– Jeg ville selge veldig mange kalosjer, og skjønte ikke hvorfor alle menn som liker bra sko ikke hadde et sånt produkt. Det var vanskeligere enn som så, sier Johan Ringdal.

Han er gründer av merket Swims, som opprinnelig satset på kalosjer da firmaet ble etablert i 2005.

  • Følg gasellefinalen direkte på DN.no fra klokken 14.30

I 2012 omsatte selskapet kalosjer, sko og regntøy for nærmere 40 millioner kroner. Ideen om å gjøre det gammeldagse produktet moderne, fikk han da han studerte i Paris og i New York.

– Jeg har alltid hatt kalosjer liggende, og i Paris regnet det hele tiden. Likevel gikk folk rundt i de lekreste sko på gaten, og subbet i skit på metroen, forteller Ringdal.

Selv tok han på bestefarens gamle kalosjer for å holde sine sneakers tørre.

Drahjelp fra investorer
Da han flyttet til New York for å studere på designskolen Parsons opplevde han det samme.

– I USA salter de gatene, og i New York som Paris er folk bevisste på å se bra ut. Skulle man ha en kalosje der, kunne man kjøpe dem hos skomakeren, men de var ikke særlig stilige, sier Ringdal.

I 2005 fikk han hjelp av en industridesigner, satset en million kroner og fikk produsert 700 kalosjer i Taiwan, hvor de fortsatt produseres.

Swims kalosjer er alt annet enn tradisjonelle, og kan i tillegg til oransje også fås i svart og kamuflasjemønster. Kalosjen er utviklet i samarbeid med den engelske produsenten John Lobb.
Swims kalosjer er alt annet enn tradisjonelle, og kan i tillegg til oransje også fås i svart og kamuflasjemønster. Kalosjen er utviklet i samarbeid med den engelske produsenten John Lobb. (Foto: Fredrik Bjerknes)

Sluttproduktet er alt annet enn tradisjonelt, og kan i tillegg til svart også fås i oransje og kamuflasjemønster.

Tilsammen ti millioner kroner er investert i merket, som er eid 25 prosent av eksterne investorer. Skipsreder Arne Blystad og flere tilknyttede selskaper er blant dem.

Swims er kanskje mest kjent for kalosjene i Norge, mens det er en sommersko som er salgsdriver i utlandet.

– Loaferen er topprodukt i både Midtøsten og USA, sier Hanne Bismo Steen, driftsdirektør i Swims.

Neste år regner de med å selge 50.000 par loafers bare i USA.

«I de flotteste butikkene»
På selskapets distributørtreff på Norefjell siste helgen i november er vareutvalget oppstilt. Selskapets distributører er fløyet inn fra kontinentet, Midtøsten, USA og Australia for å få presentert høst- og vinterkolleksjonen for 2014.

– Å møtes på messer er hektisk og mange produktdetaljer får ikke nok oppmerksomhet. På salgsmøtet har vi god tid til å presentere filosofien bak kolleksjonen, vise frem produktene, presentere markedsføringsstrategi og legge salgsplaner per marked. Vi får også viktig feedback fra markedene som vi tar med oss videre, forteller Hanne Bismo Steen.

Swims er bevisste på hvordan de fremstår utad. Mens det før var stas å bli tatt inn i utlandet, velger de nå distributører med omhu.

– Vi er i de flotteste butikkene vi kunne tenke oss, og det er viktig for posisjoneringen av merket. At vi selges på Harrods i London er et kvalitetstegn for både oss og forbrukerne, sier Steen.

Swims samarbeider med pr-byråene Cube pr i London og Zoi Agency i New York. Det har resultert i mange oppslag på trendnettstedene Selectism og Hypebeast, magasinene GQ, Vanity Fair og Esquire, The Daily Telegraph og The Wall Street Journal og omtale av loaferen på «Today show» som «the shoe of the season» og «the biggest thing for men right now».

– Det er ikke bare bare å være et nytt merke i et nytt land. Utfordringen er å ha nok tid til å følge med på alle markedene vi er i, sier Steen.

Store i USA
En tredjedel av omsetningen på 37 millioner kroner kommer fra salg i Norge.

– Vi har størst volum i USA, med 320 utsalgssteder som er mye for vår bransje. Der jobber vi med de store, sier daglig leder Alexander Eskeland, og namedropper kjente luksusvarehus som Neiman Marcus og Saks 5th Avenue.

– Vi er på vei inn i neste fase av utviklingen. Neste steg er å få overført suksessen fra noen spennende produkter til et konsept, ved å analysere og forstå livsstilen til kjernekunden. Vi vil bli en del av hverdagen deres, ikke bare når det regner, sier Eskeland.

Han vet at det kan bli tøft.

– Kalosjer eksisterte jo ikke, så det var mer meromsetning for butikkene å selge det. Vi må krige inn alle nye kategorier vi går inn i. Kundene har for eksempel jakker og bager fra før, sier Eskeland.

I løpet av de neste to årene håper Swims å få etablert butikker i USA.

– Vi ønsker å få mer kontroll over hvordan produktet vårt blir presentert på, sier Eskeland.

Loafersene bakerst på bordet er hyllet på amerikanske "Today Show" som en it-sko for menn. Den har sikret selskapet stabilt salg også i sommerhalvåret.
Loafersene bakerst på bordet er hyllet på amerikanske "Today Show" som en it-sko for menn. Den har sikret selskapet stabilt salg også i sommerhalvåret. (Foto: Fredrik Bjerknes)

Bank som fortjent
I år regner det med at omsetningen øker nok en gang.

– Vi regner med å omsette for 56 millioner kroner i år, sier økonomidirektør Anders Dahl.

Hvor veien går videre, vil selskapet avklare over nyttår.

– Vi legger en femårsplan i løpet av våren. Det er arbeidskapitalintenstivt å starte opp, og vi har heldigvis gode avtaler både med leverandøren i Kina og hos DNB. Banken har vært helt rå – det er gøy at de er så løsningsorienterte, sier Dahl.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.