Sjansen er stor for at du har sett videoen over i løpet av det siste døgnet.

Der gir skuespiller Ane Dahl Torp (40), komiker Sigrid Bonde Tusvik (36) og forfatter Gert Nygårdshaug (69) alle fra seg en en gjenstand med stor affeksjonsverdi.

– Å gi fra seg denne klokka er selvfølgelig tungt, [...] for affeksjonsverdien er stor, sier Nygårdshaug om arvestykket fra faren sin.

– Nå skal jeg kjenne på kroppen hvordan det er å miste den, sier Tusvik om brosjen fra sin tante.

Torp gir bort et 106 år gammelt smykke – det første hun fikk fra mannen sin.

Les mer om nye bedrifter på DNgründer, følg oss også på Facebook og Twitter.

– Det har vært en pangstart

Bak kampanjen står Mai-Bente Paulsen (37) i enmannsbyrået Something Good og selskapet Good Morning, som står bak idè og konsept.

Og Paulsen hadde sin første ordentlige arbeidsdag i forrige uke.

– Det har vært en pangstart, rett og slett. Mandag i forrige uke hadde jeg fortsatt ikke en kunde, sier Paulsen.

– Vi har fått overveldende mye tilbakemeldinger. Tekstmeldinger, mailer og gratulasjoner. Folk legger ut bilder av egne smykker de skal gi bort, forteller Mai-Bente Paulsen.
– Vi har fått overveldende mye tilbakemeldinger. Tekstmeldinger, mailer og gratulasjoner. Folk legger ut bilder av egne smykker de skal gi bort, forteller Mai-Bente Paulsen. (Foto: Gunnar Blöndal)
 

Det hele begynte torsdag for tolv dager siden da mannen hennes ringte og ga henne ideen.Han jobber som kreativ leder i reklamebyrået Good Morning, som også har bidratt med konseptet.

– Han spurte meg: «Tror du det kommer til å fly?», forteller Paulsen.

Svaret var «ja, noe så enormt».

– Så kastet jeg meg rundt og ringte til Ane Dahl Torp, Sigrid Bonde Tusvik og Gert Nygårdshaug. Da hadde vi ennå ingen kunde. Jeg ringte Noas og fortalte dem ideen – og så var de med, forteller Paulsen.

Var utbrent – startet for seg selv

Paulsen er tidligere vært journalist i Dagsavisen og kommunikasjonsdirektør i NSB. Høsten 2014 ble hun leder for MSL Groups avdeling for selskapskommunikasjon i  Norge.

I februar ifjor intervjuet Dagens Næringsliv Paulsen som del av en større reportasje om hvorfor styrekvotering ikke har ført til flere kvinnelige sjefen.

Under intervjuet snakket hun og journalisten om «karrierejaget og hamsterhjulet».

En uke etter gikk Paulsen i bakken – utbrent. I september ifjor sluttet hun offisielt i MSL Group.

– Det var en lang prosess å komme frem til at jeg ville starte for meg selv. Jeg tenkte mye over hva det er som gir meg energi, sier Paulsen.

– Det å starte opp noe for seg selv er en krevende greie, men det er mye energi i det. Å føle at man gjør noe verdifult og selv kan styre hva man velger å jobbe med – for ikke å si at man styrer tiden litt mer selv.

 

Sett en kvart million ganger

Norsk Organisasjon for Asylsøkere (Noas) postet videoen på Facebook kvart over to mandag. 24 timer senere var videoen sett en kvart million ganger.

Kampanjen spiller på engasjementet danskenes kontroversielle «Smykkelov» har skapt. Den lar politiet beslaglegge eiendeler verdt mer enn 10.000 kroner.

 

At det i loven til slutt ble gjort unntak for gjenstander med «særlig affeksjonsverdi», har ikke lagt en nevneverdig demper på kontroversen.

Paulsen forteller at ideen bak kampanjen er å snu symbolikken i smykkene:

– Fra å handle om å frata folk på flukt verdighet til å bli et uttrykk for solidaritet og støtte.

Raske til å kapitalisere

Daglig leder Preben Carlsen i Trigger roser kampanjen – først og fremst for hurtigheten.

Trigger-sjef Preben Carlsen.
Trigger-sjef Preben Carlsen. (Foto: Gunnar Blöndal)
– Man har vært kjapt på ballen for å ta tak i en tematikk som er veldig aktuell og skaper sterke reaksjoner. Når man klarer å komme på banen med et såpass emosjonelt grep så raskt, kapitaliserer man godt på engasjementet som allerede finnes i befolkningen.

Pr-byåret Trigger har hatt en profil med kampanjer som nettopp tar sikte på å skape eller koble seg på engasjement.

– Dette er absolutt en jobb vi gjerne skulle gjort selv. Det er gøy at et nytt byrå klarer å lansere på denne måten. Det tyder vel på at det ikke er det siste vi får se fra dem.

Les også: Gir seg som First House-partner

Les også: Slutter i VG – flytter til Youtube

Vil forene verdens Mac- og pc-brukere

I hverdagen navigerer vi mellom operativsystemer som Android, Windows, IOS og Linux. Norske Friends Software Lab forsøker å harmonisere det hele ved å lage et metaoperativsystem – et operativsystem som skal fungere både alene og på toppen av dagens systemer – på enhver enhet.

22. januar lanserte selskapet en tidlig betaversjon for testing.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Se alle deltagerne her.

Vil forene verdens Mac- og pc-brukere
I DNs pitchekonkurranse denne uken møter du Arne Peder Blix fra Friend Software Labs.
01:01
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.