Å bli gründer kan være sårbart. Det er så mye som skal klaffe. Du trenger penger, tid, og ikke minst en idé som kan bli til et levebrød. Helst før kreditorene overtar huset. Så hvordan tester du om ideen din er god nok?

Grunderne bak Kubicam valgte å gjøre noe som strider mot instinktene til mange gründere: De delte den uferdige ideen sin med flest mulig. Ni måneder etter at de stiftet selskapet sitt, har de hatt møter med representanter for noen av verdens største teknologiselskaper i Silicon Valley. Lenge før de hadde noe ferdig produkt.

– Jeg vet ikke hvor mange vi har vist dette til. Hundrevis, sier Stein Ove Eriksen (31). Han holder et lite, blått plastkamera i hånden, ikke mye større enn en fyrstikkeske. Det skal kunne festes på tv-en for å lage en høykvalitetsvideokonferanse til en billig penge.

– Hva er galt med Skype?

– Hvis du skal snakke en til en fungerer Skype på datamaskinen bra, men når du skal snakke mange til mange fungerer det dårlig, sier Eriksen, som holder til på StartupLab i Forskningsparken i Oslo. Både han og medgründer Anders Eikenes (43) har jobbet i Tandberg og Cisco, Eriksen med video- og møteromssystemer og Eikenes med kamerautvikling. I fjor sommer sluttet de i fast jobb for å bli gründere.

Helt fra starten har de snakket åpent om ideen sin for å teste og utvikle den.

Vondt og uvant

– Det er vondt og veldig uvant først. Vi var vant til å lage ting i hemmelighet før, og det føltes rart å skulle vise noe som er så strategisk viktig nærmest til gud og hvermann. Men nå begynner jeg å bli vant til det, og skjønner at dette er det eneste riktige, sier Eriksen.

Gründerne har hentet inspirasjon blant annet fra den såkalte Lean-bevegelsen. Uttrykket Lean stammer fra den japanske bilindustrien, og ble brukt for å beskrive hvordan Toyota strømlinjeformet produksjonen.

Amerikaneren Eric Ries videreutviklet tankene til å gjelde alle oppstartsselskaper, og kom i 2011 med bestselgeren «The Lean Startup». Han hevder at for mange firmaer går under fordi de bruker for mye ressurser på å utvikle et produkt kunden ikke vil ha. Løsningen er å involvere kunden fra starten.

– Istedenfor å ha en prosess der du først utvikler produktet og så finner kunder, involverer du kunden helt fra begynnelsen gjennom mange korte, iterative runder. Slik integrerer du produktutviklingsprosessen og salgsprosessen, sier Yngve Dahle. Han underviser på Markedshøyskolen, og er gründer i selskapet Lean Business, som formidler Lean-metodikken til norske gründere.

– Men er dette mest relevant for teknologiselskap, eller alle type gründer-ideer?

– Det er relevant for alle selskap som vil forbedre seg, sier Dahle.

Det finnes mange måter å teste ideene sin på, alt ut fra hva slags idé det er. Gründerne bak Kubicam har opplevd hvor viktig det er å finne en god testmåte.

Tenkte koffert

– Først laget vi en greie med noen kretskort. Den viste at ideen var teknisk mulig, men folk skjønte ikke ideen. De begynte å stille masse tekniske spørsmål, istedenfor de viktige spørsmålene. De møtene var veldig ufokuserte, sier Eriksen.

Gründerne måtte tenke annerledes. De trykket opp mellom 30 og 40 fargerike pappesker, og kjøpte en svart koffert. De brukte 3D-printing til å lage fire mock-up kameraer i plast. Kameraene spraylakkerte de, og satte på en linse. Alt til noen tusenlapper per kamera.

Kofferten tok de med seg Silicon Valley, der Eikenes har bosatt seg med kone og to barn. Og med kofferten fikk gründerne en helt annen respons.

– Folk liker designet og reagerte bra på konseptet. Det trigget også interesse hos investorer, sier Eriksen. Han mener bruk av metoder som 3D-printing gjør det mye lettere å teste ut produktet tidlig.

– Istedenfor at det tar måneder å teste ut, tar det dager, sier han. Tilbakemeldingene tar de tilbake til kjerneteamet,  som nå består av de to gründerne samt en designer og to softwareutviklerere.

– Vi tester internt i utviklingsteamet hele tiden, sier Eriksen.

Viktig å ikke være blåøyd

Gründerne har inngått et samarbeide med et stort internasjonalt selskap, men vil ikke si hvem det er – ennå. For selv om de vil dele mye, vil de ikke dele alt. Etter å ha utviklet ideen, har de nå flere patentsøknader inne.

– Man må beskytte de imaterielle rettighetene sine. Det er viktig ikke å være blåøyd, sier Eriksen. I første omgang skal Kubicam levere ti prototyper. De har også regelemessig kontakt med kunden for å videreutvikle produktet.

Det er nå som de skal lage de første prototypene at kostnadene virkelig begynner å rulle. Målet er å ha et ferdig produkt om et år. Men testingen og utviklingen er slett ikke ferdig da.

– Det er noen ting vi ønsker å få til som vi ikke får til i dag, men som vi tror vi kan få til om ett eller to produkter. Vi ser at det er en endeløs rekke av produkter inn i fremtiden, sier Eriksen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.