I lagerhallen på Skedsmokorset står 1000-literskannene stablet som legoklosser.

Gründerne bak Sogn og Fjordane-gasellen Merco er ikke de første som har gjort god butikk av kanner med blankt innhold. I dette tilfellet er det ikke hjemmebrent, men ny miljøteknologi som er forretningsideen.

Eierne hadde ikke forestilt seg at salgsveksten skulle bli så bratt.

– Adblue har vi virkelig truffet med. Vi har vært bedre enn konkurrentene på logistikkløsninger, og der ligger halve jobben, sier Ole Jonny Øen (40).

Merco er første norske produsent av miljøproduktet for dieselmotorer.

Nye bilmodeller
Fra Førde i Sogn og Fjordane har han og medeier Frode Engen (41) bygd opp et omfattende distribusjonsnett med lager rundt om i landet.

Etterhvert som den norske bilparken blir fornyet, vil forbruket av Adblue øke. For tre år siden solgte Merco et par hundre tusen liter. Neste år forventer de å passere ti millioner liter.

– Vi ser fortsatt en god vekst, sier Øen.

I dag er Adblue tatt inn i pumperekken på mange bensinstasjoner. Strengere miljøkrav gjør at nye kjøretøy leveres med en separat tank for Adblue. Nye lastebiler og busser har for lengst tatt i bruk tilsettingsstoffet som reduserer NOxutslippet med 80–90 prosent.

Nå leveres også mange nye personbiler og traktorer med den nye teknologien.

Adblue består av urinstoffet Urea. Kjemisk fremstilt Adblue er en løsning for å fjerne utslipp av nitrogenoksid (NOx) fra dieselmotorer ved hjelp av katalysatorteknologi.

Her omdannes skadelige utslipp i eksosen til vanndamp og nitrogen, som er naturlige bestanddeler i luften vi omgir oss med.

Middelet sprøytes inn gjennom en dyse i eksosanlegget for å redusere utslippet.

Sjekk listen her:

Fra fisk til kjemikalier
Ole Jonny Øen tjente de første pengene på et par fiskebiler. Uten å vite noe om fisk kjøpte han og en kompanjong bilene sammen.

Så tok han steget opp i næringskjeden og ble først hoffleverandør til fiskebilene, før det ble import og eksport av fisk med omsetning på over 100 millioner kroner i året.

Så hoppet han over til kjemikaliebransjen. Tidligere solgte han Adblue for hovedkonkurrenten Yara.

– Da så jeg at Yara hadde altfor gode marginer. Siden den gang har prisene falt noe vanvittig – noe som er naturlig når et produkt i utgangspunktet er overpriset, og det kommer flere konkurrenter på banen, sier Øen.

I dag ligger prisen på rundt tre kroner literen ut til kunde.

– Jeg tror Yara er lei av å tape gode anbud, sier Øen som har sikret seg storkunder som Nettbuss, Tide Buss og Unibuss på kundelista.

Produserer selv
Nå håper de at Adblue-bølgen også vil slå inn over oljeindustrien.

Merco fikk nylig sin første kontrakt for levering til Maersk Drilling og Conoco Phillips. Øen mener utslippene fra dieselaggregatene i Nordsjøen kan reduseres betydelig.

– Det er store utslipp av nitrogenoksider som kan reduseres med opp mot 90 prosent.

Transportører og entreprenører er de største kundene, men når Merco nå får sin første tankbil på veien sikter de mot nye markeder.

Så langt har kjemikaliet blitt importert fra Latvia, men om kort tid får de opp egen produksjonslinje på Fetsund i Akershus og er allerede i gang i Haugesund.

Gründermiljø
Øen tilhører et miljø i Førde med flere gründere som har krysseierskap i ulike selskaper. Parallelt har han drevet med eiendom og er i dag medeier i en eiendomsportefølje på 300 millioner kroner.

– Oppbyggingen av selskapet har tatt mer tid enn planlagt. Likevel har prosjektet blitt hjertebarnet mitt.

Sjekk listen her: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.