«Hei, jeg ser du ofte går til denne kafeen mellom klokken 11 og 12. Er det rimelig å anta at dette er stedet du spiser lunsj?»

Se for deg at spørsmålet kommer fra telefonen din og at oppfølgingsspørsmålet er: «Kunne du tenke deg å motta reklame fra spisesteder i nærområdet?» Eller at kjøleskapet ditt som i en nær fremtid kan være koblet på internett, en dag spør: «Hei, jeg ser du drikker mye juice, kunne du tenke deg reklame for ulike juicemerker?»

Les mer om delingsøkonomi og hva som rører seg i Gründer-Norge på DNgründer.

Antar om deg – spør deg ikke

Reklame etter internetts inntreden har handlet mer og mer om én ting: å vite mest mulig om deg og meg. Grunnen: Finner man de riktige kundene til sitt produkt, slipper man å kaste bort penger på å annonsere for alle andre.

Som DN skrev tirsdag 3. november: En annonsør er fort villig til å betale 225 ganger så mye per annonsevisning dersom reklamen for babyutstyr kan vises utelukkende til gravide kvinner.

Men virker det? Ikke helt. Du booker hotell i New York og blir bombardert med reklame for hoteller i New York i to uker, fordi noen antar at du er interessert i hoteller i New York. Men du har jo allerede bestilt.

Foreløpig spør Dappd gjennom mobilen, men i fremtiden kan det være klokken, bilen eller kjøleskapet ditt som spør.
Foreløpig spør Dappd gjennom mobilen, men i fremtiden kan det være klokken, bilen eller kjøleskapet ditt som spør.
 

– I det digitale økosystemet brukes informasjonskapsler og andre sporingsverktøy til å knytte sammen informasjon om deg. Facebook, Google, Finn.no – det er hundre, om ikke tusen, økosystemer der ute, sier Dappd-gründer Alain M.C. Fassotte (39).

– Problemet er at de fleste bare viser at du har vært der eller der. De beste antar, basert på dette. Men ingen spør, sier medgründer Jonas Fredin (26).

Sammen med Jørn-Tore Sande (27) og Bård Solvang (27) er de i gang med å utvikle en ny plattform for distribusjon av reklame som baserer seg på at du blir spurt for å bekrefte antagelsene som gjøres om deg.

Foreløpig foregår det gjennom mobilen din – men i en fremtid hvor stadig flere ting kobles på nettet, er det like sannsynlig at det er bilen eller kjøleskapet ditt som stiller spørsmålene, mener gründerne. Visjonen er å gi brukeren kontroll.

– Den eneste måten du får kontroll på i dag, er ved å blokkere, sier Fasotte.

«Ta et steg tilbake»

– Brukerne har sagt klart og tydelig ifra med annonseblokkering. Det er en krig og en spiral som bare går feil vei, sier Fredin.

– Løsningen er ikke å eskalere det. Løsningen er å ta et steg tilbake. Folk er ikke negative til reklame, de er bare negative til irrelevant og irriterende reklame, sier Sande.

LES MER OM ANNONSEBLOKKERING:

Tim Schumacher (37) er blitt både saksøkt og truet etter at han ble den største investoren Adblock Plus.

Tyske Bild utestenger reklamenektere

De fire har bakgrunn fra reklamebyrået Creuna og står foreløpig i startgropen med kun egne sparepenger og 500 arbeidstimer spyttet inn i prosjektet.

Konserndirektør for annonser Per Håkon Fasting (52) i Schibsted roser gründerne som ambisiøse.

– Det er jo ekstremt irriterende når reklame bommer. Alle som jobber med reklame, jobber med den utfordringen. Vi heier på alle selskaper som jobber med hvordan reklame kan bli mer relevant og akseptert, sier han, men påpeker at det står på gjennomføring.

– Det finnes mange som prøver seg med paneler og løsninger som baserer seg på at man spør. Problemet er å finne riktig skalering. Hvor ofte må du spørre? Hva gjør du om de ikke gidder å oppdatere tjenesten? Lar det seg gjennomføre med et større volum?

– Har dere vurdert slike løsninger?

– Det blir dumt å si at vi ikke har gjort det. Men du kan konkludere med at så langt har vi ikke sett en løsning som er godt nok gjennomført, sier Fasting.

Alle håndproteser lages for voksne, rike menn

Det vil gründerne i Hy5 gjøre noe med.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Alle håndproteser lages for voksne, rike menn
Det vil gründerne i Hy5 gjøre noe med.
01:16
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les mer her.

Les hele avisen