– Det har gått oppover siden starten. Vi har en kommersiell markedsandel på mellom 0,3 og 0,4 prosent, sier Øivind Lindøe, gründer og daglig leder i tv-kanalen Matkanalen.

Han lanserte kanalen 1. desember etter skepsis fra Carats tv-ekspert Morten Wiberg, men har siden økt distribusjonen. I januar og februar innledet han også en emisjon, som i utgangspunktet var på 0,5 millioner kroner.

På sitt beste har kanalen hatt 80.000 seere på en dag, og 250.000 seere på én uke.

Nå kan Lindøe avsløre at han totalt har hentet to millioner kroner fra Caiano AS, Thomas Berglund, Mari Helmer og Ståle Løvbukten.

Fordel av tv-fall

Stemningen i tv-bransjen om dagen er ikke nødvendigvis helt på topp. Både Discovery og TV 2 må gjennom store nedbemanningsprosesser - og sistnevnte skal spare 350 millioner kroner frem mot 2020.

- Hele vår forretningsmodell er basert på at nettopp lineær-tv faller. Kaos, frykt og nedbemanning hos de store tv-kanalen er til vår fordel, sier Lindøe.

- Hvis du ser på avis- og magasinmarkedet, er det nisjetitlene innen print som ofte går bra. Mediene med tydelig segmenterte målgrupper klarer seg, mens de store nummer to-tabloidene sliter tungt. Jeg tror heller på nisjene lineært, og det ser vi også i markeder som ligger litt foran oss i Norge, sier Lindøe.

Selv om Lindøe hovedsakelig satser lineært, er planen å bygge merkevare, før man tar turen over på mer digitale plattformer.

Les også: Her prøver tv-gründeren å få investorer til å fore ham med penger

Suksessgründer med på laget

Med seg på laget har han fått tre investorer som er inne i Angel Challenge-systemet.

Ståle Løvbukten er kanskje den mest kjente av disse. Seriegründeren står sammen med kompanjong Ivar Kroghrud bak både tilbakemelding-s og undersøkelsestjenesten QuestBack, og forretningshjelperen Admincontrol.

DN skrev i fjor at de to solgte selskapet for en estimert pris på 200 millioner kroner - og satt igjen med 110 millioner kroner hver. Questback ble solgt til Reitan-gruppen for rundt en kvart milliard i 2008.

- Matkanalen ser spennende ut, og jeg likte ideen. Jeg tror det kan bli en god investering, sier Løvbukten.

Lindøe har tidligere anslått at han vil omsette for åtte millioner kroner i bedriftens første fulle år. Pengene han nå henter skal gå til økt satsing på innhold, samt planer om ekspansjon til Danmark.

Les mer om ny teknologi på DNgründer, følg oss også på Facebook og Twitter.

- Han har masse erfaring innenfor feltet, og har brukt det til å få en business opp å stå basert på gamle modeller. Straks de er oppe og kjører for fullt kan man begynne å gjøre andre ting. Han går på en måte litt motsatt vei av det som nå er vanlig, sier Løvbukten, som er imponert over kundegruppen, inntektene og seernettverket Lindøe har fått til.

Her forsøker gründeren å overbevise investorene om å gi ham millioner
Se hvordan det gikk da Øivind Lindøe fra Matkanalen pitchet for investorene.
01:39
Publisert:
 

Les også: Disse selskapene kjemper om 1,3 millioner kroner (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.