Hva skal vi jobbe med når robotene tar over stadig flere av arbeidsoppgavene våre? Lage og lære opp roboter, selvfølgelig.

Sistnevnte er blitt en suksessoppskrift for selskapet ­­­Id.mngmnt.

Faysal Ahmed Dhali-Lund (i midten) kommer fra ingeniørjobb i Aker Solution og er en av 350 søkere til jobben som robotlærer hos Erik Lien (fra venstre), Bård Andreas Amundsen og Bjørn Bergholt i Id.mngmnt.
Faysal Ahmed Dhali-Lund (i midten) kommer fra ingeniørjobb i Aker Solution og er en av 350 søkere til jobben som robotlærer hos Erik Lien (fra venstre), Bård Andreas Amundsen og Bjørn Bergholt i Id.mngmnt. (Foto: Gunnar Blöndal)
Selskapet jobber med implementering og opplæring av virtuelle roboter – per nå hovedsakelig hos banker. For halvannen måned siden la de ut en ny stilling på Finn.no. Resultatet var 350 jobbsøknader.

– Vi har ingen robot til å lese søknadene, så det er blitt en tyngre jobb enn vi hadde forestilt oss, sier partner Bård Andreas Amundsen spøkefullt.

Fra robotutsatte jobber

Amundsen forteller at nesten halve søknadsbunken er oljeingeniører på leting etter jobb i krisetider. Men i bunken finnes også mange som har utdannet seg til jobber som norske og internasjonale forskere mener vil kunne forsvinne til roboter.

– Det er nok ingen her som har mistet jobben fordi en robot har tatt dem, men blant dem som egner seg for jobben, finner vi finansanalytikere og lignende – folk som har utdannet seg til jobber som vi tror vil forsvinne til robotene, sier Amundsen.

– Hvor stor er faren for at jobben dere gjør en dag blir automatisert?

– Haha, godt spørsmål. Mye av datainnhentingen og analysen vil nok forsvinne helt. Men jobben vår handler mye om strategi, å forstå arbeidskulturen i organisasjonen hvor robotene skal inn og ikke minst kreativitet i form av å finne ut hvordan robotene kan bidra til bedre forretningsmodeller, sier Amundsen.

Og legger til:

– Dermed er vi heldigvis fortsatt så langt på den grønne siden at det må komme helt nye teknologier om de skal slå bena under oss.

Les også: Disse yrkene kan forsvinne

Forbereder seg på storskala

For fire år siden fikk selskapet en ny organisering og skjøt for alvor fart. Siden da har omsetningen steget jevnt og trutt fra 9,9 millioner kroner til 22,3 millioner ifjor. Antallet ansatte har gått fra fire til 18. Amundsen sier at antallet de nå skal ansette, først og fremst er et spørsmål om hvor mange flinke folk de finner blant de 350 søkerne.

– De siste fem årene har man snakket mye om robotenes inntog, men det siste året er det noen bransjer hvor det virkelig har tatt av. Ser man på bank og forsikring, har de fleste store bankene nå startet implementering, og de er i gang med å tilpasse organisasjonen for å gjøre det i stor skala, sier analytiker Bjørn Bergholt (28) i Id.mngmnt.

Ser mot helsesektoren

Selskapet sikter seg fra bank og finans nå videre mot helsesektoren og kommunene.

– Se for deg hva vi kan gjøre med eldrebølgen, sier Bergholt.

Han har kartlagt systemene sykepleiere i dag sitter med når de registrerer en pasient i hjemmepleien.

– De brukte 350 klikk i ett system for å registrere én pasient. Dette er mennesker som gjerne er i 40-50-årene og ikke nødvendigvis har så god it-forståelse. De brukte én time på kontoret, og én time på å oppdatere registreringen etter at de hadde vært hos pasienten. De gjorde i tillegg så mange feil at en kollega i snitt brukte 20–30 minutter på å rette dem opp, sier Bergholt.

Og fortsetter:

– Tenk hvor fantastisk det er for Norge om man klarer å la sykepleierne være hos pasientene og lar robotene håndtere systemene i bakhånd.

– Samtidig er jo dette en form for fallitterklæring til it-systemene vi har i dag, sier partner Erik Lien.

Må gjøres riktig

Dagens Næringsliv skrev 14. desember om hvordan norske ledere er blant de lederne i verden som stoler minst på roboter.

Partner Erik Lien forklarer at mye avhenger av at man velger riktig fremgangsmåte når man nå slipper robotene inn på stadig nye arbeidsplasser og i mer ansvarsfulle arbeidsoppgaver.

– En kjepphest for meg er å få frem at den virkelige gevinsten ligger i ansatte som får mer tid til å gi en bedre kundeopplevelse samt få dypere forståelse for både det de jobber med og kundene sine, sier Lien.

Å bruke robotenes inntog til å spare kostnader ved å kutte ansatte, er en kortsiktig strategi, mener gründerne i selskapet.

– De smarte flytter ressursene, men kutter dem ikke, sier Amundsen.

Les også:

Prisene på disse boligene steg med 1,4 prosent i desember

- Bekrefter at nedbemanning dessverre har vært nødvendig

Gir kalendergutten Putin stryk (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.