– Jeg pleier å si at jeg ikke har peiling på hva jeg driver med. Men det har fungert veldig bra så langt, sier Mathias Mikkelsen, gründer og daglig leder i Timely.

25-åringen står bak en app som skal gjøre det enklere å planlegge og systematisere arbeidsdagen, og har i løpet av de drøye to årene på markedet rukket å få 750 betalende bedrifter.

Da han var 23 år gammel sa han opp jobben og dro til Silicon Valley for å jobbe med appen. Til livets opphold tok han på seg noen frilansoppdrag før appen ble lansert «fra et skap i Silicon Valley» i 2014, og etterhvert fikk den en synlig plass i Apples Appstore.

Første investering

Mikkelsens mål er å gjøre verden mer produktiv. Appen løser det ved at folk på jobb, si konsulenter, på en enklere måte kan kontrollere hvor mye tid man bruker på møter, presentasjoner eller andre sentrale gjøremål i løpet av en arbeidsdag.

Det ga en god del kunder. De siste månedene har selskapet holdt til i små lokaler langs Akerselvas bredder på Sagene.

Men det blir det snart slutt på. Nå har Timely for første gang fått på plass eksterne investorer. Totalt åtte millioner kroner spyttes inn i tjenesten.

Det ferske ventureselskapet SNÖ Ventures, startet av blant andre gründerne bak digitalbyråene Qualité Search Marketing (senere fusjonert med iProspect) og Reaktor (senere solgt til digitalbyrået Knowit), går inn med 6,5 millioner kroner. Det er selskapets første investering noensinne.

– Vi har fulgt Timely over en periode. For det første løser selskapet et konkret problem, som mange har, på en ny og unik måte som ingen andre gjør. For det andre har det fått massevis av kunder, og tjener allerede penger, selv om de ikke har gjort noe annet enn å fokusere på produktet, sier Magne Uppman, gründer og partner i SNÖ Ventures.

Les også: «Siri»-gründer viste frem «Viv»

Store tanker

Siden Uppman lanserte SNÖ Ventures i høst, har selskapet hatt «hundrevis» av caser på bordet. Noen har skilt seg ut, og det Uppman kanskje savner litt blant norske gründere er evnen til å tenke at man kan løse et problem over hele verden. Rett og slett tenke stort.

– Det har vi funnet i Mathias. Når man går inn i et selskap, så er det teamet og gründerne som har alt å si. Mathias har den personligheten som gjør at han tror han kan nå så langt som mulig, men samtidig husker på at han ikke kan gjøre alt selv, sier Uppman.

Les også: Overbeviste investorene og stakk av med 1,3 millioner kroner

Og der kommer pengene inn. Selskapet har inntil nå hatt seks ansatte. Det skal nå tredobles til 18. Da blir også lokalene på Sagene for små.

– Jeg vet ikke hvordan det er å lede et selskap med 20, 30, 100 eller 1000 ansatte, og har masse å lære på businessiden. Men jeg mener det er et godt utgangspunkt for veien videre. Det er ofte folk utenfra de forskjellige bransjene, som kanskje er litt naive, som faktisk skaper revolusjoner, sier Mikkelsen.

Snö Ventures går nå inn som rådgivere for selskapet. I tillegg til den norske investorene, går det amerikanske venturefondet 500 Startups inn med 1,5 millioner kroner i selskapet. Mikkelsen pendler denne måneden mellom Oslo og Stockholm, for å være med i 500 Startups’ nordiske akselerator, 500 Nordics’ utviklingsprogram i den svenske hovedstaden.

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.