Det begynte på Peppes Pizza i Nydalen i Oslo. Patrik Berglund (33) og Thomas Sørbø (34) møtte utvikleren Vilhelm Vardøy (31). De to fortalte om en idé de hadde fått mens de jobbet i shipping: En prissammenligningstjeneste. Dagen etter sa Sørbø opp jobben sin.

Ideen var å sprenge prishemmeligholdet innen container-shipping og samtidig ta kontroll over datastrømmen som viser hvor containere beveger seg til sjøs, ikke ulikt hvordan Google fikk kontroll på hvor mennesker beveger seg på internett.

Da gründerne begynte å selge inn ideen sin i bransjen, fikk de advarsler om at tjenesten ikke ville skape jubel blant alle.

– Jeg møtte et av de største 20 rederiene, og en av sjefene sa: «Tar du dette til Kina, kommer kundene til å kysse hånden din. Men noen kommer til å drepe deg.» Han stirret meg hardt inn i øynene hele tiden mens han sa det, sier Berglund.

Taushetserklæringer

Speditører er mellomleddet man forhandler med ved kjøp av plass på et frakteskip. De har i teorien åpne prislister, men disse gir lite eller ingen pekepinn på det reelle prisnivået fordi alt inngår i større avtaler med rabatter.

– Det er en industri hvor varer du kan sammenligne med melk og brød selges med 200 prosent prisforskjell. Det er sprøtt at det finnes en industri som er så lite transparent, sier Berglund.

Gründerne skjønte at de ikke kom noen vei med selgerne; så de gikk til kundene og forsøkte å overtale dem til å dele sine hemmelige kontraktsvilkår. Noen krever å aldri bli navngitt, andre støtter Xeneta åpent.

Prissammenligningen foregår på gjennomsnittsnivåer som til en viss grad anonymiserer aktørene. Xeneta frykter hva reaksjonene fra rederiene og speditørene kan bli om de skulle velge å bli mer detaljerte.

Gjennombruddet kom ved årsskiftet da 500 av verdens største fraktkunder og 700 mindre kunder var på plass.

Selskapet hadde på et år gått fra å ha samlet inn to millioner priser til ti millioner. Da kom de første speditørene og ville være med.

Stordata det egentlige målet

Xeneta har til nå hentet inn 8,5 millioner dollar, tilsvarende 73,4 millioner kroner etter dagens kurs, i kapital. Den siste pengeinnsprøytningen verdsetter selskapet til et stykke over 150 millioner kroner. Blant investorene er det norske venturekapitalfirmaet Alliance Venture, Creandum, Point Nine Capital og Aldem. Selskapet regner med å omsette for mellom en halv og en million dollar i år.

– Endringene Xeneta har stått for er imponerende. De er fortsatt små, men har fightet mye med transportleverandørene, noe vi også har måttet gjøre, sier administrerende direktør Trond Iversen (57) i konsulentselskapet Norwegian Logistics.

Og fortsetter:

– For en kunde er det ekstremt vanskelig å ha oversikt på prisene i dag uten et nettverk som vårt rundt seg. Det de gjør er i ferd med å gjøre bransjen oversiktlig.

Selv om Xeneta tjener penger ved å selge lisenser på prissammenligning for container-shipping, er det dataene de fisker som er det egentlige målet.

Unike data fra en enorm industri, der det kjøpes frakt for 200 milliarder dollar i året, gir et bilde inn i alle andre industrier som må frakte ting og kan vise seg å være verdt mye for store konsulentfirmaer, banker, medier og teknologiselskaper. Og Xeneta har planer om å ta den samme teknologien opp på land med tog og trailer og videre opp i luften med fly.

Avstand fra faksmaskiner

Teknisk Ukeblad skrev tidlig om Xeneta, ellers har selskapet fått lite oppmerksomhet før i år. Hvordan går de under radaren i sjøfartsnasjonen Norge?

– Havna i Oslo lå midt i sentrum en gang, og når det kom en båt, sto det hundrevis av mennesker og fulgte med. Nå ligger containerhavnen utenfor byen og folk kan fortsatt ikke få den langt nok unna, sier Berglund.

«Sea blindness» er blitt en fagterm for det som skjer når en av de viktigste industri- og transport­årene forsvinner ut av syne – og deretter ut av sinn.

Berglund er samtidig også den første til å innrømme det: Container-shipping er ingen «sexy» industri. Kontorene til Xeneta har samtidig de samme menneskene og den samme atmosfæren du ville forvente å finne i et hvilket som helst ungt teknologiselskap. Blant 29 ansatte finnes det et dusin nasjonaliteter.

– Vi har bevisst unngått mennesker fra shippingindustrien. De kommer med indoktrinert lærdom. Shipping er en av få industrier som sørger for å holde liv i faksindustrien, sier Berglund.

 

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.