Røykskyen står bak en lastebil som akkurat har startet opp utenfor Vinje Ullprodukter på Eide på Nordmøre.

– Vi gikk tom for lagerplass, og har derfor brukt lastebilen til å lagre 2000 babypledd i ull, som vi har produsert for Norsk Medisinaldepot, forteller Gunn Anne Lyngstad (47).

Gunn Anne Lyngstad ble lei av å kjempe om å komme i hyllene til de store kjedene, og satser i stedet på direktesalg, enten på nett eller fra utsalget hjemme på Eide.
Gunn Anne Lyngstad ble lei av å kjempe om å komme i hyllene til de store kjedene, og satser i stedet på direktesalg, enten på nett eller fra utsalget hjemme på Eide. (Foto: Wil Lee-Wright)

Hjemmesnekrede løsninger for å øke plassen er ikke uvanlig. Det kombinerte produksjonslokalet og bolighuset er «forlenget» med flere brakker som nå utgjør kontorfløyen.

Innenfor veggene åpenbarer et skue seg som ligner på en scene fra tv-serien «Fredrikssons fabrikk».

Innimellom fargerike nøster med merinoull og halvferdige ullprodukter, står flere symaskiner.

I et siderom går den automatiske strikkemaskinen for fullt. Fire kvinner og en mann jobber på gulvet. På pakkebordet står en skål med konfekt, alle som handler i nettbutikken får én søtsak – og en håndskreven hilsen. Akkurat nå er det tredjegenerasjons ullprodusent, Frank André Skjelland, som pakker inn gensere, bukser, kjoler og jakker.

Tok over
– Vi drev gårdsbruk og mannen min var i skogen. Den gangen var det ikke snakk om å bruke ull rett på huden, det klødde, men han frøs mye og spurte om jeg ikke kunne prøve å lage et ullplagg med luft i, som ikke klødde. Det gjorde jeg, og han sluttet å fryse, forteller Brit Vinje Lyngstad, som utviklet genseren for knapt 20 år siden.

72-åringen er fortsatt i fullt arbeid, og har ingen planer om å trappe ned.

– Vi har én strikkemaskin, men mor ønsker seg en til, og det har jeg sagt at hun skal få, sier datteren Gunn Anne.

Ullvarefabrikken ligger idyllisk til på Lyngstad i Eide. Det rde huset er utsalget, det hvite huset er fabrikk, kontor og bolighus.
Ullvarefabrikken ligger idyllisk til på Lyngstad i Eide. Det rde huset er utsalget, det hvite huset er fabrikk, kontor og bolighus. (Foto: Wil Lee-Wright)

47-åringen flyttet tilbake til Nordmøre i 2007, etter flere år i Tønsberg og Oslo. Med seg hadde hun en fersk bachelorgrad fra BI og et stort ønske om å utvikle morens strikkebedrift.

– Hvis jeg gjør noe, så gjør jeg det skikkelig, det har jeg etter mor. Det går nærmest på livet løs om vi tenner på noe.

Over disk

Strikkemaskinen Brit Vinje Lyngstad står ved siden av jobber døgnet rundt. Datteren har lovt å kjøpe ytterligere en maskin.
Strikkemaskinen Brit Vinje Lyngstad står ved siden av jobber døgnet rundt. Datteren har lovt å kjøpe ytterligere en maskin. (Foto: Wil Lee-Wright)

Siden Gunn Anne tok over har Vinje Ullprodukter mer enn 11-doblet omsetningen, fra drøyt 800.000 i 2007 til 9,2 millioner kroner ifjor. Overskuddet endte på 2,8 millioner kroner ifjor. I år er budsjettet på 14 millioner kroner.

Vinje Ullprodukter holder til mellom Molde og Kristiansund, en liten mil unna den kjente Atlanterhavsveien. Et gammelt bryggehus er pusset opp, og gjør nytten som butikklokale. Mens Dagens Næringsliv er innom mandag formiddag kommer det flere puljer med kunder.

– Rundt 60–65 prosent av salget skjer i butikken, resten kommer fra nettbutikken og messer vi deltar på. Vi har bestemt oss for å gå for en strategi der vi selger mesteparten av varene våre selv, forklarer den daglige lederen.

Til Kina
Ullprodusenten er blitt så stort at deler av produksjonen er flyttet til Kina.

Den norske saueullen og ikke-maskinvaskbar lanolin er byttet ut med merinoull fra New Zealand. Produktspekteret er blitt vidt, og teller alt fra luer til ullkjoler.

Alt er strikket etter oppskriften som Brit Vinje Lyngstad kom opp med i bedehuskjelleren for snart 20 år siden.

Ullproduktene fra Nordmøre varmer både liten og stor, fra topp til tå.
Ullproduktene fra Nordmøre varmer både liten og stor, fra topp til tå. (Foto: Wil Lee-Wright)

– Noe av det viktigste jeg har gjort er å engasjere proffe folk til å hjelpe meg, man kan ikke gjøre alt selv. Jeg er ikke så tett på den daglige produksjonen lenger. men jobber mye med strategi- og markedsføringsarbeid, sier Gunn Anne Lyngstad.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.