DN Gründer skriver i dag om at appmarkedet kan stå overfor store endringer - og at det blir vanskeligere og vanskeligere for gründere å nå igjennom.

«Tailored Message» er en nyhetsapp der Jonas Borchgrevink (25) og kollegene Daniel Skogstad (23) og Victoria Vikne Wetting (20) selv tilpasser nyhetsfeeden til brukerne. Ved å velge ut artikler fra norske medier som de tre selv mener er de beste, mest populære eller mest interessante, forsøker appen å være et alternativ til algoritmestyrte tjenester. Han deler ikke nødvendigvis skepsisen rundt apper.

- Jeg tenker litt annerledes. I et marked er det alltid muligheter for andre å innovere og lansere noe nytt som får fotfeste. Vi har kun hatt 50.000 kroner til markedsføring, men har ligget enkelte dager over Vipps fra DNB som bruker flere millioner på reklame.

Foreløpig tjener man ikke mye penger, men gründeren håper det kommer med tiden.

- Vi mener at det gir et menneskelig aspekt til appen. Akkurat nå sitter vi og finkjemmer artikler og nyhetssaker fra 7 om morgenen til 22 om kvelden, sier Borchgrevink.

Siden den endelige versjonen ble lansert 4. april har appen blitt lastet ned mer enn 17.000 ganger i AppStore.

Pengene skal tjenes ved at brukerne får poeng for å trykke på nyhetsartikler, som de kan bruke i en slags nettbutikk, der bedrifter betaler gründerne for å få produktene sine. Foreløpig er det kun noen få merkevarer i denne nettbutikken, men Borchgrevink håper å få på plass flere.

- Det morsomme er at de fleste som laster ned appen er mellom 16 og 30 år. Det er nok en kombinasjon av produktet vi leverer, gjort det morsomt med et poengsystem, som har truffet noe hos unge, som igjen verver nye venner til appen, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.