–  Vi har en filosofi om å teste raskt og heller legge ned, sier partner og gründer Gulbrand Øverbye (30) i Nettbureau AS.

For cirka seks år siden spurte legestudenten Anders Øie (31) hva studiekameraten Kristian Vinkenes (35) skulle ha for å lage en nettside. «Halve selskapet», var svaret.

Kort tid etter var nettsideselskapet Nettbureau AS oppe og gikk.

Det begynte med en sammenligningstjeneste for hoteller, så en for bensinkort. Året etter kom siviløkonomen Øverbye med på laget og tre år senere – i 2015 – var selskapet nummer 24 på DNs gasellelister, med millionoverskudd og syv ansatte.

&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Mellom de to punktene har selskapet lansert sammenligningstjenester for eiendomsmeglere, mobilabonnementer, boligalarmer, bredbånd, husbygging, kredittkort og advokater.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Det siste tilskuddet i rekken er test.no, som rett og slett samler forbrukertester og aggregerer dem opp, litt som Metacritic.com gjør for musikk, spill, film og tv.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="00657f94-1d39-4f13-997c-5ba2960e5fba" &gt;&lt;field name="title"&gt;Gründernes mindre vellykede nettsider&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; – Vi begynte med sammenligningstjenester, og det er stor sett det vi har drevet med. Men vi har hatt mange rare sidesprang, sier Øverbye.&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Feile for å lykkes&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Og ikke minst en hel rekke nettsider som aldri ble noe særlig av, som salg av «premium hybridtåteflasker» (se faktaboks).&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Vi har fortsatt et lager på 100 tåteflasker liggende, forteller partner Anders Øie.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;App-forsøkene til selskapet har heller ikke gitt mersmak.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Vi prøvde oss også med en Tinder-klone og Flappy Bird-klone. De to appene tilsamen har vel tjent to halvlitere på byen for oss, sier Øverbye.&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Sluttet i jobbene&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Foruten Øvrebye, Øie og Vinkenes er Frederik Tveit (35) den fjerde parteneren i selskapet.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Han jobbet ti år i tv, er rockevokalist og har studert mobilapplikasjonsutvikling.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Med unntak av Vinkenes har alle nå gitt opp sine tidligere jobber.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;– Hva gjør at dette er givende nok til at man velger å gi opp legeyrket?&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;– &lt;/em&gt;Det å skape noe. Du lager noe som ikke finnes. Det er et produkt, noe konkret og håndfast som kommer ut av jobben. Mange ting er interessant og givende. Å jobbe som lege er givende på en annen måte, sier Øie.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det er ganske avhengighetsskapende, sier Øvrebye om det å sitte å gjøre finjusteringer på en nettside og oppleve at bruken forandrer seg dramatisk.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Selv om selskapet styrer mot et overskudd før skatt på 4,5 millioner kroner for 2015 er gründerne klare på at karrierebyttet foreløpig ikke har vært økonomisk lønnsomt.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Jeg er ikke lønnsledende på mitt kull på NHH, sier Øverbye.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Og ikke jeg på mitt kull. Svigerfar maser litt og spør hvor jeg skal ha turnus så jeg kan bli kirurg. Men ellers så har folk roet seg og skjønt at det ikke kommer til å skje, sier Øie.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe allowfullscreen="allowfullscreen" allowtransparency="true" frameborder="0" height="300" mozallowfullscreen="mozallowfullscreen" msallowfullscreen="msallowfullscreen" oallowfullscreen="oallowfullscreen" src="//datawrapper.dwcdn.net/9CrBP/1/" webkitallowfullscreen="webkitallowfullscreen" width="720"/&gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="f08ddcf4-2d8d-4115-b0b6-03f35fa81935" &gt;&lt;field name="title"&gt;_PS17069.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="caption"&gt;Fra venstre: Anders Øie og Gulbrand Øverbye.Foto: Per Ståle Bugjerde&lt;/field&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;center&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Det var knapt et yrke for 20 år siden. Men «å utvikle nettsider» har allerede et snev av noe gammeldags over seg, gitt hvor mye av tiden vår på nett som i dag går gjennom mobilen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;På mobilen har først apper og nå &lt;a href="http://www.dn.no/grunder/2016/01/25/1732/WeChat/fire-grunner-til-at-apper-blir-mindre-viktige"&gt;instant messaging-system&lt;/a&gt; som Facebooks Messenger blitt spådd å være den fremste måten vi vil forholde oss til internett på i fremtiden.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Bakgrunn: &lt;a href="http://www.dn.no/grunder/2016/01/25/1732/WeChat/fire-grunner-til-at-apper-blir-mindre-viktige"&gt;Fire grunner til at apper blir mindre viktige&lt;/a&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;– Hvilken fremtid sere dere for forretningen deres?&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det er et godt spørsmål om tiden kan løpe ut for oss. Mange prøver for eksempel å finne alternative måter å selge boliger på. Men vi tror fortsatt at eiendomsmegler.no har mange år igjen, sier Øverbye.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe height="400" src="//datawrapper.dwcdn.net/CdzKl/1/" width="720"/&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det er flere og flere som bruker mobiltelefonen, men jeg har mer tro på at websidene finner sin plass på mobilen heller enn at vi vil ha 200 apper for alt vi skal gjøre, sier Øverbye.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Og så tror jeg tror mange overvurderer hvor raskt folks vaner endrer seg.&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Må bruke millioner på markedsføring&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Samtidig bruker selskapet millioner på markedsføring for å holde tritt med konkurransen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Billighotell.no stod for veldig stor del av inntektene våre tidlig. Da vi lagde den, var det nytt å ha metasøk av på hoteller. Nå er det overalt. Konkurransen er en helt annen, sier Øverbye.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Og fortsetter:&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Når for eksempel Finn kaster seg inn i ringen og andre gjør det samme, da er det vanskelig for en gründerbedrift som ikke kan bruke like mye penger på markedsføring. Mange av dem går i minus i årevis for å bygge et brand, det har ikke vi råd til.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="fbfeed"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.