–Den fungerer som en stedfortreder for barn som ikke har mulighet til å delta i egen hverdag, forklarer gründer Karen Dolva (26) når hun viser frem roboten som selskapet No Isolation bygger.

Versjon 3.2 av roboten kan med to motorer, batteri og innebygd 4G plukkes opp og tas med overalt. Kamera, høyttaler og mikrofon gjør at barn på sykehus skal kunne bruke roboten for å holde kontakt med venner, følge undervisning eller gå på konsert.

Får pr-byrå som investor

No Isolation har siden oppstarten ifjor hentet inn 7,5 millioner kroner i kapital for å virkeliggjøre ideen.

Nå får de også et av Norges raskest voksende pr-byråer i ryggen.

Trigger går inn i selskapet med 2,5 millioner kroner – hvorav 500.000 kommer i form av pr-arbeid fra selskapet.

– Vi skal hjelpe No Isolation med å bygge en sterk merkevare. Roboten er første produkt. Den skal hjelpe syke barn, men det er mange som er ensomme, sier konsernsjef Preben Carlsen (37) i Trigger.

Åpner gründerprogram

No Isolation blir den første investeringen til et program som skal hete Trigger Akselerator.

Som navnet antyder skal en akselerator sette fart på utviklingen av en ny bedrift.

En forretningsakselerator tar typisk en lav andel i et selskap (gjerne mindre enn ti prosent) i bytte mot penger og et intensivt program med mentorhjelp som skal sette fart i bedriften.

Store teknologi- og industrikonsern har tradisjon for å lage akseleratorer, men at et pr-byrå gjør det hører til sjeldenhetene. Og Carlsen varsler at det kan komme flere oppstartsinvesteringer fra Trigger.

– Vi har et par andre prosjekter på trappene som vi vil vurdere nøye, sier Carlsen, som ønsker at byrået skal bygge innovasjonskompetanse som igjen kan selges til andre kunder.

– Vi må i praksis forstå innovasjonsmekanismer, fordi innovasjon vil bli en viktig del av markedsføringen til bedrifter i fremtiden, sier Carlsen.

– Vi og No Isolation har ekstremt supplerende kompetanse. Det er ingen overlap. Vi i Trigger er ikke tech-hoder, men vi forstår mye av det emosjonelle, sier Carlsen.

Snill profil

Det er nytt at pr-byråer investerer i gründerbedrifter. Men en robot som skal hjelpe syke barn er ikke spesielt fjernt fra Triggers profil:

Selskapet er kanskje mest kjent for kampanjen mot barnebryllup de gjorde for Plan Norge, der de arrangerte et fingert barnebryllup. Kampanjens fiktive bryllupsblogg fikk besøk fra samtlige land i verden.

Aktiv Mot Kreft og alkoholmoderasjon-gruppen AV-OG-TIL er også kunder av byrået. De senere årene har Trigger også fått større kommersielle kunder, men gjerne med pr-kampanjer som skal fremholde bedriftenes sosiale engasjement og fremstille dem som politiske samfunnsaktører.

Kamera, høyttaler og mikrofon gjør at barn på sykehus skal kunne bruke roboten for å holde kontakt med venner, følge undervisning eller gå på konsert.
Kamera, høyttaler og mikrofon gjør at barn på sykehus skal kunne bruke roboten for å holde kontakt med venner, følge undervisning eller gå på konsert.
Bra og godt betyr ikke gratis

Pr-byrået jobber for Lotteritilsynet i deres kamp mot utenlandske spillselskaper og har internt forbud mot å jobbe med alkohol, tobakk, våpen, avl av pelsdyr, religiøse organisasjoner, politiske partier og gambling.

Trigger har kjempet mot hemmelige kundelister i pr-bransjen og ifjor utlyste byrået én million kroner i pengestøtte til «ideer som gjør verden til et bedre sted».

Er det først og fremst god egen-pr eller en genuin tro på at bedrifter kan og bør være gode?

Carlsen insisterer på det siste – og mener folk gjennomskuer de som bare forsøker å sminke seg med godhet.

– Den gamle måten er å kjøpe seg god samvittighet på siden. En million til Røde Kors, check. Det er fint og bra det, men forventningene i fremtiden vil være at det gode du gjør ligger i kjernen av forretningen din, sier Carlsen.

– Folk gjennomskuer perifer filantropi?

– Ja, det kan du gjerne si. Folk er lei av å bli skuffet av bedrifter, som sier de tar grep og blir tatt med buksen nede gang etter gang. Det gode må ligge i kjernen av verdikjeden, hvis ikke blir man tatt på det, sier Carlsen.

– Grunnen til at vi har gått inn i No Isolation handler om at de ønsker å bidra positivt til verden, sier Carlsen.

Men legger så til:

– Det går an å tjene penger på å gjøre gode ting. Det synes jeg er en debatt som er altfor lite oppe. Det er for ofte slik at alt som er bra, skal du gjøre gratis. Det blir stilt kritiske spørsmål og nærmest mistenkeliggjort hvis du tjener penger på å bidra positivt.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.