- Jeg har nå tatt permisjon fra jobben i seks måneder for å satse i utlandet, først og fremst i Tyskland og Nederland, sier helsegründer og intensivsykepleier på Ullevål, Cecilie Frostad.

Idéen startet allerede i 1999 da Frostad bodde i Dubai i forbindelse med ektemannens jobb. Der fikk datteren en alvorlig brannskade og de tilbragte mye tid på sykehuset. Der reagerte hun på at de ansatte slurvet med hygienen, for eksempel ved at de mistet penner og sakser på gulvet og brukte dem etterpå, uten at det ble rengjort. Etter hvert fikk de med datteren hjem på sykehus i Norge.

Les også: App-gründeren advarer andre app-gründer

-Livredd infeksjoner

- Jeg var livredd for infeksjoner hele veien, for jeg visste at livet hennes i verste fall sto i fare. Her hjemme i Norge er hygienen langt bedre, men jeg begynte å kverne på ideér om hvordan det kunne gjøres enda bedre og mer praktisk, sier hun.

Som pårørende reagerte hun også på dårlige navneskilt hos helsepersonell i Norge, som enten var lite lesbare eller ikke eksisterende. Det gjorde det utfordrende å huske hvem man hadde snakket med om hva. Da bestemte hun seg for å ta saken i egne hender.

DN møter henne på hjemmekontoret på Røa i Oslo. Kjelleretasjen er fylt fra gulv til tak med uniformer, stetoskop, klokker, penner, sakser og egendesignede Penhygenic - en hygienisk silikonmappe til oppbevaring av for eksempel penner og sakser, med et stort navneskilt festet foran med magnet. Dette produktet står for rundt 70 prosent av salget på hennes egen nettbutikk for helseutstyr, Vaktrommet. 

Selskapet Vaktrommet ble stiftet i 2010 og har de siste årene kunnet vise til solide driftsresultater. I 2015 solgte hun helseutstyr for 3,2 millioner kroner og hadde et driftsresultat på 596 947 kroner. Hun anslår at hun solgte rundt 12 000 Penhygenic-silikonmapper i fjor.

Inspirert av tannbørster

Hun lekte med tanken og pønsket lenge på ideer for hvordan utstyret til helsepersonell kunne oppbevares på en mer hygienisk måte. Det hele startet med at hun satte bustene på to tannbørster mot hverandre og eksperimenterte med å putte en penn nedi. Hun prøvde å snu den på hodet og riste den, for å se om pennen satt fast. Det gjorde den. Videre banket hun på hos naboen, som jobber med digital kommunikasjon, og fikk han til å tegne en 3D-tegning basert på tannbørste-konseptet. Deretter tok hun med seg tegningene til Innovasjon Norge.

Les også: Ble gründer da moren fikk Alzheimer

- Dette var i 2008 og jeg opplevde at de på den tiden var mest opptatt av bedrifter i oljesektoren. Det tok litt tid før de skjønte konseptet, men jeg møtte til slutt på en riktig person som trodde på prosjektet. Hun snakket med sin sjef og da fikk jeg støtte på 50 000 kroner, sier hun.

Med denne støtten og 50 000 egne kroner i potten kunne hun hyre et designbyrå for å begynne utviklingen av Penhygenic. I 2009 fikk hun nye 250 000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge i etablererstipend og investerte også 250.000 kroner selv.Året etter fikk hun en million i lån fra Innovasjon Norge.

Med god hjelp fra handels- og produksjonsbedriften Otto Olsen i Lillestrøm, som ville hjelpe henne med å skaffe den typen silikon hun trengte til produktet, et produksjonssted i Italia, en navneskiltprodusent i England, en webredaktør i Fredrikstad, en digital konsulent i Oslo og tre frilansarbeidere til å pakke varer, så har hun kunnet drive selskapet fra sin egen kjeller, ved siden av jobben som intensivsykepleier. Først nå har hun tatt permisjon en periode med hensikt å satse internasjonalt. 

 - Jeg har brukt første del av permisjonen til å sjekke ut markedet i utlandet og er i gang med å gjøre websiden tilgjengelig på flere språk. Jeg har også inngått et samarbeid med Connect Norges springbrett, som har ordnet meg et møte med det tysk-norske handelskammer i mai, sier hun.

Les også: Disse kan bli fremtidens gründerstjerner

Satser i Tyskland

Hun velger å satse på Tyskland i første omgang, fordi Penhygenic-produktet passer deres uniformer og størrelse uten for mye tilpasning, fordi de størrelsesmessig er relativt like nordmenn. Hun ser for seg å gå inn i flere land etter hvert, deriblant står Nederland høyt på lista av samme grunn. Hun selger hovedsakelig til privatpersoner som jobber i helsevesenet via nett, men har også fått henvendelser fra private helsebedrifter, som kjøper inn til alle sine ansatte.

- Får ikke kommunalt ansatte slike produkter gjennom jobben?

- Nei, mye må en ofte kjøpe selv – som sko, navnskilt, sakser og penner til personlig bruk og søsterur. Vi har ikke lov til å ha klokker på armen av hygieniske årsaker. I tillegg til Penhygenic selger jeg også mye stetoskop, som man har tilgjengelig på jobb, men det er flere som ønsker seg eget og bedre utstyr. Sykepleierstudenter må også dekke alt utstyr selv, sier hun.

Hun synes det er synd at det ikke tilrettelegges bedre for at helsepersonell kan få utvikle sine egne idéer. Etter at hun ble gründer har hun snakket med flere kollegaer som har gode ideér, men som ikke har kapital til å utføre det.

- Jeg ser at det begynner å skje ting nå, men jeg håper at interessen og tilretteleggelsen for innovasjon i helsesektoren får seg et løft etter hvert, fordi det står ikke på mangelen på ideer, sier hun. 

Interessert i gründerstoff? Les flere saker på DNgrunder.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.