Hos samarbeidspartner Storcash på Sola jobber lagermedarbeider og sjåfør Karol Skowyra (27) i gasellebedriften Matvareexpressen Stavanger med å pakke dagligvarer bestilt på nett fra en bedriftskunde.

Det var i 2010 gründer og styreleder Knut Roar Tveit etablerte nettbutikken i Stavanger-området, som et datterselskap av Matvareexpressen Norge. Etterhvert er det kommet tilsvarende butikker i Bergen og i Haugesund, hvor konsernets hovedkontor er.

– Det var i Haugesund det hele begynte i 2007. Vi startet å kjøre ut varer med en liten varebil og fortsatte med det i ett års tid før det begynte å ta av. Nå har vi en bilpark med kjølebiler tilpasset kundegruppen vi leverer til, som er bedrifter og barnehager, sier Tveit.

«Kunne mistet alt»

Da Tveit i 2007 valgte å starte for seg selv sammen med sin kone Anne K. Bergin Tveit (37), hadde han fått smerter i skuldrene etter ti år i byggebransjen. Tveit ble tvunget til å gjøre endringer i tilværelsen.

– Så jeg brente alle broene der og tok opp maks belåning på huset for å starte nytt firma. Jeg var dumdristig og satset alt. Derfor måtte jeg også legge all energi som fantes, i prosjektet. Jeg måtte få det til, sier Tveit, som tror denne gamblingen var helt avgjørende for at det gikk bra.

– Vi kunne mistet alt og tok en ganske stor risiko. Da kunne vi endt som gjeldsofre. Men jeg hadde veldig tro på at vi skulle lykkes, sier Tveit.

Han forteller at de allerede i begynnelsen hovedsakelig satset på bedriftsmarkedet for å bygge et fundament.

– Vi har egentlig jobbet opp hele vår virksomhet gjennom å tilby bedriftsmarkedet en mulighet til å handle dagligvarer på nett og få det levert direkte til bedriften, sier Tveit.

«Studerte nye trender»

På spørsmål om hvorfor de valgte å satse nettopp på handel med dagligvarer på nett, svarer Tveit at han hadde undersøkt litt og sett på hvilke trender som var på vei.

– Allerede i 2007 hadde folk i Tyskland og England begynt å handle på nett. I Norge hang vi litt etter, og jeg så en mulighet for å komme seg inn i dette markedet ganske tidlig. Og i 2007 var dette veldig tidlig. Det var få aktører som drev med netthandel og bare én aktør som drev med noe av det samme som oss, og den aktøren holdt til i Oslo, sier han.

Tveit mener de har truffet godt i markedet med et tilbud folk har ønsket seg:

– Veksten har vært veldig bra. I dag er vi faktisk en betydelig aktør i de tre vestlandsbyene.

Ved Shell-stasjonen på Åsen i Stavanger har Tveit plassert et nytt hentepunkt for privatkunder som handler dagligvare på nett.

– Click & Collect er det nye konseptet for privatkunder. Men fortsatt er bedriftsmarkedet vårt hovedfundament, sier han.

– Har dere planer om videre ekspansjon?

– Ja da. Vi ser på videre ekspansjon over på østlandssiden. Hvor og når er fortsatt i en planleggingsfase. Alt dette skjer i regi av morselskapet Matvareexpressen Norge.

– Dere utfordrer jo de store aktørene i dagligvarebransjen?

– Ja, det gjør vi. Og det synes vi jo er litt spennende. Når en er så naiv og hiver seg ut i denne bransjen, må en regne med at ikke alle synes det er så kjekt. Så noen fighter er det jo hele veien. Det første måneden hadde min kone og jeg en omsetning på 14.000 kroner. I dag er det en årsomsetning i konsernet på 70 millioner kroner. Så det er jo klart at det ikke er alle som synes det er like kjekt at en tar kunder fra dem, sier Tveit.

Doblet fra året før

Matvareexpressen Stavanger hadde 27,5 millioner kroner i omsetning i 2014. Det var en dobling fra året før, og det blir ytter­ligere vekst i år:

Knut Roar Tveit (37) er gründer og styreleder i Matvareexpressen Stavanger. Click & Collect er hans nye konsept for privatkunder.
Knut Roar Tveit (37) er gründer og styreleder i Matvareexpressen Stavanger. Click & Collect er hans nye konsept for privatkunder. (Foto: Tomas Alf Larsen)
– Vi har jo passert fjorårets omsetning allerede, så vi har en kraftig økning. Samlet på konsernet går vi fra en omsetning ifjor på 42 millioner kroner til om lag 70 millioner kroner i år. Som konsern representerer vi en stor omsetning nå, sier Tveit.

– Hva er potensialet, tror du?

– Det er jo umulig i dag å si noe om nøyaktige tall. Men samlet med Click & Collect og bedriftsmarkedet er potensialet enormt dersom en gjør de rette tingene. Vi har såvidt begynt å skrape i det ene hjørnet av klistremerket. Vi har ikke fått skikkelig tak ennå. Du kan jo bare se i dagligvarebransjen hvor store penger som er i bildet.

Gründeren er fortsatt største aksjonær med 47,7 prosent eierandel i morselskapet Matvare­expressen Norge as. Storcash og Asko Rogaland som ligger under Norgesgruppen, kom inn på eiersiden i 2010 og eier henholdsvis 19,2 og 15,3 prosent i morselskapet.

I de tre datterselskapene er også driftslederne inne på eier­siden.

 

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.