Sjåførene har organisert seg gjennom foreningen ALLES, som ikke fastsetter pris for hver kjøretur, men kan bidra som forhandler mellom sjåførene og selskapet. Så langt har ALLES fått med seg rundt 1.000 av de 50.000 Uber-sjåførene i den amerikanske storbyen.

Selskapet bak den omstridte taxitjenesten nekter å anerkjenne sine sjåfører som ansatte, men i stedet som oppdragstakere, og det har gjort det svært vanskelig for dem å organisere seg. Så langt har dette skjedd kun i Seattle, men nå øyner også Uber-sjåførene i New York håp om bedre rettigheter.

– Vi vil i det minste ha en minstelønn. I dag kan det hende jeg får 5 eller 6 dollar for en tur. Vi kan ikke leve på det i New York, sier Armughan Asar, en av lederne i den nye arbeidergruppen.

Opprettelsen av sammenslutningen kommer etter at Uber nylig senket prisene på sine turer i New York med 15 prosent. Taxitjenesten har vokst enormt i store deler av verden siden lanseringen i San Francisco i 2011.

– Nå skal vi kjempe for Uber-sjåførene som jobber utmattende skift uten å få nok kompensasjon til å takle New Yorks høye levekostnader, uttalte ALLES-sjef Kevin Lynch.

Uber hevder at det ikke er et transportselskap slik som andre taxifirmaer, men at det bare kobler sjåfører og kunder sammen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: BMW lanserer «Airbnb på hjul»

Uber må ut med 820 millioner kroner etter forlik  

Hold deg oppdatert på DN Investor