– Eierne av mange salonger sier de gjerne skulle sett at de ikke trengte å være på nett i det hele tatt, men at de skjønner at de må endre seg, sier gründer Bjørn Kalkdijk (30) i Treatme.

Bak ham jobber daglig leder Victoria Charlotte Svendsen Robertsen (23) med en kunde i skjønnhetssalongen Extend Your Beauty i Bygdøy allé. Både salongen og Treatme startet opp i juni.

Treatme lar brukerne søke, sammenligne og bestille hos salonger. I bunn og grunn det samme som vi har gjort med flyreiser, restauranter og elektronikk i årevis.

Vil skjære alle over én kam

På PWCs oversikt over handelsbransjers bruk av internett som salgskanal havner skjønnhetsbransjen helt i bunnsjiktet, sammen med matvarebransjen.

Anders Smedsvig i Wellbee.
Anders Smedsvig i Wellbee.
– Statistikken treffer ikke helt frisørbransjen, og er litt bredere, men jeg synes den gir en god indikasjon på hvor bransjen ligger, sier innovasjonsforsker Peder Inge Furseth (54) ved Handelshøyskolen BI.

Der frisør- og skjønnhetsbransjen skulle vært på internett, har det isteden altså vært et hull. Og det hullet er det flere som nå har oppdaget:

I Bergen sitter Anders Smedsvig (22) og Andreas Buene (23) med nesten nøyaktig samme idé som Treatme. Etter å ha utviklet ideen under studier på NHH lanserer de denne uken appen Wellbe, med støtte fra blant annet tre av gründerne bak Adams Matkasse.

– Det er sånn at i 2016 så booker de fleste fortsatt ved å ringe eller å droppe innom. Men hvem ringer og booker noe i 2020, spør daglig leder Anders Smedsvig (22) i Wellbee.

Fra krølltang til alfakrøll

Men det kan fort bli Davids kamp mot Goliat for begge oppstartsbedriftene, anerkjenner både Smedsvig og Kalkdijk.

For i Postgirobygget midt i Oslo sentrum sitter Frank Keller (40) og Styletime med samme planer, backet av storkonsernet Schibsted.

Fremveksten av tjenester som Treatwell, Styleseat og Vanidayinternasjonalt har fått Schibsted og Frank Keller i Let's Deal til å prøve seg på markedet for nettbestilling av frisørtimer og skjønnhetspleie. Foto: Thomas A. Kleiven
Fremveksten av tjenester som Treatwell, Styleseat og Vanidayinternasjonalt har fått Schibsted og Frank Keller i Let's Deal til å prøve seg på markedet for nettbestilling av frisørtimer og skjønnhetspleie. Foto: Thomas A. Kleiven (Foto: Thomas T. Kleiven)

– Den største årsaken til at vi ser på dette nå er at vi ser at det er et hull i markedet, sier Keller.

Sunnmøringen er i dag sjef for Schibsted-eide Let's Deal, som er en samleside for rabattkuponger på alle tenkelige tjenester og produkter.

I september lanserer selskapet Styletime, som blir en tredje utfordrer til markedet om søk, bestilling og betaling av frisør- og skjønnhetspleie på nettet.

Hårreisende resurssforskjell

Mens Treatme-gründerne lever på egne oppsparte midler og Wellbee har 2,5 millioner kapital har Styletime allerede fire utviklere på plass og planer om å bygge salgsteamet til omkring ti personer. Med et konsern i ryggen kan Styletime altså bruke titalls millioner kroner om man har tro på prosjektet.

Gjennom Let's Deal har Styletime også tilgang på eposten til en halv million medlemmer og flere hundre salonger som i dag markedsfører rabatterte produkter og behandlinger. Schibsted bruker også sine nettaviser og andre store nettsider til å promotere egne selskaper til rabatterte priser, gjennom det som kalles Trafikkfondet.

Men det garanterer ikke seier, mener Keller i Styletime.

–  Vi har veldig respekt for oppstartsselskaper. Konkurransen tar vi ikke lett på i det hele tatt. Absolutt ikke. Det får oss til å jobbe enda hardere og løpe raskere, sier Keller.

– Vi kan endre retning fort, og man brenner ikke for mye kapital, sier Smedsvig i Wellbee om fordelen de har som et lite selskap.

– Det er jo en verdig konkurrent, sier Kalkdijk (30) i Treatme om Schibsted.

– Men det betyr jo også at det er et marked for dette når selv de starter her, sier medgründer Kristina Aarvold (27) i Treatme.

Målet er hundre salonger innen utgangen av året, forteller gründerne i Treatme. Fra venstre: Kristina Aarvold (27) og Bjørn Kalkdijk (30) . Foto: Gorm K. Gaare.
Målet er hundre salonger innen utgangen av året, forteller gründerne i Treatme. Fra venstre: Kristina Aarvold (27) og Bjørn Kalkdijk (30) . Foto: Gorm K. Gaare. (Foto: GORM K GAARE)

«Fremdeles på penn og papir»

– Jeg er ikke uenig i at bransjen kanskje trenger enda mer av digitale løsninger. Men jeg synes vi har vært veldig sultne og veldig langt fremme på å ta til oss nye ting, sier president Edel Teige (53) i Norske frisør- og velværebedrifter.

– Vi har mange digitale tjenester. Vi har dataplattformer for kassaoppgjør, vi har app for bestilling og vi har bestilling på nettsider. Rating av salongene kan man finne på Facebook og Gule Sider.

Hun er samtidig usikker på hvorvidt man trenger tilbudet Styletime, Wellbee og Treatme nå kommer med.

– Jeg klarere for eksempel ikke å være enig i det at folk vil betale timene sine før de kommer. Det tror jeg ikke er et behov for hos forbruker.

Hun er heller ikke enig i påstanden om salongeiere som gir uttrykk for at de gjerne skulle sluppet å være på internett.

– For meg høres det veldig ukjent ut, sier Teige.

– Det er mange som vil svare at de ligger langt fremme digitalt. Men det å ha en hjemmeside og ta imot bestillinger er ikke å ligge langt fremme. Det gjorde vi på 90-tallet. At man ikke har kommet stort lenger enn det, betyr at man ikke ligger spesielt langt fremme, sier førstelektor Ragnvald Sannes (54), som leder senter for digitalisering på Handelshøyskolen BI.

Ved å undersøke 117 frisør- og skjønnhetssalonger i Oslo, Trondheim og Bergen fant Styletime ut at kun halvparten hadde mulighet for bestilling på internett.

Smedsvig  i Wellbee sier at deres undersøkelser tilsier omtrent det samme.

– Det er en god del som fremdeles er på penn og papir, sier han.

&lt;script type="text/javascript"&gt;var embedDeltas={"100":731,"200":537,"300":484,"400":453,"500":400,"600":400,"700":400,"800":400,"900":386,"1000":369},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-KVn0K"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";&lt;/script&gt;&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Trangt om plassen i markedet&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Hverken frisør eller skjønnhetspleier er beskyttede titler. Fra 2008 til 2015 har antallet skjønnhetssalonger i Norge mer enn fordoblet seg, ifølge SSB. På samme tid har antallet frisørsalonger gått fra cirka 7.400 til rett over 8.000.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Selv om omsetning i bransjen har gått fra 7,5 til 10,3 milliarder kroner i samme periode, gir økningen i antallet ansatte og bedrifter også en hardere kamp om potten. Det gjennspeiler seg også i lønnsutviklingen til frisører og skjønnhetspleiere, som er svakere enn snittet i befolkningen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det er knallhard kamp om kundene nå. Det skvetter opp nye salonger hele tiden og man har ekstremt lav kapasitetsutnyttelse, sier daglig leder Anders Smedsvig i Wellbee.&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="fbfeed"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.