler for sine innlån. Nå har pipen fått en annen lyd her, etter at DNB Nor satte ned renten med 1%-poeng i går, nettopp pga stort fall i pengemarkedsrenten.
Forøvrig var kritikken Gjedrem kom med mot boligspekulanter høyst berettiget. Har fått inntrykk av at trådstarter er en slik hai. Ikke rart han ønsker renten ned. Det er ikke pga at norsk økonomi trenger det og fare for arbeidsplasser, men snarere pga av at han ønsker slutt på boligprisfallet, slik at han selv kan stikke mer penger i sin egen lomme.
Jeg har klaget på Gjedrem i årevis.
Det latterlige er at jeg har tjent ufyselig godt på rentesettingen til Gjedrem. Gjedrem har gjort meg til en velstående person. Uten Gjedrems dårlige rentesetting hadde ikke jeg vært så velstående.
Det er analytikeren i meg som kritiserer Gjedrem. Både investoren og spekulanten i meg elsker selvfølgelig Gjedrem. Ingen kunne gjort jobben bedre enn Gjedrem for investoren og spekulanten.
Men jeg er analytiker først og fremst. Investoren og spekulanten får bare sitt når analytikeren vil praktisere analysen. Og mine meninger, moral, politiske engasjement osv styres utelukkende av analytikeren. Investoren og spekulanten er alt for egoistiske og populistiske til at de får lov til å ha noe som helst å si.
Du kaller deg analytiker, men minner mer om en anal-ytiker. Forskjellen skjønner du kanskje ikke.
Uten å diskutere Gjedrem... (skulle kanskje ha byttet tråd) Jeg tror vi nå kommer til kjernen av det uføret vi er havnet opp i, jeg prøver meg på en teori. Velstanden skjøt fart i de siste årene. Uansett hva Norges Bank gjorde nyttet det bare ikke å bremse. Tilgangen på billig kreditt var enorm. Denne tilgangen var styrt av markedet og ikke bare Norges Bank. Inflasjonen var under kontroll, ihht instruks. Jeg husker politikerne ville inndra kjøpekraften ved å øke skattene, men det ble jo et ramaskrik av det. Det var i denne situasjonen noe skulle ha blitt gjort. Skattesystemet burde feks ha oppfordret til sparing, pluss å innskjerpe reglene for bankvesenet. Det hjelper jo lite når bankene kan låne av hverandre av den reservekapitalen bankene er pålagt å ha. Videre utvikling kjenner nok alle, folk flest fikk bedre råd, og bankenes utlåns-iver var grenseløs. Nå var i praksis alle kunder kredittverdige. Det gikk til slutt hull på boblen som kjent, med trigging fra USA (Terra-skandalen) og Island, vi kjenner historien. Olav2, analytikeren i deg bør innrømme at det er politikken som har ført til dagens krise. Til slutt litt til egoisten i deg (som har tjent mye på Gjedrem). Du kan være langt ned til bunnen ennå (da får du "betale tilbake" det du tjente tidligere. :)
Analytikeren i meg er uenig med deg. De to andre (investoren og spekulanten) sitter med 4 lange fingre i været. :-))
Ser man på perioden 2002 til i dag så mener jeg Gjedrem har gjort feil på følgende måte:
1. Han holdt renta for høyt for lenge i 2002. Han skulle ha begynt på en rentenedgang tidlig på året. Istedenfor satte han opp renta med 0,5 % fra 6,5 til 7,0 % 3. juli 2002 og fortsatte å holde renta på 7,0 % helt frem til 11. desember 2002. Norsk økonomi bråstoppet i 2002 som følge av dette. Boligmarkedet var i full gang med å krakke, arbeidsløsheten gikk i været og konkurranseutsatt sektor slet voldsomt med sterk krone stimulert av det høye rentenivået.
2. Typisk Gjedrem satte han rentenivået ned skrittvis i perioden desember 2002 til mars 2004. Han skulle ha klint til med en raskere nedgang for å få en raskere friskmelding av norsk økonomi.
3. Han kjørte renta alt for langt ned da han bunnet 11. mars 2004 med en styringsrente på 1,75 %. Han skulle ha stoppet på et langt høyere nivå. En så lav styringrente på den tiden ga alt for sterk stimulans til bl.a. boligmarkedet. Med en særlig graverende effekt at mange boligkjøpere lot seg friste til å kjøpe noe de ikke skulle ha kjøpt. F.eks. disse borettslagene med ekstremt høy fellesgjeld.
4. Når økonomien begynte å koke og boligprisene fosset oppover i retning himmelen satte Gjedrem renta opp alt for sent. Han skulle klint til umiddelbart for å stagge økonomien mens man fortsatt ikke hadde havnet alt for høyt. Gjedrems treghet medførte bl.a. at boligprisene kom for høyt.
5. Gjedrem satte rentenivået for høyt fra høsten 2007 og frem til dagens krise startet. Han skulle ha holdt seg under 5 % styringsrente for å unngå det vi nå sliter med. Boligkrakk og krakk i privat etterspørsel.
6. Gjedrem har vært alt for treg til å få ned rentenivået etter at denne krisen startet. Han skulle klint til med betydelig rentenedgang med en gang. Han treghet gjør at både boligkrakket og økningen i arbeidsledigheten fester seg alt for godt. Hans treghet nødvendiggjør en meget kraftig rentenedgang fremover for å få hjulene igang igjen. Dvs han gjør den samme feilen nå som han gjorde i 2002. Mannen lærer aldri.
Du har trolig rett i dine påstander vedrørende tregheten, men i mitt innlegg ovenfor legger jeg hovedskylden mer på politikken (Stortinget) som legger premissene for pengepolitikken, samt bankenes grenseløse utlåns-iver. Mener du på fullt alvor at alle problemene kunne ha vært løst BARE ved hjelp av styringsrenta? Gir du ikke noe bankene skyld i det hele tatt? Hva med uttrykket "godt bankhåndtverk", var alt perfekt på banksiden? Hva med styringsinstruksen til NB gitt fra Stortinget, er den god nok? Husk på at det er over 75 år siden vi hadde en krise som kan sammenlignes, kanskje denne krisen til og med blir større.
Bankene burde ha gjort annerledes, boligkjøperne burde ha gjort annerledes, kredittkortbrukerne burde ha gjort annerledes osv. Men det blir vel for alle en kritikk av at de ikke har vært gode nok på EGNE vegne. Deres dumskap har rammet dem selv.
Det er helt annerledes med Gjedrem. Gjedrem har det enorme ansvaret å fastsette rentenivået for alle i det norske samfunnet. Gjør han feil så går det ikke ut over han selv i nevneverdig grad, men stort sett alle andre. Han er gitt tillit til å gjøre noe som i stor grad påvirker alle i Norge. Og da stiller saken seg helt annerledes. Har han ikke gjort det han skal gjøre så bør og må han få så øra flagrer. Da bør han også avsettes slik at noen som er bedre kan ivareta dette viktige ansvaret.
Når det gjelder regjering og storting så har jeg ingen annen "kritikk" å gi i krakksammenheng enn at de fortest mulig bør få pengepolitikken under politisk styring. Disse sosialøkonomiske diktatorene har vist seg å duge meget dårlig. Og det gjelder ikke bare i Norge.
Når har Gjedrem truffet inflasjonsmålet? Han har bare truffet på veg opp eller på veg ned. Det er ikke målet som er det som har sviktet - det er han som har skutt på målet. Han som har skutt på målet har bommet hele tiden. Og skytteren heter Gjedrem. Gjedrem var god til å skyte på fotballbanen. På Viking traff han den gangen han spilte med de store gutta. Som sentralbanksjef og skytter mot et inflasjonsmål har Gjedrem bommet hele tiden. Som sjefsskytter i pengepolitikken har han sviktet for åpent mål gang på gang på gang på gang.
Hadde Gjedrem spilt så dårlig på fotballbanen så hadde han aldri fått lov til å spille igjen. Så viktig er det å være fotballspiller at bommer man hele tiden så settes man på benken for så å få beskjeden: Du må finne deg noe annet å gjøre. Du spiller for dårlig.
Rentesettingen er tydeligvis langt mindre viktig enn å være fotballspiller. At hele økonomien skranter av en dårlig skytter er tydeligvis ikke nok. Fotball er tross alt LANGT VIKTIGERE. Derfor kan verdens trolig dårligste renteskytter feire sitt 10-års jubileum om noen uker. 10-års jubileum i norges objektivt sett viktigste økonomiske posisjon. Men så lenge alle mener at fotball er LANGT VIKTIGERE så sitter denne dårlige skytteren der fortsatt.
Kjære Olav2. Det må være fryktelig tungvindt å måtte forklare alle sinkene hva du mener, hvorfor du mener det og hvilken bakgrunn du har for å mene det du gjør i dine innlegg. De minner meg om de elevene som lærte alfabetet første uka på skolen og måtte vente resten av skoleåret på at sinkene skulle klare det. Slitsomt og kjedelig, noe som ofte førte til utblåsninger, med påfølgende kjeft fra læreren. Det vi nå er vitne til er at sinkene er inne i en læringsprosess, det være seg politikere eller byråkrater med makt og midler til å gjøre de rette tingene når de selv finner ut av det. Det kan ta tid. I mellom tiden får vi andre bjeffe en stund til. Kanskje kommer det en ny søndagspakke?
Haha, en liten olavjr? Jeg tror nok Olav overvurderes om han tillegges å danne skole og det som kommer er lært fra diskusjonsinnlegg fylt opp av usakligheter. Det skjer en endring i verdens økonomier som utspiller seg gradvis og som rentesettingen vil tilpasse seg. Det er en av mange faktorer som medfører endringer. Tror ikke Olav skal tillegges påvirkningskraft som lærer, og sinkene du snakker om har nok alle som en forstått de enkle analysene Olav legger til grunn. Der opererer han jo å barneskolenivå. Det kompliserte for de du kaller sinker er at de alle som en,vil jeg anta, skjønner at det er en rekke faktorer som spiller inn og må hensyntaes. Kanskje derfor flere av oss sinker har respekt for andre konklusjoner enn egne. Ja, selv konklusjonen til Olav behøver man ikke være uenig i for å reagere på bruk av "hersketeknikker" fremfor refleksjoner og seriøs debatt.
Det er ikke alltid de som bjeffer høyest som er mest reflektert.
Jeg bandt renten i fem år på 3,75% og den går ut i september - 09. Håper renten blir lav så jeg kan binde den igjen til da. Jeg var 22 år sist det smalt og kroppen husker hvor jævlig det var.Så jeg luktet lunten.
Nå må dere slutte å nærmest trakassere Gjedrem!
Jens Stoltenberg og Halvorsen har jo sagt det flere ganger i høst: Norge er i en særstilling - vi vil ikke rammes av krisen slik andre land vil. Nå begynner de å innse mer hvor ille det vil bli. Men de har enda ikke innsett det, å de sitter kun på gjerdet. Ikke en dritt i skattelette. Nei, men de gjeldstyngede skal reddes ut.
Gjedrem skal styre etter inflasjonen, det er hans jobb. Dette har Storting og Regjering pålagt sentralbanken. Vi vet ikke hvor mye frihet Gjedrem selv har hatt/har. Dere klager over at han har hatt renten for høy nå. Men det er heller at renten har vært alt for lav!
MEN Å GI GJEDREM MEDSKYLD I AT FOLK HAR DYNKET SEG I GJELD - Det er så kommunistisk og sosialistisk sagt, at jeg blir meget forbanna. Folk må selv ta ansvar for sine handlinger.
(unnskyld språkbruken) under denne krisen, er spesielt Stoltenber, Kristin og herunder Rødgrønn. Først gir de FRP nærmest skylden for finanskrisen, å folk tror på deres propaganda om at Norge hadde gått til helvete om FRP hadde styrt. NÅ LEGGER DE IGRUNNEN SKYLDEN PÅ GJEDREM! Måten Stoltenberg fronter dette i media nå, er kvalmt. Hans opptreden overfor sentralbanken er forkastelig. Han får instruere dem til å sette ned renten om han ønsker det, men nå legger han alt fokus på sentralbanken.
DNB notatet burde alene krevd stillingen til Stoltenberg. Makan til korrupsjon. Nå gjør de ikke en dritt for å bedre krisen - tvert imot - de øker skatten på bedriftene. Å så legger de all fokus på Gjedrem og renten nå - slik at vi igjen får en annen syndebukk en Regjeringen.
Husk at med gjeld i Norge, kan du gjøre solide fratrekk i skatten! Gjeldfrie mister ikke bare fradragsmuligheten, men de BLIR STRAFFET FOR Å VÆRE GJELDFRIE gjennom formueskatten. Samfunnet legger tilrette for at folk skal dynke seg i gjeld. DETTE fører til at folk dynker seg i gjeld. Ikke Gjedrems rentepolitikk alene. Folk må ta ansvar selv.
Men det vi må lære av krisen, er at vi ikke må låne oss igjel. Samfunnet må belønne de som sparer - ihvertfall ikke straffe dem med formueskatten. Et forslag av meg, er at vi beholder fradrag i skatten ved BOLIGLÅN. Men ved forbrukslån, billån, båtlån... så burde man ikke ha en fradragsmulighet.
Jeg oppfatter ditt innlegg å være politisk og da skygger jeg banen så lenge du tydeligvis sympatiserer med et parti som jeg setter nederst på alle lister over politiske partier.
Men jeg ville bare spørre deg om hvorfor du støtter Gjedrem. Tror også du at Gjedrem er en frepper?
Fullstendig enig i det du sier her. Gjedrem gjør definitivt det riktig ved å ikke sette ned renten. Han burde naturligvis sette den opp for å luke ut alle som har tatt opp alt for store lån. Bare da kan vi få en skikkelig reduksjon i de nåværende latterlig høye boligprisene.
Gjedrem er en Bilderberger
Hvis man er uenig i renten, maa man klage paa politikerne som har laget stillingsinstruksen for Gjedrem, ikke Gjedrem selv. Hans oppgave er holde veksten jevnt paa 2.5%. Gi meg statistikk paa han ikke har gjort det.
Den som har sterke følelser i forbindelse med Gjedrem og hans jobb bør vel kanskje revurdere sitt verdenssyn...
http://e24.no/makro-og-politikk/article2986198.ece
«Frikjenner» Gjedrems lavrentepolitikk
Sentralbanksjef Svein Gjedrem bør slippe kritikk for perioden med lav rente i 2004-2006, mener SSB-forsker Roger Bjørnstad.
..
- Jeg har vanskelig for å kritisere Norges Bank alene. Jeg mener de lave rentene helt klart har skapt problemer, men i den grad noen skal kritiseres, må det være at internasjonale renter ble holdt for lavt, sier Roger Bjørnstad, forsker ved Statistisk sentralbyrå.
Du vet vel det, internettforumets Stein Lillevolden (yrkesoppvigler). Noen har for mye fritid...
Hei Olav2, fant ikke innlegg fra deg så bruker denne tråden for å spørre hva som har skjedd med deg? Hva gjør du på?
Jeg er fortsatt oppegående Vegard, men jeg har hatt noen prosjekter gående de siste dagene som har endret litt på arbeidsrytmen. Dragningen mot direkteinvesteringer er stor for tiden.
Det er morsomt at du tar frem en tråd fra den tiden Gjedrem kjempet for sitt pengepolitiske diktatur i form av å tviholde på en alt for høy rente alt for lenge. Ikke fordi Gjedrem mente at det var riktig med en så høy rente, men fordi han ikke vlle gjøre det som alle sa at han burde gjøre. Gjedrem trasset hvis man er positivt innstilt. Er man litt mer nøytral så kjempet Gjedrem for sitt pengepolitiske diktatur. Uansett grunn så er Gjedrem feil mann på en så viktig plass.
Da tråden startet 5. desember i fjor var styringsrenten 4,75 %. I dag er styringsrenten 1,25 %. Det var alt for høy i desember i fjor slik den er alt for lav i dag.
Noe annet morsomt med denne tråden er administrators slettinger. Å sammenligne den norske sentralbanksjefen med en ikke helt ukjent tysk lege under 2. verdenskrig ble for kraftig kost. Som en del av de andre utbruddene mot den mest ødeleggende nordmannen etter krigen. Med tiden har vel både debattanten(e) blitt mer moderate og administrator litt mildere i sensuren.
I fjor høst frem til 17. desember sørget Gjedrems rentesetting for at verdien av alle investeringer krakket. I dag sørger Gjedrems rentesetting for det omvendte. Gjedrem er en økonomisk drøm for de som kjenner effektene av dramatiske renteendringer. For min del har jeg tjent et 8-sifret beløp de siste 10 månedene pga Gjedrems rentegalskap. En alt for stor gevinst oppnådd på en alt for lett måte.
Gjedrem kommer til å fortsette med sin rentesettingsgalskap så lenge han blir sittende. Til økonomisk glede for de som kjenner effektene og bruker kunnskapen og til irritasjon for stort sett alle andre. For landets økonomi er Gjedrem en katastrofe som ihvertfall for min del gjør meg mer forbannet enn glad.
Å være investor/spekulant under Gjedrems rentesettingsgalskap er like lite givende som å ha motor på skiene i et skiløp.
En renteøkning neste uke på 0,25 prosentpoeng vil jo være direkte latterlig. Null effekt på alt den er ment å ha effekt på. 0,75 er MINIMUM renten bør settes opp med for å vise at renten allerede har vært for lav for lenge. Det er uansett priset inn 0,75 prosentpoeng renteoppgang i løpet av noen måneder, så om det kommer med en gang burde det bare få kortsiktig betydning for kronekursen.
Tar frem igjen denne tråden som er ganske så interessant (slik de fleste Olav2-trådene er uavhengig om en er enig eller uenig med han).
Gjedrem kommer nok til å fortsette i sitt forsiktige løp, og jeg tviler på at styringsrenten bikker over 3% i 2010.
Noe som også støtter opp om denne antakelsen er finanstilsynets innstramming mot bankene i forrige uke...en må bruke andre virkemidler enn rentevåpenet for eventuelt klare å stagge boligprisoppgangen.
Jeg tviler sterkt på om de med dette klarer å stagge prisoppgangen, det eneste de oppnår er at noen potensielle førstegangskjøpere må fortsette å leie noen år til.
Jeg er glad jeg ble eier av den omtalte boligen i oktober, tilsvarende objekter går allerede 4 mnd etter 3-6% høyere.
Tipper at boligprisene vil i gj.snitt stige 5-10% i 2010, og da er det jo ok å være eier og ikke leietaker :-)
Blir overrasket hvis boligprisene stiger mer enn 10% i 2010, men med få interessante objekter spesielt på eneboliger...kan det nok skje i visse områder (f.eks. bedre strøk i Stavanger, Oslo, Bergen).
Godt nyttår til Olav2 and the lot.
Jester.
Gjedrem: Bilderberger. Deltok på møte i 2003. Solgte Norges gullbeholdning i 2004.
Er en del av sentralbank blekksprutene verden over som styrer nasjoner. Sentralbanker har mer makt enn statministere i mange land.
"Permit me to issue and control the money of a nation, and I care not who makes its laws."
Mayer Amschel Rothschild, International Banker
Gjedrem har denne makten.
Gjest skrev: Hvorfor sletter ikke DN hele tråden?
Vi ønsker alle debatter velkomne, men forventer at debattene blant DN.nos lesere holder seg på et saklig nivå. Så lenge debatten holdes i en god tone, så er det bare å diskutere i vei om renten, Norges Bank og sentralbanksjefens rolle.
Espen Bjerke, DN.no
Denne Gjedrem har nok ikke fremprovosert sterke reaksjoner for siste gang. Slike tråder vil man nok se flere av i tiden som kommer.
Takk for en fin presisering.
Olav2...du som er så flink å fortelle hva gjedrem har gjort feil tidligere....du mener kanskje noe om hva han bør gjøre nå? Sette renten opp til 3 og holde den der en stund f.eks?
Håper å få kjøpt bolig denne uken, i Stavanger, til et sted mellom 25 -30 tusen per kvadrat.
Virker som et mye bedre alternativ enn å leie tilsvarende objekter for 15-20 tusen pr mnd.
Olav2..ville du råde folk til å gi gass og kjøpe bolig (og ta høyde for 5% boligrente ganske kjapt)?
Jester.
En umiddelbar økning av styringsrenten fra 1,25 % til 3,00 % er det jeg ville ha gjort hvis jeg hadde fått stillingen som diktatorisk sentralbanksjef i morgen. For fremtidig å holde styringsrenten i intervallet 3 til 5 % i hele min regjeringstid. Ved behov for ytterligere stimulering/bremsing ut over det mitt intervall hadde gitt meg rom for hadde jeg pekt på regjeringen.
Med soleklar beskjed om at norsk økonomi ikke kan styres med styringsrenten alene. Tvert imot medfører styring med styringsrenten alene så kraftig destabilisering av økonomien at det kan sende hele nasjonens økonomi i grøfta.
Det er meget attraktivt å kjøpe bolig i dag kontra å leie. Uansett om man velger flytende eller fast rente så blir boligkostnaden lavere ved å kjøpe enn ved å leie. I tillegg får man gleden av å bo i egen bolig. Man setter røtter og det har en stor verdi.
I dag tjener man på å slå rot og da bør valget være enkelt.
Hva tror du skjer med kronekursen og norsk eksport da?
Da vil kronekursen gå ned og det er kanskje bedre for Norsk eksport eller?
Du argumenterer ikke om hvorfor du ville satt styringsrenten til 3 % eller 3,00% da det er akkurat det samme
Tar frem igjen denne tråden som er ganske så interessant (slik de fleste Olav2-trådene er uavhengig om en er enig eller uenig med han).
Gjedrem kommer nok til å fortsette i sitt forsiktige løp, og jeg tviler på at styringsrenten bikker over 3% i 2010.
Noe som også støtter opp om denne antakelsen er finanstilsynets innstramming mot bankene i forrige uke...en må bruke andre virkemidler enn rentevåpenet for eventuelt klare å stagge boligprisoppgangen.
Jeg tviler sterkt på om de med dette klarer å stagge prisoppgangen, det eneste de oppnår er at noen potensielle førstegangskjøpere må fortsette å leie noen år til.
Jeg er glad jeg ble eier av den omtalte boligen i oktober, tilsvarende objekter går allerede 4 mnd etter 3-6% høyere.
Tipper at boligprisene vil i gj.snitt stige 5-10% i 2010, og da er det jo ok å være eier og ikke leietaker :-)
Blir overrasket hvis boligprisene stiger mer enn 10% i 2010, men med få interessante objekter spesielt på eneboliger...kan det nok skje i visse områder (f.eks. bedre strøk i Stavanger, Oslo, Bergen).
Godt nyttår til Olav2 and the lot.
Jester.
Gjedrem har fortsatt sitt forsiktige løp, noe som er svært bra for de som allerede har bolig.
Oppgangen i eiendomsmarkedet vil nok fortsette, men i en lavere takt enn tidligere. 10% oppgang i 2010, 4-5 % i 2011, 4-5% i 2012, videre uvisst.
Justerer ned mitt tips; styringsrenten i 2010 vil garantert ikke overstige 2,5 %.
Bankenes innstramming av kreditt rammer de som ikke er inne i boligmarkedet og favoriserer de som er inne med at det er et argument for Gjedrem om å ikke sette opp renten.
Olav2...det vil fremdeles være gode tider for spesielt de som eier eneboliger i sentrale strøk i våre største byer.
Ha en fin sommer.