- Kanskje stiller dere selv spørsmål om hvorfor dere skal investere i en bransje som er døende, sier haugesunderen Øivind Lindøe.

Foran han sitter 15-20 investorer som var en del av Startup Norges investorprogram Angel Challenge i høst, og nå er «ferdigutdannede» såkalte engleinvestorer.

Lindøe står bak Matkanalen.tv, en lineær tv-kanal som ble lansert 1. desember 2015. 245.000 seere var innom kanalen i romjulen, som har 56.000 seere i snitt ukentlig. Foreløpig har seerandelen vokst med 15-20 prosent uke for uke, men Lindøe har hårete mål og vil kjøpe inn flere matprogrammer. Han vil også sette i gang egne produksjoner og ansette et par folk til.

Til det trenger han ekstra kapital.  «Et par millioner», for å være mer nøyaktig.

Se hvordan det gikk med Lindøe i videoen over.

Starter selskap for å bygge nettverk

Serieinvestor Thomas Berglund står bak Angel Challenge, som «organiserer» investorene Lindøe pitchet for.

Nå skiller Berglund og partner Knut Wien ut satsingen i et eget AS.

Målet er å drive opplæring av private investorer som kan bidra med kapital i oppstartsbedrifter. I 2016 utvider Angel Challenge til også å ha programmer i Bergen, Trondheim og Stavanger, i tillegg til ytterligere to i Oslo.

Fordel ikke å være matsnobb

Da Lindøe brakte nyheten om Matkanalen i oktober, ble han møtt med skepsis fra bransjeekspert Morten Wiberg, som er sjef i tv/radio/kino-avdelingen i Carat Norge

– Jeg må si at jeg er usikker på hvor bra det kan gå. Det er et tøft marked å gå inn i om dagen, det er bred konkurranse og vi vet jo hvordan det har gått med VGTV, sa Wiberg den gangen.

Imens har Lindøe sikret seg en avtale om å selge annonser for nettopp VGTV lineært. Han sikter mot å omsette for åtte millioner i 2016.

«Life is a pitch», sier Lindøe. Han avslører at han umiddelbart fikk LinkedI-invitasjoner fra potensielle investorer etter sin presentasjon.

- Jeg tror at min manglende matinteresse og manglende evne til å lage mat er en enormt stor fordel. Dersom jeg hadde vært kokk hadde jeg gått meg vill i alt slags samarbeid og finurligheter i matverdenen. Det handler ikke om det, det handler om å finne innhold og matche det med publikum og annonsører. Da må man heller være teknolog, markedsfører og økonom enn kokk, sier Lindøe.

Endte Lindøe opp med penger?

Når DN tar kontakt med koordinator Thomas Berglund en liten stund etter presentasjonen, forteller han at Lindøe er i dialog med flere investorer.

- Status på Matkanalen er at vi har fire som er interessert i å investere. I tillegg har vi gjennom nettverket fått en industriell aktør som eventuelt kan ta hele investeringen. Så akkurat nå ser det bra ut for Øivind, skriver Berglund til DN.

NB! DN-siden smak.no har kjøpt inn én nettserie fra Matkanalen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.