Turisme og reiseliv er motoren i fjellfylket Oppland. Cirka 12 prosent av fylkets gasellebedrifter har virksomhet knyttet til hyttebygging og anleggsarbeid, som igjen frister enda flere byfolk til regionen.

Indirekte har også gasellebedriften Isoterm, som produserer og selger frostsikre rør, hatt glede av byggeboomen de siste årene. Fabrikksjef Nils Chr. Steig (46) tror ikke på bråstopp nå. Tvert imot.

Norsk oppfinnelse
– Hyttemarkedet er viktig også for vår del. Men vi regner faktisk med et økende marked selv om nybyggingen flater ut. Nå skal en ny generasjon ruste opp 70-tallshytta. Da trengs frostsikre rør, sier Steig.

Fabrikksjefen rusler rundt i produksjonshallen på Ringebu, der selskapet sysselsetter 40 av stedets 5000 innbyggere. Isoterm har kun lokal arbeidskraft.

Produksjonen har røtter tilbake til småbrukeren Sverre Elvestad fra Fåvang, som fant opp plastrøret med innebygd varmekabel for 35 år siden. Nå er Isoterm eid av Jebokonsernet i Surnadal, som har slått seg opp innen eiendom, reiseliv og plastproduksjon.

Isoterm selger frostsikre rør til grossister, som igjen selger til rørleggere og entreprenører. I det siste har kommuner landet rundt fått øynene opp for Isoterm-røret, som gjør det mulig å legge rør uten å grave i bakken.

– Det er et sterkt uttalt ønske fra flere kommuner om å knytte hytter til vann- og avløpssystemet av miljøhensyn. Dette markedet er uavhengig av nybygging, og er mindre konjunkturutsatt. Vi har derfor et lønnlig håp om at det skal være et godt marked for våre produkter, sier Steig.

Høysesong
Lagerarbeider Anders Brendhaugen håper Steig har rett, og at arbeidsplasser ikke står i fare.

– Men jeg regner med at det blir tøffere tider fremover, sier Brendhaugen.

Høsten er høysesong for Isoterm, som regner med en vekst på syv-åtte prosent i år i forhold til 2007, da omsetningen landet på 83,7 millioner kroner. Driftsresultatet ifjor endte på rekordsterke 23 millioner kroner – som delvis skyldes at selskapets bygg ble solgt til Jebo Eiendom med en gevinst på 16 millioner kroner.

18 millioner kroner er investert i nye maskiner og utstyr de siste årene. Men også 2008 vil gi et overskudd, fastslår Steig.

Nøkternt
Men også på Ringebu må det tas høyde for at den internasjonale finanskrisen som startet på Wall Street kan få konsekvenser. Isoterm vil derfor budsjettere nøkternt for neste år.

– Hvis det blir bråstopp i hyttemarkedet, må vi kompensere i andre områder. Vi vil øke markedsinnsatsen i andre land, som i Sverige. Vår største konkurrent er tradisjonelle rør som må legges på frostfri grunn. Vi må forklare at det er god totaløkonomi og mer miljøvennlig å legge rør som ikke må graves dypt, Spesielt gjelder dette i kystsonen, sier Steig.

Han mener verdien av merkevaren Isoterm har bidratt til selskapets sterke vekst. Også gode konjunkturer og en eier i ryggen som er villig til å investere, har hjulpet på.

– Vi selger 300.000 meter med Isoterm-rør årlig. På Hvaler har vi nå et stort prosjekt med 1000 hytter som skal kobles til vann og kloakk med våre rør. Folk vil ha dusj på hytta, og da må det også finnes løsninger for å ta hånd om avløpsvannet, sier Steig.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.