Youtube er blitt en lukrativ arena for en generasjon av unge mediepersonligheter som omtrent på egenhånd har skaffet seg enorme følgerskarer.

Og ingen er større enn svenske Felix Kjellberg (26), ifølge Forbes' liste over verdens mesttjendende Youtube-kjendiser.

Kjellberg er på Youtube kjent som Pewdiepie, og kanalen hans har 46,7 millioner faste følgere.

2015 ble svenskens foreløpig beste år inntekstmessig, ifølge regnskapstallene til Kjellbergs produksjonsselskap, Pewdie Prodcutions.

Driftsmargin på 93,3 prosent

Den svenske nettavisen Breakit skriver at selskapet omsatte for 75 millioner svenske kroner ifjor, med et driftsresultat på 70 millioner – altså en driftsmargin på 93,3 prosent.

Dennis Vareide og Preben Fjell (bak til høyre) er blant Norges mest populære Youtuber, kjent som Prebs Og Denniz. Foto: Hampus Lundgren
Dennis Vareide og Preben Fjell (bak til høyre) er blant Norges mest populære Youtuber, kjent som Prebs Og Denniz. Foto: Hampus Lundgren (Foto: Dagens Næringsliv)
Selskapet til trion bak en av Norges mest populære Youtube-kanaler, PrebzogDennis, tjente til sammenligning 2,7 millioner norske kroner i 2015.

Kjellberg startet Youtube-kanalen sin i 2010, og fikk sitt store gjennombrudd i 2012.

I løpet av de siste fire årene har produksjonsselskapet til Kjellberg nå levert et driftsoverskudd på 168 millioner kroner.

&lt;script type="text/javascript"&gt;var embedDeltas={"100":731,"200":612,"300":556,"400":517,"500":517,"600":500,"700":500,"800":500,"900":500,"1000":483},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-T9B8P"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";&lt;/script&gt; Ifølge &lt;a href="http://www.breakit.se/artikel/4386/nya-dromsiffror-for-pewdiepie-sa-mycket-tjanade-han-2015"&gt;Breakit&lt;/a&gt; har Kjellberg over 100 millioner svenske kroner på bok i holdingselskapet som eier Pewdie Productions. &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Kjellberg tok i tillegg 20 millioner svenske kroner i utbytte ifjor.&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;I bråk om skjult reklame&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Youtube-stjernene får inntektene sine fra reklamene som vises i forkant av videoene deres og salg av ting som t-skjorter og andre effekter. &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Men en stor andel kommer også gjennom omfattende sponsor- og produktplasseringssamarbeid med annonsører. Og ikke alltid i ryddige former.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;I juli inngikk den amerikanske handelskommisjonen (FTC) og mediekonsernet Warner Bros. &lt;a href="https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2016/07/warner-bros-settles-ftc-charges-it-failed-adequately-disclose-it"&gt;et forlik&lt;/a&gt; etter at FTC avdekket at Warner Bros. hadde betalt en rekke Youtube-stjerner for å markedsføre spillet «Middle Earth: Shadow of Mordor» uten at Youtube-stjernene gjorde det tilstrekkelig klart at det ikke var snakk om uavhengig omtale, men at de var betalt for å snakke positivt om spillet.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;FTC oppfyller mange av de samme rollene som forbrukerombudet og konkurransetilsynet i Norge.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Den suverente største brikken i markedsføringsavtalen til Warner Bros. var Felix 'Pewdiepie' Kjellberg, som sto for 3,7 av tilsammen 5,5 millioner videovisninger med positiv omtale av spillet. &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Kjellberg valgte å forsvare seg via sin egen Youtube-kanal, i innlegget du kan se under:&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="eaecef1c-e47e-4a80-a103-2ad41303089b" &gt;&lt;field name="title"&gt;Pewdiepie&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Les også: &lt;a href="http://www.dn.no/etterBors/2016/03/14/2151/Medier/youtube-strmmer-til-norge"&gt;Youtube utfordrer Netflix, Spotify og Apple Music med sin nye betalingstjeneste. Nå går det mot lansering i Norge.&lt;/a&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Les også: &lt;a href="http://www.dn.no/etterBors/2016/07/11/2126/Medier/sponsorene-kaster-seg-over-joachim-23"&gt;Joachim «Noobwork» Haraldsen (23) legger ut filmer av at han spiller tv-spill på Youtube. Nå står annonsørene i kø og har sikret 23-åringen millioninntekter.&lt;/a&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="fbfeed"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Youtube" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.