Jeg har jo lest statsbudsjettet. Der står det litt om hva den nye regjeringen brenner for. Det er vei og jernbane, sier Runar Finsveen (41) der han sitter på sitt kontor på et lite industriområde like vest for sentrum i Bø i Telemark.

– Det har ikke skjedd så mye foreløpig. Men det kommer nok, sier han.

  • TABELL:

Kronglete vei
Runar Finsveen startet allerede som 19-åring med eget firma med gravemaskin og lastebil.

Hva ville dere gjort annerledes hvis dere fikk gjøre én ting om igjen?
Hva er din viktigste drivkraft?
Hvordan merker dere den økonomiske krisen i Europa og USA?Hva gjorde du for ti år siden?
... og om ti år?


– Du kan godt si jeg er født i et sandtak. I mange år var det brøyting, transport og litt steinknusing. Jeg var også så dum at jeg kjøpte meg inn i et større transportselskap som gikk konkurs. Der tapte jeg mye penger, altså. Men med Finsveen Maskin har det egentlig gått rimelig greit de siste årene, sier han.

En viktig årsak er kontrakten med Norsk Stein i Larvik.

– Bare syv-åtte prosent av larvikitten som tas ut kan brukes som fasadestein. 92–93 prosent er vrakstein. Vi bryter steinen ned til ønsket størrelse – fra småstein på 60 kilo til blokker på seks tonn- og laster dem ombord i skip og lektere. Steinen fraktes til en rekke land i Europa der den brukes til alt fra bølgebryting, kystsikring og til kaianlegg og flyplasser. Steinen har høy kvalitet og slitestyrke, sier Finsveen, som stort sett har to gravemaskiner og tre hjullastere permanent i Larvik.

  • Se gasellefinalen direkte på DN.no torsdag klokken 14.30

Kontrakten med Norsk Stein utgjør omtrent 60 prosent av selskapets omsetning. Resten kommer fra veibygging, mobilt knuseverk, massetransport samt fra et dekkverksted han har etablert i Bø.

– Det er ikke noen enkel bransje å være i. Det koster gjerne fire-fem millioner for en stor gravemaskin eller hjullaster, så det er fort gjort å trø feil. Jeg vet om et mobilknuseverk som så langt har vært involvert i hele seks konkurser, sier Finsveen.

Regnskapet viser da også at marginene er presset. Omsetningen ifjor endte på vel 37 millioner kroner med omtrent en halv million i overskudd etter at skatten var betalt.

Runar Finsveen startet allerede som 19-åring eget firma med gravemaskin og lastebil.
Runar Finsveen startet allerede som 19-åring eget firma med gravemaskin og lastebil. (Foto: Hampus Lundgren)

Vil ikke bli så stor
Runar Finsveen sier det er en evig kamp for å overleve. Samtidig gir statsbudsjettet altså klare signaler om at det kan bli mer å gjøre for Finsveen de neste fire årene.

– Det er mange spennende prosjekter på gang. Både tunneler, utviklingen av E134 og E18 og jernbanen i Grenlandsområdet. Det har jo egentlig ikke skjedd noe særlig innen jernbane på 60 år. Jeg føler det er et alright klima. Men det blir mange om benet også i fremtiden.

– Hva er det som gjør at du vil klare deg? – Jeg er sta. Det tror jeg er den viktigste egenskapen man må ha. Stahet. Og tro. Og positiv innstilling til det man holder på med. Samtidig er jeg ikke så opptatt av å bli så stor. Vi har vært oppe i 22–23 ansatte, men det ideelle er egentlig 12–13 mann med tanke på administrering og optimal bruk av maskinene som vi disponerer, sier Finsveen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.