Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

LYSER OPP:
Daglig leder i Momek Fabrication, Hans Marius Mastermo gleder seg over den gledelige utviklingen sammen med rørlegger Thea Lund. Ingun A. Mæhlum les mer

Gasellene

Vokser i Ferrari-fart

Wiggo Dalmo (41) gir gass både bak rattet og på jobb. Momek-gründeren er gaselle for sjette gang.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det lukter slipestøv i den svære verkstedhallen. Vinkelsliperen hviner i et gnistregn. Den blå flammen fra sveiseapparatet lyser opp i et hjørne.

TABELL: Gasellene i Nordland i 2013

På gulvet står store gule legoklosser. På subseaspråket kalles de «connecting links» og brukes til forankring av rigger. Klossene er et tidsvitne på Momeks omdreining fra ordinær verkstedbedrift til storsatsing på olje og gass.

Historien
Momek er historien om den energiske, bilglade gründeren Wiggo Dalmo.

– Bygge en lett og handlekraftig servicebedrift. Hva ville dere gjort annerledes hvis dere fikk gjøre én ting om igjen?
– Det har vi fortrengt. Hva er deres viktigste drivkraft?
– Utvikling. Hele tiden gjøre ting bedre. Det er 17. mai hver gang vi leverer noe over kaikanten. Hvordan merker dere den økonomiske krisen i Europa og USA?
– Det er mye hardere konkurranse. Nå møter vi det som tidligere var usannsynlige leverandører fra Øst-Europa. Mange prøver seg mot subsea. Det ser vi ikke konsekvensen av ennå. Vi venter at det kommer nye konkurrenter. Hva gjorde dere for ti år siden?
– Jeg jobbet i et firma for undervannsservice og bodde ytterst på en øy, mens Momek var i startfasen og drev mindre vedlikehold for den lokale smelteverkindustrien. ... og om ti år?
– Vi har da en enda tydeligere profil innen olje og gass.

Seks kjappe

Hans Marius Mastermo, daglig leder i Momek Fabrication as

  • Hva var ideen da dere startet?

Sammen med to kamerater startet trioen med hvert sitt skjæreapparat, null egenkapital og en bank som ikke trodde på dem. Det var i 1998. De kjøpte og utviklet vektsteventyret Momek Armatek – gasellevinner i Nordland i 2008.

I år har Momek skapt nok en gasellevinner – Momek Fabrication – gaselle for sjette gang. Nå har konsernet totalt rundt 300 ansatte og totalomsetningen vil tippe 500 millioner kroner i år. Målet er å nå en milliard innen fem år. Dalmo presenterer samtidig en nysatsing:

– Hitec Vision har som mål å investere 500 millioner kroner i regionen sammen med Momek, sier Dalmo.

Deler av forkl#229en på veksten i Momek Fabrication er en fusjon i 2010 der tre selskaper ble til ett, samt oppkjøp av konkursboet til Miras Multimaskin, selskapet Dalmo forlot for å starte Momek.

Tre selskaper i det konkurrerende Miras-konsernet gikk dundrende konkurs tidligere ifjor med en underdekning på over 100 millioner kroner.

– Momek har vokst i alle mulige retninger. Mye av veksten i 2012 skyldes produksjonen av vinsjer til supplybåter for Kongsberg Evotec, sier daglig leder Hans Marius Mastermo.

En annen forkl#229 på veksten er målrettingen ved hjelp av det stavangerske investeringsfondet Hitec Vison, som har kjøpt seg opp og spisset selskapet i retning av subsea-installasjoner.

Bildilla
Nå har for eksempel bedriften vunnet en viktig kontrakt for produksjon av gigantiske sugeankre, som skal installeres på 1300 meters dyp på Aasta Hansteen i Norskehavet.

Dalmo er over gjennomsnittlig bilinteressert og deler bildillaen med oppkjøpsfondet Hitec Visions gründer, Ole Ertvaag. Begge har voksne bilparker, deriblant en Ferrari hver.

Dalmo ble nummer tre i NM racing i sin klasse med en Ferrari 458 med logoen til Momek.

På hylla på Dalmos kontor står pokalene på rekke og rad:

– Jeg liker fart, og er ekstremt opptatt av biler. På bilbanen kan jeg kjøre så fort jeg vil, samtidig som det er sikkert. Det at Ole og jeg har bildilla kan vi hverken skjule eller være flaue over. Det viktigste er at dette ikke overskygger at vi har en skikkelig jobb, sier han.

Hitec Vision kjøpte seg opp i Momek-konsernet i en tid der selskapet hadde finansieringsbehov for å vokse videre.

– Før dette hadde vi begrenset kapital i ryggen, sier Mastermo, som denne dagen er ekstra travel fordi han også må håndtere granskningen av en nestenulykke.

Laget konejobber
Velferd er høyt prioritert. Nederlenderen med det imponerende navnet Antonius Jacobus Johannes Tonny von Haasterecht, også kalt Ton, kommer inn med et varmt, velsmakende pitabrød med kylling og salat til Fabrication-sjef Mastermo.

– De unge gutta tror det skal være sånn – de vet ikke om noe annet. Men slik mat er noe helt annet enn i gamle dager.

Ikke bare jobber gutta sammen, mange møtes på fritiden og til og med i ferien. Gutta og konene – 200 stykk – skal bruke seks feriedager – delvis sponset av bedriften – på cruise i Middelhavet. Det er en stortur annethvert år. Ett år var 150 med til Dubai.

– Det er slik som bygger bedriftskulturen. Vi gjør det sånn at om den ansatte legger 300 kroner i måneden til velferd, så matcher vi det.

Og da konene til flere litauiske arbeidere trengte jobb laget Momek en bedrift i bedriften – Mo Maid. Nå har konene rengjøringsoppdrag overalt.

– Vi ønsker at folk skal komme hit ikke bare for å få størst mulig pengebok, men for å bli, sier Mastermo.

Og det som startet som Momeks årsfest med innleide rockestjerner har nå utviklet seg til en festival med 2000 tilskuere – Smelteverket. I år kommer CC Cowboys og Big Bang.

Gasellene Gasellene
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.