- Offentlige kunder er gull verd i disse tider, sier Trond Musdalslien i Anlegg Øst.

Bedriftseieren og sjefen er på bef#229 på riksvei 255 mellom Lillehammer og Vinstra, der gravemaskiner med selskapets logo fortsatt er et vanlig syn.

Oppdraget med å lage veien, betegner Musdalslien som en milepæl i selskapets historie. Anlegg Øst har ansvar for å utbedre 12 kilometer av veistrekningen.

Kostbar vekst
Og det har ikke vært mangel på vei- og broprosjekter, riving av bygg og oppdrag om flytting av masse etter at Musdalslien tok over for fem år siden. Det har vært så hektisk at selskapet har doblet omsetningen hvert år siden 2004. Den samlede veksten i perioden har vært 587 prosent.

 
Musdalslien vant også i 2007: Grabber til seg på nye veier

Men nå er det slutt på doblingen, mener Musdalslien. Den voldsomme veksten tar på kreftene og koster penger.

– Vi merker at vi har vokst fort på fem år. Det vil være helt sinnssykt å fortsette denne veksten. Det er dyrt og du skal ha med deg organisasjonen. Vi skal ikke doble neste år, men vi må konsolidere og gå litt mer i takt, sier Musdalslien.

Spørsmålet blir om Musdalslien har noe valg. Allerede i år blir den prosentvise veksten svakere, men han er fornøyd med en omsetning som lander på cirka 180 millioner kroner. Heller ikke overskuddet vil bli like godt som i 2007. Økte dieselkostnader er en av faktorene som gjør marginene dårligere.

– I denne bransjen er det vanskelig å bli rik. Her er det høy risiko og små marginer, sier Musdalslien, som til tross for plussresultater de siste fire årene, har droppet å ta ut utbytte.

Vil bli rammet
At finanskrisen vil slå rett inn i anleggsbransjen, er Musdalslien ganske sikker på. Spørsmålet er hvor hardt og hvor lenge problemene varer.

Han ser allerede tegn til mindre aktivitet blant private oppdragsgivere. To-tre private prosjekter, som Anlegg Øst snuste på, er satt på vent.

– Det kan tenkes at den bedrøvelige finanskrisen er mer alvorlig enn jeg har sett. Vi vil bli rammet på en eller annen måte når entreprenører og investorer skygger banen, sier Musdalslien.

Han trøster seg med at ordrereserven er god inn i 2009 og 2010, og at selskapet har gode kunder i bygda og i sentrale strøk.

– Men vi må hele tiden skaffe nye oppdrag. Vi kan ikke sitte her og hvile på laurbærene, fordi ordrereserven blir jo fort spist opp. Vi får tro at undertegnede klarer å skaffe en jobb eller to til, sier Musdalslien.

Han innrømmer at presset er stort. Samtidig angrer han ikke på at han i 2003 sa ja til å overta Anlegg Øst.

– Jeg jobber hele tiden med å få tak i nye oppdrag. Vi må helst ha noen store prosjekter inn før riksvei 255 er ferdig. Men hvis vi får inn en jobb på ti millioner kroner, kan jeg ikke senke skuldrene. Jeg må bare fortsette, sier Musdalslien.

Han håper blant annet på å få et veiprosjekt mellom Øyer og Tretten, men tar ingenting for gitt. Blir det bråstopp, er innleid arbeidskraft de første som må gå. Selskapet har tilsammen 55 ansatte.

At den rødgrønne regjeringen prioriterte vei og jernbane i siste statsbudsjett, er godt nytt for Musdalslien. Også rehabilitering av skolebygg er interessant.

– Dette er gull for oss. Vi kan ikke klage over statsbudsjettet, men det er jo ikke bare å knipse i fingrene. Offentlige prosjekter skal vedtas og planlegges. Det vil ta noen måneder før vi får se noe av denne pakken, sier Musdalslien.