Fylkeshovedstaden Tromsø har vokst seg så stor at det meste er selvgående, ifølge seriegründer og eier i oljemyggen North Energy, Johan Petter Barlindhaug.

Han har solgt seg ned i milliardkonsernet han engang etablerte – konsulent-, eiendom- og entreprenørselskapet Barlindhaug-gruppen.

Nå brukes noe av gevinsten på «oljelotto» – småselskapenes leting etter olje og gass.

Lokal kompetanse
Akkurat nå sliter selskapet han har investert store summer i. Aksjekursen er lav etter flere tørre brønner. Men Barlindhaug har på ingen måte mistet troen på den nye næringen i nord:

– Nord-Norge vil ikke først og fremst merke dette gjennom direkte oljearbeidsplasser på rigger og prosessanlegg, men gjennom store og nødvendige investeringer i ny infrastruktur.

Selv om han er overbevist om at olje og gass vil forandre Nord-Norge, maner han til forsiktighet.

Det er ingen grunn til å tro at det tynt befolkede fylket skal kunne bli et spisset teknologisk senter for oljeindustrien:

– Her har vi allerede kompetanse i Trondheim, Bergen og Stavanger. I nord har man imidlertid et enormt fortrinn i lokalkompetanse og gjennomføringsevne som kan utnyttes kommersielt, sier han, og nevner eksempelet Bussring i Nord-Troms:

Det var et lite selskap som fikk en liten kontrakt i forbindelse med Snøhvit-utbyggingen, men som i kraft av sin lokalkompetanse vokste seg stadig viktigere og større.

Med sine lange erf#229 fra næringsliv og politikk i nord, og blant annet som leder av den regjeringsoppnevnte Distriktskommisjonen, ser han at det fortsatt er vanskelig for mange å komme ut av «klientrollen»:

– Mange fokuserer altfor mye på tilskudd. De som lykkes er ofte dem som ikke går etter tilskudd.

Han er svært kritisk til fylkeskommunens prioriteringer og nevner svært store bevilgninger til infrastruktur i distriktene, som kun kommer noen få til gode:

– Vi har ikke lenger behov for fylkeskommunen og bør erstatte den med et fåtall regioner. Fylkeskommunen fungerer ikke som regional utviklingsaktør. Den rollen har den aldri klart å ta, og det har i stedet utviklet seg til en forsamling av lokale interesser, sier Barlindhaug, og legger til:

– Fylket bestemte nylig at man skal danne et senter for oljevirksomhet i Harstad. Det virker helt meningsløst. Det trengs ikke tilskudd til en oljenæring på vei opp og frem.

De andre næringene
Olje- og gassnæringen har allerede gjort en rekke etableringer i nord, og Barlindhaug tror det må komme langt flere.

– Man er nødt til å være her for å skjønne de arktiske utfordringene.

Men tross oljeveksten tror han fortsatt at fiskeri, offentlig sektor, handel, servicesektoren og bygg/anlegg vil være sysselsettingsmotorene. For reiselivet sier han at tiden for de langtreisende bussturister så å si er over.

– Det trengs helt andre produkter og større flyplasser.

Han tror oppdrett kan øke ytterligere på grunn av «sykdomsfrie» fjorder i nord. For mineraler og metaller, som er løftet opp som en vekstnæring av regjeringen, har han imidlertid begrenset fremtidstro:

– Vi mangler kompetansen. Kanskje kommer det noe på Nussir i Finnmark i tillegg til Sydvaranger i Kirkenes.

Tynt med penger
Tilgang på risikovillig kapital er skrinn og tiden da velfylte pengebinger i Sparebank 1 Nord-Norge og Troms Kraft ble kastet etter mer eller mindre gode prosjekter er over.

– Det nye kapitalfondet som er etablert, Nord I, er klart mer profesjonelt. Både banken og Troms Krafts tidligere fond var altfor mye preget av tanken om goodwill og et industrilokomotiv med en slags politisk dimensjon.

– Er en stor offentlig sektor i nord en bremsekloss eller en trygghet?

– Det kan være en sovepute med hensyn til omstilling, spesielt i Tromsø, Bodø og Harstad som har flere kommersielle muligheter enn det som har blitt utnyttet.

– Vil sentraliseringen fortsette?

– Definitivt. Vår erf#229 fra Distriktskommisjonen var at ungdom ikke ville være distriktspolitiske verktøy for å opprettholde bosetning. De er opptatt av å skape noe. Det sterke politiske engasjementet og pengebruken for å holde på folk er helt bortkastet, sier Barlindhaug, som tror Tromsø og Bodø fortsatt vil være motorer, flankert av en rekke regionale sentrumsbyer.

– Man bør være ærlig nok til å konsentrere innsatsen om slike byer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.