Tre sterke menn løfter kinesiske Wei Xu (33) opp og frem. Hun representerer verdensdelen som har gjort ingeniørbedriften Kongsberg Maritime Engineering (KME) til gasellevinner i Vestfold. Mesteparten av omsetningen kommer fra Asia.

  • TABELL:

– Hun er meget dyktig på sikkerhet rundt automasjon og nødsystemer, som er hennes spesialområde, sier daglig leder Tom Engen.



Hva ville dere gjort annerledes hvis dere fikk gjøre én ting om igjen?


Hva er din viktigste drivkraft?


Hvordan merker dere den økonomiske krisen i Europa og USA?


Hva gjorde du for ti år siden?


... og om ti år?


– I tillegg bidrar hun med kulturforståelse og er en berikelse for mangfoldet på kontoret her på Torp, legger han til.

– Jeg trives veldig godt her og har begynte å lære norsk, sier Xu, som er fra Yantai i Nord-Kina.

Tok konkurrentenes jobb
I 2008 så teknologiselskapet Kongsberg Maritime et behov for et ingeniørmiljø som kunne skreddersy løsninger med Kongsberg Maritimes produkter etter kundenes behov. Det gjelder levering og installasjon av elektronikk, instrumentering og telekommunikasjon på fartøyer. Frem til da hadde konkurrenter tatt seg av denne jobben.

Kundene etterspurte større komplette pakkeleveranser.

– Vi ønsket å gjøre mer enn bare å levere Kongsberg Maritime-produktene, ved i tillegg å tilby ingeniørtjenester innen elektro og telekomområdene og på den måten sette sammen større pakker, sier Engen.

Med det kundedrevne behovet ble et nytt selskap dannet: Kongsberg Maritime Engineering, som nå er blitt gasellevinner, fem år etter oppstart. Selskapet ligger ved Torp lufthavn utenfor Sandefjord for å utnytte ingeniørkompetansen i området. Det har også kontorer i Singapore og Polen.

– Vi sørger for at alle de tekniske delene henger i hop. Vi lager skreddersøm og syr opp ting rundt Kongsberg Maritimes produkter som kundene ønsker, sier Engen.

15.000 fartøyer
Det er Kongsberg-produkter og systemer på 15.000 fartøyer og installasjoner rundt omkring i verden i dag.

KMEs viktigste kunder er riggselskaper, flytende produksjonsplattformer og oljeselskaper som BW Offshore, Fred. Olsen og Statoil.

Særlig viktig for KME er installering av såkalt dynamisk posisjonering på fartøyer. Det er en metode for å holde skip og halvt nedsenkbare plattformer i samme posisjon over havbunnen uten bruk av anker, men ved hjelp av fartøyets egne propeller.

Selskapet har dratt nytte av boomen i flytende oljeproduksjonsskip og oljeservice de siste årene, særlig i Singapore, hvor det har 40 personer engasjert. I Østen bygges mange av fartøyene som KME leverer løsninger til.

– Det er moro at vi kan konkurrere på fastprisleveranser i Østen og på verdensmarkedet. Og det gjør vi virkelig, sier direktør Pål Reinfjord i KME.

Konkurrentene er selskaper som ABB, Siemens og Rolls-Royce.

Gasellevinner i 2011
For to år siden ble et datterselskap til KME gasellevinner i Vestfold: Klimakonsulentfirmaet Portside. Det jobber med C02-håndtering både på Kårstø og Mongstad. Det ble riktignok kjøpt av KME året før det ble gaselle, men det stopper ikke entusiasmen i Vestfold.

– Vi er 100 prosent eier av gasellevinneren i 2011, sier Engen.

Han mener selskaper innenfor Kongsberg-paraplyen har store muligheter også i fremtiden.

KME er eid av Kongsberg Maritime, som igjen er eid av Kongsberg Gruppen, et konsern som er 50 prosent kontrollert av Nærings- og handelsdepartementet og har 7000 ansatte og 15 milliarder kroner i årlig omsetning. Kongsberg ligger i Buskerud fylke.

– Det ligger mye potensial i Kongsberg Gruppen, sier Engen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.