Kvinner er nærmest fraværende blant teknologigründere, viser nye tall.

Utdanningsvalg pekes på som en viktig årsak. Den andre årsaken som får skylden, er den samme som gjør at kvinner forsvinner ut av karrierestigen i avgjørende år: barn.

– Man må ikke undervurdere dette med å få barn. Når du kommer til det punktet, er det en krevende oppgave å gjøre begge deler, sier administrerende direktør Kathrine Myhre i Oslo Medtech, som jobber for å få frem helseteknologiselskaper.

LES OGSÅ: Næringsminister Monica Mælands plan for flere kvinnelige gründere: privatisere helsevesenet

Én av én prosent

– Det er et faktum at mange føler de må velge, sier Janne Sande Mathisen (49).

Sande Mathisen står bak én av knappe 16 «kvinnelige gründerbedriftene» blant 1620 bedrifter som har vært innom det statlige investeringsselskapet Investinor.

Sammen med mannen Henrik Mathisen startet hun i 2000 Smartfish, som utvikler både medisinske, reseptbelagte næringsdrikker og sports- og ernæringsdrikke som selges til vanlige forbrukere.

– Å være gründer kan ikke være en deltidsjobb

Kvinner tar fortsatt i større grad enn menn ansvar for barn og familie.

Selv om Norge har svært høy arbeidsdeltagelse blant kvinner, viser SSB-tall fra 2013 at fire av ti jobber deltid.

 

 

– Å være gründer kan ikke være en deltidsjobb, men du kan likevel klare å sjonglere mange ting på en gang. De første årene satt jeg og ammet i møter. Og du kan jo sitte i pysjen og jobbe på en helt annen måte enn om du skulle lede et firma hvor du må være på kontoret i fine klær klokken syv om morgenen, sier Sande Mathisen.

Da hun startet selskapet, var hun gravid.

– Var du sikker på at du skulle få livet som gründer og mor til å gå opp?

– Ja, fordi for meg var det aldri et alternativ å ikke være tilstede som mor.

Holdt på å miste huset

Samtidig må man være forberedt på tøffe perioder og kunne leve med mye usikkerhet, advarer Sande Mathisen.

For åtte år siden havnet selskapet deres i alvorlig pengetrøbbel da finansieringen tok slutt.

Kollegaene måtte begge permitteres, det samme måtte ekteparet Mathisen

– Vi hadde ikke penger til å fikse noe som helst og det var lekkasjer i huset. Vi hadde pant i hus og arv og fryktet å gå konkurs, sier Mathisen.

Sønnen Johan, som da var ni, kom en dag hjem med 50 kroner han ville gi til Smartfish.

– Han hadde tatt med seg drikken og solgt den på skolen, sier Mathisen.

 

Selskapet har i dag tolv ansatte og en samlet funding på cirka 150 millioner kroner, blant annet fra Investinor og Industrifondet i Sverige.

– Vi bor på Røa hvor de fleste har ordentlige jobber. «Har dere egentlig noe egent kontor?» «Holder dere på med de greiene enda?»  Det var mange spørsmål som dette i en periode.  Nå har Smartfish blitt et navn flere har sett og kjenner litt , og interessen har blitt en annen, sier Sande Mathisen.

– Må tørre å gi litt f…

Selv om det lar seg kombinere og være mor og småbarnsgründer, sier Mathisen man likevel må være forberedt på å gjøre offer.

– Jeg har vært fryktelig lite sosial, har hatt lite tid til annet enn å jobbe å være sosial med barna. 

Venner, fritid, trening og turer har måttet gå ut. Jenteturer jeg har sagt nei til hver gang, sier hun.

– Har det kostet deg vennskap?

– Det har sikkert kostet meg noen vennskap, det tror jeg. Samtidig har jeg vært så oppslukt og engasjert at jeg har ikke følt det så viktig å være så sosial.

– Vi har gitt mye «kred» til damer: Vi tar ansvar, høyere utdannelse og sitter godt rustet til å gjøre noe sånt som å bli gründer. Men du må tørre å gi litt f…, sier Sande Mathisen.

Og fortsetter:

– Jeg tror dette er kulturelt problem, og at den kulturen er i endring.

Lager aksjeanalysens Spotify

I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Måten aksjeinformasjon og aksjeanalyser deles på i dag er gammeldags, dyr og lite oversiktlig, mener gründerne bak Islero. De forsøker å lage aksjeanalysenes svar på Spotify – en nettplatform hvor investorer og småsparere kan abonnere på analyser og aksjetips.

Lager aksjeanalysens Spotify
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:23
Publisert:

Sjokkerende lave tall: Kvinneandel på 0,99 prosent blant norske teknogründere

Amerikansk investor vil bygge norske arbeidsplasser - men får ikke bli

Gründerblogg: Derfor bør din neste idé IKKE være en app(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.