En idé om å lage behagelige klær for norske kvinner er blitt til millionbedrift for søstrene Nanna Gaarud (43) og Line Gaarud Houge (39) samt Lines mann, Thomas Houge (43).

Syv år etter at de to søstrene lå på foreldrenes gressplen og snakket om å lage sexy skigensere til jenter, er designdrømmen blitt til virkelighet.

Norges fremste gaselle, Oslovinneren, ChillNorway, omsatte for 33 millioner kroner ifjor. Klærne selges i 250 frittstående butikker i ti land – fra Sverige til USA.

For mens mange klesdesignere sliter med å tjene penger, har ChillNorway klart nettopp det. Stikkordene er beinhard økonomisk styring, en klart definert målgruppe og et tydelig konsept: Ekte, norsk kos.

Tabell:

 

Kjente markedet
– Sier du ordet «koseklær» til nordmenn skjønner de det med en gang. Når du kommer hjem sliten fra jobben, er det lett å ta på den mest utslitte joggebuksa, sier Line Gaarud Houge (39).

Hun og søsteren så et hull i markedet. Klær for norske kvinner som dem selv, gjerne med småbarn, noen som trengte noe praktisk, men fint.

– Vi ville lage behagelige klær som er fine nok til at du kan hente på skolen eller gå i butikken, sier Nanna (43).

Konseptet kalte de ChillNorway. Et livsstilskonsept som er manifestert i Thomas Houge og Line Gaarud Houges hvite sommerhusdrøm på Larkollen, en times kjøring sørøst for Oslo. De blomstrete sofaene og hvite pinnestolene i sommerhuset kan du se igjen i selskapets glansede magasin ChillLiving. Bikkja på bildene tilhører naboen, og jentene er gründernes døtre.

Stedet kjøpte de for å leve livsstilen som de selger: Late morgener, surfing på bølgene og kvalitetstid med venner og familie.

Men bak den avslappede fasaden ligger tøff jobbing. Om sommeren blir stallen ved siden av huset omgjort til showroom, stua fylles av kleskartonger og Line sitter krumbøyd over arbeidspulten i hjørnet for å designe. Ved siden av tegningene ligger Excel-arkene.

Tabell:

 

Risikerte hus og hjem
– Jeg synes tall er veldig gøy. Jeg liker å se det totale bildet og å holde kostnadene nede, sier Line Gaarud Houge. Hun har toårig utdannelse i «Business and fashion management» fra London, i tillegg til designutdannelse.

Hun har full oversikt over kostnader til materialer, produksjon og frakt, og følger med på valutamarkedet for å sikre gode avtaler.

– Ikke alle designere liker å jobbe med tall?

– Nei, men vi kommer fra en gründerfamilie, både far og farfar drev med handel. Kremmerånden ligger i blodet, sier 39-åringen.

Søstrene legger likevel ikke skjul på at det har vært slitsomt. Nanna Gaarud sa opp fast fagforeningsjobb, søsteren sa opp jobb som designer i Voice of Europe. De satt sammen på et bitte lite, iskaldt kontor og ingen fast lønn kom inn.

Da de virkelig bestemte seg for å satse måtte søstrene og Thomas Houge tilsammen garantere for 4,5 millioner kroner med hjemmene sine. Det var liten støtte å få.

– Vi fikk tidlig følelsen av at det bare var fisk, gass, olje og teknologi som var viktige eksportvarer til Norge. Det er bra å se at Innovasjon Norge nå også har begynt å se design som et produkt, sier Thomas Houge.

Han jobbet tidligere som direktør i TV Norge med ansvar for nye medier. Nå arbeider han aktivt med 17 bloggere for å markedsføre produktene.

– Vi kan få ut et budskap til 250.000 brukere på en uke. Det er ikke de supertrendy bloggerne, men typisk en småbarnsmor som skriver om det hun elsker, sier Houge.

Bloggerne ga også råd om hvilke butikker de skulle velge da de satset i Sverige. Etter mange kilometer i bil, økte Houge antallet forhandlere i Sverige fra 15 til 80 butikker ifjor. Tyskland er neste land der de vil satse stort.

– Det naturlige, friske, norske er superhot i Tyskland. Potensialet er enormt, sier Thomas Houge.

Samtidig er selskapet i dialog med en stor, britisk aktør, og i februar skal det delta på motemesse i Tokyo. Nå søker det en ekstern partner og investor for å vokse videre.

– Dere markedsfører dere med kos og avslapning, men jobber mye selv?

– Jobben blir livsstilen din. Du slår ikke av pc-en din klokka fem hvis du er gründer, sier Line Gaarud Houge.

Ektemannen ler.

– Vi får lage en ny definisjon på Chill Living. Litt ferie hver dag.

Alle som oppfyller kriteriene til å bli gaselle blir plukket ut av AAA Soliditet. Det går ikke an å melde seg på.
Hvis organisasjonsnummeret av en eller annen grunn endres, for eksempel fordi organisasjonsformen endres, faller selskapet ut av gruppen som kan bli gaselle.
Rene eiendomsselskaper, investeringsselskaper offentlig forvaltning og holdingselskaper er også ekskludert.
Poengberegningen: Vekst i omsetning fra 2007 til 2008, fra 2008 til 2009 og fra 2009 til 2010 blir rangert. Det blir også veksten for hele perioden. Omsetningsveksten for hele perioden veier tyngst. Dessuten blir det tatt hensyn til rating (AAA Soliditets egen), og til eventuelle revisoranmerkninger.

Tabell:
Fylkesanalyse: Kamp om plassen i Oslo
Les også: De ville bare lage en bedrift der det var moro å jobbe (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les alt om gasellene