Telekomselskapene er ikke hva de en gang var.

Å ta seg betalt i stykkpris for ringeminutter og sms er blitt stadig vanskeligere. Nå kan også datatrafikk være i ferd med å bli det som på engelsk kalles en «commodity» – en basisvare det er vanskelig å oppnå høye marginer på å selge.

– På kort sikt vil det ikke nødvendigvis være et problem, men det er en langsiktig utfordring for alle teleselskaper hvordan de skal ta seg betalt for datatrafikk, sier analytiker Henriette Trondsen (29) som følger Telenor i meglerhuset Arctic Securities.

Marerittscenarioet

Marerittet for telekomselskapene er det som kalles «dumb pipe»-scenarioet: En fremtid hvor de er redusert til å være røret som gir oss tilgang på alt vi vil ha på internett, men uten å selv få ta del i pengestrømmen.

For å unngå det, ser Telenor nå til norske gründerselskaper. Telekomselskapene vil ikke bare gi deg tilgang på internett, de vil også gi deg det du finner på internett.

 

Torsdag fløy Telenor ansatte fra alle sine 13 markeder til Bangkok, for å pitche sine gründerideer foran en jury. Den valgte ut 30 lag som skal satses på internt.

Telenor vil la de ansatte være gründere med full lønn i tre måneder.

– Vi har fått inn over 500 ideer til digitale tjenester fra små, ansattdrevne gründerteam over hele verden. De som vinner blir tatt ut av sin vanlige jobb i tre måneder og får ressursene og tiden som skal til for å utvikle både forretningsplan og prototyper. Målet er at prototypene skal bli tjenester som kan lanseres lokalt i våre markeder, eller i det globale massemarkedet for digitale tjenester, skriver konsernsjef Sigve Brekke (56) på epost.

Gir penger til oppstartsbedrifter

Telenor ser også utenfor egne rekker.

Onsdag ble det kjent at seks oppstartsbedrifter vil få 1,3 millioner kroner hver og et tre måneders intensivt akseleratorprogram i regi av Telenor og Startuplab i høst.

– Vi skjønner at mange av fremtidens vinnende digitale tjenester vil bli utviklet av andre enn oss, sier Gisle Pedersen, som leder Telenor Norges innovasjonsavdeling for mobil.

Telenor har gjennomført akseleratorprogrammer i Asia før, men samarbeidet med Startuplab blir det første i Norge.

 

&lt;script type="text/javascript"&gt;var embedDeltas={"100":495,"200":461,"300":439,"400":400,"500":400,"600":400,"700":400,"800":400,"900":400,"1000":400},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-LOJjk"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";&lt;/script&gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Vil tilby deg det du finner på internett, ikke bare internett&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Hva ser Telenor etter? Enhver internettbasert tjeneste som kan forhindre dem fra å bli et «dumb pipe», forteller Pedersen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Internettbaserte tjenester ser du først på mobilen. Det er mobiltjenester. Og vi må tilby dem, sier han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="fd55ad20-efde-4124-8949-242a9945eebc" &gt;&lt;field name="title"&gt;Dette er en akselerator&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;Telenor driver allerede skylagring i konkurranse med aktører som Dropbox med Min Sky. I enkelte land tilbyr de strømming av musikk, gjennom Telenor Music, som er et samarbeid med Tidal/Wimp.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Betalingsløsninger og ehelse-apper er andre eksempler. Klarer vi å finne felles ting vi kan tilby våre kunder sammen med oppstartsselskapene, så finner vi måter å samarbeide, sier Pedersen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Et av USAs to største teleselskaper, Verizon, kjøpte ifjor medieselskapet AOL, som blant annet eier Huffing Post, for 4,4 milliarder dollar.&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Må bli et internettselskap&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Enn så lenge stiger inntektene teleselskapene har fra datatrafikk, men langt ifra proposjonalt med veksten i forbruket vårt.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Med ny 5G-teknologi anslås datahastigheten på mobilene våre å mangedobles. Da spørs det om «trådløs nettilgang blir enda mer av en basisvare», uttalte analytikeren Chetan Sharma til &lt;a href="http://www.economist.com/news/business/21693197-new-wave-mobile-technology-its-way-and-will-bring-drastic-change-wireless-next"&gt;The Economist i februar&lt;/a&gt;.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Vi har allerede passert punktet hvor de som gir oss tilgang på tjenestene (mobiloperatørene vår) har en samlet lavere omsetning enn tjenestene de gir oss tilgang på (Facebook, trenings-appen din, Netflix, nettavisene osv.), anslår Sharma.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="019cb6e1-70bd-4115-a85c-e797514d8a78" &gt;&lt;field name="title"&gt;Gunnar Sellæg presenter.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="caption"&gt;Innovasjonssjef Gunnar Sellæg (42) i Bangkok under Telenors interne gründerkonkurranse torsdag. Foto: Telenor&lt;/field&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;center&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Sigve Brekkes avtrykk&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;– Vi strever alle med å bli en del av verdikjeden på internett, og er redd for å bli et «dumb pipe», sa Sigve Brekke til Digital News Asia i februar 2014, litt over ett år før han ble sjef for hele Telenor-systemet.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Innovasjonsavdelingen til Telenor Norge ble opprettet så nylig som i februar. Rett før jul ble det opprettet en egen produkt- og innovasjonsavdeling på konsernivå.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Alt dette er relativt nytt, ja. Det hele startet med at vi hadde en strategiprosess ifjor høst, sier Gunnar Sellæg (42), som leder den nye innovasjonsavdelingen på konsernivå.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;– Hvor mye av dette kommer fra Sigve Brekke?&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Sigve er helt klart en viktig del av det i forhold til å sette retning for Telenor, sier Sellæg.&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="semantic-response"&gt;{"tags":[{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Telenor","relevance":0.9218711256980896,"parent":"Selskap","label":"Telenor"}]}&lt;/field&gt;&lt;field name="fbfeed"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Telenor" relevance="0.92"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.