Lørdag kunne du lese om hvordan norske Youtube-stjerners verdi er mangedoblet på to år.

Youtube-nettverkene, som opptrer som agenter for stjernene, to-, tre- og firedobler sine innteksforventninger til 2016.

Men et voksende marked har ofte den konsekvensen at noen andre samtidig blir sittende igjen med svarteper.

Tv-titting halvert

Ung som gammel bruker vi totalt mer tid foran skjermer enn noen gang, men tiden en norsk tenåring bruker foran en tradisjonell tv-skjerm er nesten halvert – fra omtrent to til én time om dagen – siden 2010.

Men det slår forskjellig ut hos kanalene.

– NRK holder stand på en annen måte, sier tv-sjef Marianne Massaiu i Mediacom.

NRK 1 har mistet omtrent en tredjedel av tiden tenåringer brukte på dem i 2010. TV 2 har mistet halvparten. TV 3 to tredjedeler. TV Norge ligger et sted mellom NRK 1 og TV 2.

LES OGSÅ: Slik ser det ut når norske Youtube-stjerner besøker et kjøpesenter i Bergen

Overlevelsesstrategier for tv

Tv-kanalene har valgt å svare med ulike strategier for å sikre seg en plass i livet til dagens og morgendagens tenåringer.

NRK – og til dels også TVNorge – har valgt å invitert Youtuberne inn:

NRK bruker nå Youtube-nettverk som Nordic Screens som talentspeidere. Ifjor sommer var PrebzOgDennis radioverter på P3 og mp3. De er også å se på NRK Supers konsept «FlippKlipp», som er tilstede både på Youtube og på NRKs digitale flater.

I prosjektet Humorlab får youtubere kommer til Marienlyst for å diskutere ideer. Det har blant annet resultert i konseptet «Svart Humor», som er en del av NRKs humorsatsing «Satiriks».

Redaksjonssjef Nicolai Flesjø (42) i NRK forklarer strategien deres som «nysgjerrig, men ikke veldig offensiv» og at man enda forsøker å finne ut hvilken del av Youtube-universet passer på NRK, og hvilken del av NRK passer på Youtube.

MTG (TV 3 og Viasat) og Bonnier har valgt å kjøpe seg en plass:

Tilsammen brukte selskapet oppunder 1,5 milliarder kroner ifjor på å handle to Youtube-nettverk, Sveriges største dataspillmesse og verdens største arrangør av e-sport.

Det skjer ikke smertefritt. Selskapet har samtidig valgt å fjerne 300 ansatte – 30 av dem i Norge.

Det går en rød tråd fra at MTG nå eier Splay til at sportsankeret Guro Fostervold (41) mistet jobben i Viasat i januar.

Men hva gjør TV 2?

– NRK har vært veldig fremoverlente. Jeg vil ikke undervurdere TV 2, men hittil har det vært litt passivt, sier Alvær i United Screens.

– Det er ikke så mye igjen i satsingen deres mot ungdom. Det de har tjent gode penger på i alle år er utenlandske serier de har kjøpt inn. Det norske innholdet har vært dyrt og derfor lite lønnsomt. Nå tar Netflix seriene. Hva sitter de igjen med da, spør Skard i Nordic Screens retorisk.

Tar igjen på Sumo og TV2.no

De påstandene er direktør for kanal og program Trond Kvernstrøm (49) i TV 2 ikke enig i. Han ramser opp «Kollektivet», «Fuck My Life» og «Sykt Perfekt» som eksempler på programmer rettet direkte mot ungdom. I tillegg sier han at familieprogrammer som «Senkveld», «Idol», «Norske Talenter» og «The Voice» fortsatt har «en hel del unge seere». 

Programdirektør Trond Kvernstrøm i TV 2 .
Programdirektør Trond Kvernstrøm i TV 2 . (Foto: Øyvind Elvsborg)
Han viser også til at TV 2 har en ungdomsstrategi om å nå seerne der de er, for eksempel gjennom å legge ut «Kollektivet» på Youtube, men at de samtidig «ikke skal løpe fra eksisterende forretningsmodeller».

– Vi er en allmennkringkaster og skal dermed nå hele landet. Det er mange dommedagsprofeter som driver strømmetjenester og websider som snakker det markedet ned. Men det er det fortsatt et stort marked som vi skal være i, sier Kvernstrøm.

– Tar dere igjen alle de tapte seerminuttene blant ungdom på lineær tv gjennom Sumo og TV2.no?

– Ja, det gjør vi langt på vei.

Les også: Het krangel om dårlige TV 2-tall

Les også: – På en måned tjener jeg et sted mellom 50.000 og 130.000

Les også: Slik kommersialiseres en norsk Youtube-stjerne(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.