Tanken på en Skoda er neppe noe som gir deg frysninger på ryggen.

Kommer modellnavnet Fabia opp i samme åndedrag, blir man neppe mer oppmerksom. Fabia har tradisjonelt sett vært en rimelig bil for bestemødre i alle aldre som ikke kunne interessert seg mindre for ting på fire hjul. Den er moderne, den starter og håndvesken får plass.

Hvis derimot bokstavene RS etterfølger Fabia, ender du opp med vår testbil.

Om du trodde Skoda stort sett leverer fornuftige familiebiler med stor plass til en god pris, så er det i og for seg riktig.

Les andre Skoda-tester:
Superb stv.: Årets beste familiebil?
Yeti: Slettes ikke avskyelig
Octavia stv.: Mye bil for pengene

Skoda har også en lang tradisjon innen motorsport. Her kommer altså bokstavene RS inn. Testbilen er lakkert i såkalt "Race Blue", og minner sterkt om blåfargen til diverse Volkswagen-slektninger med R i navnet. Fargen har vært en garantist for en rekke underholdende kjøreturer den senere tiden.

Les også:
VW Golf R: Golf for de gale
Audi RS 5: Audis peneste kruttønne
Audi TT RS: Audis ultimate fartsmaskin

 

Og Fabia RS er intet unntak. Under det høye panseret i RS-en skjuler det seg en liten, men samtidig stor motor. Volumet er på beskjedne 1,4 liter, men ved hjelp av kompressor og turbo yter det lille kraftverket hele 180 hestekrefter.

Viltre hester
Alle de 180 er av det velvillige slaget. Det betyr at du har krefter tilgjengelig til enhver tid. Når standard girkasse er av typen dsg, girer den ned ved minste vink med høyrefoten. Spesielt med girspaken i Sport, er bilen til enhver tid klar for fartsøkning. Rødmerkingen på turtelleren starter ved 7.000 omdreininger, akkurat på samme sted som girkassen klatrer et hakk lenger opp de syv trinnene den har å velge i.

Det er nesten så det blir for hysterisk, den er alltid klar for sprell, noe turtallet konstant minner deg på. Derfor er det deilig å få hvilt seg litt ved å dytte girspaken ett hakk fram til normal-modus fra tid til annen.

 

Skulle jeg ha noe å utsette på girkassen, må det være at den virker bittelitt hakkete ved igangsetting og i køkjøring, men når bilen først er i gang tilgis det fort.

Lav og stiv
Bilen er noe lavere enn en standard bestemor-Fabia, i tillegg har den et stivt understell, og 17-tommers hjul i 40-profil. Tilsammen gir dette en noe stivere bil enn bestemødre i alle aldre vil foretrekke, men det passer ekstremt godt til motoriseringen i bilen.

 

På trange, svingete veier er bilen i sitt ess. Understellet gjør et fremragende arbeid, og styringen er presis og fin. Når girkassen alltid gir deg giret du ikke visste du ville bruke, ender Fabia RS opp som en bil du helst ikke vil sette fra deg.

Konkurrenter
Antakelig er dette bilen med mest antall hestekrefter for minst mulig pris. En Mini Cooper S med 175 hestekrefter koster noen tusen mindre, men da er også bilen mindre, og har heller ikke automatgir som Fabia RS.

Den nærmeste konkurrenten blir konsernfetter Volkswagen Polo GTI som har samme motor, samme girkasse og mange av de samme delene. Denne er noe raskere, men koster også over 25.000 kroner mer.

 

Man merker at plastkvaliteten er noe lavere enn den ville vært i for eksempel en Polo.

Om likevel fristelsen skulle bli stor for å avfeie bilen som en overpriset, upraktisk og knøttliten bil, kan jeg opplyse at Fabia RS også leveres som stasjonsvogn. Touché!

Konklusjon: Sprek og artig Skoda, som også kan være praktisk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.