Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Derfor bør ikke din neste idé være en app

BLOGG: Velger du den enkle veien, kan du like gjerne spille lotto.

Norge skal bli en gründernasjon. Det vil stille nye krav til oss.

Kanskje bør vi etablere samme mentalitet som Pippi; Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert!

Eller skal vi gjøre som Steve Jobs?

Gründerbloggerne

DNgründers fem bloggere skal fremover gi et innblikk i norsk gründerliv, i spennet fra den profesjonelle serigründeren, med milliardnoteringer bak seg, til den selvstendige næringsdrivende som ønsker å drive sin egen småbedrift.

Du vil kunne lese ukentlige oppdateringer fra enten førstegangsgründeren (Mari Hæreid), seriegründeren (Bente Sollid Storehaug), maktfaktoren (Anita Krohn Traaseth), vekstgründeren (Kjartan Slette) og den selvstendig næringsdrivende (Camilla Stenberg).

Vis mer
 

Bloggeren: Seriegründeren

Bente Sollid.jpg

Bente Sollid Storehaug (47).

Startet som redaktør i Kyst-Nytt 19 år gammel. På 1990-tallet ble hun rikskjendis og fikk tilnavnet «internettdronningen» da selskapet hun etablerte, Digital Hverdag, ble fusjonert med New Media Science som igjen ble børsnotert i Sverige under navnet Cell Network, med en markedsverdi i milliardklassen.

Sammen med mannen Jan Sollid Storehaug har hun hentet inn over 700 millioner kroner til forskjellige prosjekter opp gjennom årene.

Leder i dag den nordiske satsingen til det franske reklameteknologiselskapet ESV Digital. Medgründer Dot Global, som handler det nye toppnivådomenet .global (alternativer til .com og .no). Sitter i flere styrer og utvalg, blant annet i styret til det fremadstormende teknologiselskapet Cxense og i kulturminister Linda Hostad Hellelands Næringspolitisk råd.

Mer info: digitalhverdag.media

Vis mer
Han spurte aldri hva kundene ville ha. Ifølge ham ville de bare ha mer av det samme, men til en rimeligere pris. Han var en kompromissløs innovatør og skapte suksess gjennom egne visjoner.

Det samme gjør selskaper som Uber og AirBnb. De etablerer utradisjonelle forretningsmodeller og unngår å bli én av mange millioner likelydende ideer.

Derfor skal heller ikke din neste idé være en app eller en tjeneste som forsøker å ta markedsandeler fra eksisterende aktører på deres premisser.

Se etter forretningsmodeller som er i ferd med å gå ut på dato eller arbitrasje-aktører og fordyrende mellomledd som er preget av lite åpenhet og ineffektivitet.

Kunstig intelligens og neste generasjon robotikk har fremtiden foran seg. Snart kommerInternet of Things. Andre fremtidsrettede teknologier er nullutslipp og hydrogenbiler, droner og genteknologi.

Neste generasjons gründere bør ikke drive med de store strømmene hvor millioner av håpefulle konkurrerer om den samme oppmerksomheten. Innovasjon skal være krevende.

Velger du den enkle veien, kan du like gjerne spille lotto.

Innovasjon og entreprenørskap handler mye om timing og forståelse for fremtidige behov. Slik ledet Steve Jobs sine selskaper fra den ene suksessen til den andre. Da jeg kjøpte min første Ipod, var jeg så lykkelig at jeg ropte ut min kjærlighet til Apple. Siden har denne kjærligheten bare blitt sterkere og sterkere.

Apple troner øverst på listen over verdens mest innovative selskaper, men ikke fordi de bruker mest penger på forskning og utvikling. Apple har alt det andre selskaper drømmer om: innovasjonskraft, en unik merkevare og visjoner. De skaper produkter som kundene selv ikke er klar over at de ønsker seg.

Mange norske ideer skal nå skapes, finansieres og aller helst lede til internasjonale vekstselskaper. Hvilke råd skal man gi til dagens gründere? Hvem skal gi disse rådene?

Ifølge en rangering fra World Economic Forum har Norge den mest avanserte digitale infrastrukturen i verden. 95 prosent av befolkningen har tilgang til Internett. Likevel er vi ingen digital premissleverandør på globale arenaen.

Finnene er verdensmestere i bruk av informasjonsteknologi, mens svenskene er ledende når det gjelder å patentere informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Oljenasjonen Norge har mye å lære av svenskene i årene som kommer.

Lager aksjeanalysens Spotify

I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Måten aksjeinformasjon og aksjeanalyser deles på i dag er gammeldags, dyr og lite oversiktlig, mener gründerne bak Islero. De forsøker å lage aksjeanalysenes svar på Spotify – en nettplatform hvor investorer og småsparere kan abonnere på analyser og aksjetips.

Sjokkerende lave tall: Kvinneandel på 0,99 prosent blant norske teknogründere

Amerikansk investor vil bygge norske arbeidsplasser - men får ikke bli

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå