Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Joachim «Noobwork» Haraldsen viser frem bilder med fansen under et møte om et mulig sponsorsamarbeid med Danske Bank i Trondheim. Fra høyre: Haraldsens agent Julius Solheim, Joachim Haraldsen, analytiker Espen Rønnin og markedsmedarbeiderne Elisabeth Haugan og Hege Dahle i Danske Bank. Foto: Ole Morten Melgård
Joachim «Noobwork» Haraldsen viser frem bilder med fansen under et møte om et mulig sponsorsamarbeid med Danske Bank i Trondheim. Fra høyre: Haraldsens agent Julius Solheim, Joachim Haraldsen, analytiker Espen Rønnin og markedsmedarbeiderne Elisabeth Haugan og Hege Dahle i Danske Bank. Foto: Ole Morten Melgård les mer

Slik kommersialiseres en norsk Youtube-stjerne

Youtube-stjernen Joachim «Noobwork» Haraldsen (23) planlegger sin egen kornblanding. Han har allerede et eget magasin og en årsavtale med Q-melk som «er verdt en årslønn».

Da han var 16, brakk Joachim Haraldsen (23) ryggen på grunn av skoliose. Det ble begynnelsen på tre og et halvt år inn og ut av sykehus og lange perioder som hjemmeværende.

– Jeg hadde mistet alle venner og knapt vist ansiktet mitt ute. Jeg hadde ikke noe å gjøre, så jeg satt og spilte, sier Haraldsen.

Gjennom spillingen og Youtube fant han samtidig et felleskap. Våren 2013 opprettet han sin egen kanal. I dag er han en av de største norske Youtube-stjernene, med 131.000 faste følgere (Youtube-abonnenter).

– Det var psykisk tungt. Men det har gjort meg til meg, og det er jeg superglad for. Det var hell i uhell, sier Haraldsen.

Se video: Slik ser det ut når Noobwork besøker et kjøpesenter i Haugesund

(Videoen er gjengitt med tillatelse fra Joachim Haraldsen.)

 

Styrer mot millioninntekt

Når DN snakker med ham er han på vei til et møte med Danske Bank for å diskutere mulighetene for et sponsorsamarbeid.

For Haraldsen er også en Norges mest gjennomkommersialiserte youtubere.

– I dag tjener Joachim over 100.000 kroner i måneden på Youtube-reklamen alene, sier Julius Solheim (45), som er Joachim «Noobwork» Haraldsens agent.

Men Solheim forventer å skaffe Haraldsen mellom to og tre millioner – altså rundt dobbelt så mye – gjennom avtaler på toppen av selve Youtube-reklamen.

En stadig større del av inntektene til norske youtubere kommer nemlig fra andre steder enn tradisjonell Youtube-reklame.

Selger blader, capser, møter og produktplassering

Hva betyr det? I Haraldsens tifelle dette:

Joachim Haraldsen gir ut et månedlig magasin som i hovedsak handler om ham og dataspillet Minecraft. Foto: Faksimile

  • En nylig undertegnet årsavtale med Q-melk, som ifølge Solheim er verdt «omtrent en årslønn».

– Det blir produktplassering i enkelte videoer. Og det kuleste med det hele er at når jeg har meetup, kan jeg stå og si at jeg er sponset av Q-melk og at takket være dem får dere alle en halvliter q-melk. Det er en kul greie hvor jeg kan gi noe tilbake til fansen, sier Haraldsen.

  • Offentlige opptredener for 40.000-50.000 kroner stykket.
  • Fronting i elevkalendere, samt et eget papirmagasin, «Noobworks Mineworld» – en månedlig guide til Minecraft. Den andre utgaven solgte 10.000 eksemplarer.
  • Salg av capser og t-skjorter.

LES OGSÅ: Slik ser det ut når norske Youtube-stjerner besøker et kjøpesenter i Bergen

Planlegger frokostblanding for gamere

Men Solheim har ikke tenkt å stoppe der.

Gjennom sitt selskap Norgesexpo Lisens lager han allerede spin off-produkter for norske filmer – Hardanger barnebestikk med Knerten og Birkebeiner-potetgull når den norske storfilmen har premiere 6. februar.

Julius Solheim (45) er agent for Youtube-stjernen Joachim Haraldsen (23). Foto: Ole Morten Melgård
Nå er han i samtaler med Komplett om egne Noobwork-musematter og pc-er.

Og på toppen av det hele: planer om en egen «kornblanding for gamere».

– Fordi gamere trenger en sunn start på dagen, sier Solheim.

– De velger sine annonsører

Et kjernesunt og trygt image er også det Solheim selger inn når han skaffer Haraldsen sponsorer.

– Han spiser ikke burger foran skjermen, banner ikke, drikker ikke energidrikke, Han er et forbilde, sier Solheim.

Og fortsetter:

– Vi er veldig opptatt av at han skal beholde sitt image i størst mulig grad, det må ikke vannes ut eller forsvinne. For meg er det like viktig at han fortsetter å trene tre ganger i uka som at han legger ut en video hver dag, sier Solheim. 

Derfor er Haraldsen også kresen når han plukker sponsorer.

– De velger sine annonsører – fordi de kan gjøre det, sier salgs- og markedsdirektør Per Øivind Skard (38) i Youtube-nettverket Nordic Screens.

Se video: PrebzOgDennis ble Youtube-stjerner fra kjellerstuen

 

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå