Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Nordea Norge-sjef Snorre Storset inviterer gründere inn. Foto: Ida von Hanno Bast
Nordea Norge-sjef Snorre Storset inviterer gründere inn. Foto: Ida von Hanno Bast les mer

Gründerne gir storbankene hodepine - nå inviteres de inn i varmen av Nordea

Nordea lanserer sitt andre akseleratorprogram, og skal ha 50 gründere innen finansteknologi på besøk i Oslo i August. - Gründerne må tørre å stille krav til Nordea, sier fintech-kjenner Israr Khan.

Dette er en akselerator

Som navnet antyder skal en forretningsakselerator sette fart på utviklingen av en ny bedrift.

En akselerator tar typisk en lav andel i et selskap (gjerne mindre enn ti prosent) i bytte mot penger og et intensivt program med mentorhjelp som skal sette fart i bedriften.

Akseleratorer kan jobbe med ulike typer fremdrift: Noen tar sikte på å gjøre bedriftene bedre på markedsføring, finansiering fra investorer og kundevekst, andre handler om teknisk utvikling av produktet.

Vis mer
Til høsten inviterer Nordea 50 fintech-gründere til sine lokaler på Majorstuen i Oslo. Programmet skal være åpent for gründere fra hele verden, men etter en intensiv uke, vil mellom 20 og 30 av oppstartsbedriftene bli invitert med videre til et tre måneder langt program hos Nordea i Stockholm og Helsinki.

– Disse selskapene blir ofte løftet frem som en trussel mot bankene. Vi velger å se på det mer som en mulighet. Vi sitter på en stor plattform av kunder, en sterk merkevare og kompetanse innen alle de ulike områdene av finanssektoren. I fintech-miljøet finnes det samtidig mye kreativitet og innovasjon vi vil være en del av, sier administrerende direktør i Nordea Norge, Snorre Storset, til DN.

DN Gründer har skrevet flere saker om hvordan bankene utfordres av nye selskaper innen finansteknologi.

Les også: – Kjempemulighet til å utfordre bankene

I Norge er kanskje de mest kjente eksemplene mCash (nå Auka internasjonalt) og Zwipe selskaper som utfordrer de etablerte aktørene.

Får tilgang

Poenget med akseleratoren er at selskapene skal vokse raskt, lagt til rette og med hjelp fra Nordea. På den andre siden ønsker Nordea å inngå partnerskap med noen av selskapene som kommer gjennom akseleratoren.

– Selskapene får tilgang til våre lokaler, får benytte seg av kompetansen vi har, og kan bruke ulike verktøy vi sitter på. De kan få tilgang til anonymiserte data og teste hvordan tjenestene deres fungerer i praksis, og få hjelp med prosjektutvikling og finansiering. Samtidig kan vi få tilgang til gode ideer og måter å løse problemer på vi aldri hadde sett for oss selv, sier Storset, og understreker:

– Vi er ikke ute etter å stjele ideer.

Partnere er selskapet Nestholma Venture Accelerator, og gründere kan nå søke om å få bli med.

Les også: – Haugevis av nye aktører ønsker å gjøre det vi gjør

Håper på samarbeid

Nordea kjørte i vinter et lignende program i Helsinki. Da var 12 bedrifter invitert med, og samarbeidet har fortsatt med flere av disse i etterkant. To av dem vurderes storbanken å inngå et langsiktig partnerskap med.

Totalt har private investorer investert 600.000 euro i selskapene som var med i den første akseleratoren.

Storset sier han håper at Nordea sitter igjen med to-tre selskaper man kan samarbeide med også etter denne runden.

Israr Khan er tidligere fagansvarlig for digitalisering i DNB, og nå digitalsjef i oppstartsbedriften Marked.no.

Han mener det er positivt at bankene ser mot et tettere samarbeid med fintech-aktører. Samtidig understreker han at det er viktig tiltaket ikke bare er av markedsføringshensyn.

- Banker som driver med dette trenger en tydelig strategi eller retning dersom de ser for seg at selskapene skal gi dem en verdi, enten det er en strategi for joint venture, inkubering eller oppkjøp. I tillegg må bankene sikre forankring i sin egen organisasjon, noe som vil si at det faktisk settes av midler til å støtte disse selskapene, og at den kompetansen banknæringen har tradisjonelt tilbys disse aktørene, sier Khan.

Les også: Danske Bank har ansatt folk for å angripe seg selv

Israr Khan, digitaldirektør i Marked.no holdt tidligere i år foredrag på Fintech-konferansen «FutureBank». Foto: Per Thrana
 

Må ha guts

Han mener samtidig at gründerne ikke må gå inn i samarbeidet tomhendt.

- De må tørre å ha litt guts, og sette premissene for hva de trenger av bistand og hva som vil utvikle dem best. Det kan høres fint ut å være med i Nordea sitt program, men det hjelper ikke så mye dersom du likevel ikke får noe ut av det, sier Khan, og fortsetter:

- En av de store fordelene gründere vil få med å få tilgang til Nordea, er tilgangen til kompetansen innen bank og finans som de tradisjonelle aktørene sitter på. Fintech-selskapene har gjerne god salgs- og teknologikompetanse, mens kompetansen på det rent bankfaglige ofte er lav, sier Khan.

Les også: Nordisk finanssuksess – uten Norge

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå