Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

– Vi ønsker at noen lykkes ordentlig, og ser etter folk med ståpåvilje, som ikke kommer til å gi opp. For det blir brutalt vanskelig å få det til, sa gründer Are Traasdahl til DN tidligere i år. Foto: Johannes Worsøe Berg
– Vi ønsker at noen lykkes ordentlig, og ser etter folk med ståpåvilje, som ikke kommer til å gi opp. For det blir brutalt vanskelig å få det til, sa gründer Are Traasdahl til DN tidligere i år. Foto: Johannes Worsøe Berg les mer

Gründermilliardær tar fem norske selskaper med seg til USA

Tapad-gründer Are Traasdahl skal være døråpner for nye norske eventyr i USA.

I mai invitererte norges nyeste milliardær, Tapad-gründer Are Traasdahl, norske gründere til New York for å gi dem drahjelpen han selv manglet.

Nå har han valgt ut de fem selskapene han har tro på, ifølge nettstedet Shifter, som var de første som omtalte saken.

Selskapene Xeneta, Socius, Bubbly, Eventum og Bylineme skal få jobbe i Tapads kontorer, få hjelp til å bygge nettverk og kontorer i USA og vil bli introdusert for amerikanske venturekapitalselskaper – investeringsselskapene som sitter på pengene de fleste oppstartsbedrifter med internasjonale ambisoner trenger.

Nettverk kan ta årevis

Traasdahl solgte i februar Tapad til Telenor for 3,2 milliarder kroner etter å ha bygget opp selskapet i USA gjennom seks år. Bare å skaffe seg et «ok» nettverk i USA tok tre år, ifølge Traasdahl selv.

Are Traasdahl

Administrerende direktør i Tapad. 43-åringen vokste opp i Orkdal kommune i Sør-Trøndelag.

Studerte ved daværende NTH (NTNU) før han begynte i PA Consulting og Telenor.

Grunnla Thumbplay, som solgte ringetoner og logoer til mobiltelefoner. Solgte selskapet med noen hundre millioner kroner i fortjeneste i 2007.

Grunnla Tapad i 2010, et selskap som lar kunder kjøpe annonseplass på tvers av plattformer som mobil, nettbrett og pc. Tapad har 160 av USAs største merkevarer som kunder og rundt 57 millioner dollar i omsetning (2015). 160 ansatte i USA og Europa.

Traasdahl og medgründer Dag Liodden solgte i februar selskapet til Telenor for 350 millioner dollar. Traasdahl sitter igjen med en gevinst på 1,5 milliarder kroner og fem prosent eierandel i Tapad.

Vis mer
– Det er kamp om de personene som kan guide deg. Du må bygge nettverk, og så baller det på seg. Det tar utrolig lang tid å komme inn hvis du ikke har en start. Amerikanerne gjør sjelden business med noen de ikke kjenner eller som noen kjente ikke går god for, saTraasdahl til DN tidligere i år.

De fem selskapene som får bli med Traasdahl til USA

Gründer Patrik Berglunds kamp for åpenhet om pris i sjøfrakt har ikke vært ukontroversiell. – Jeg møtte et av de største 20 rederiene, og en av sjefene sa: «Tar du dette til Kina, kommer kundene til å kysse hånden din. Men noen kommer til å drepe deg.» Han stirret meg hardt inn i øynene hele tiden mens han sa det, fortalte Berglund DN ifjor.
 

1. Xeneta

Siden 2012 har Xeneta jobbet med å sprenge prishemmeligholdet innen container-shipping.

Ved å få en rekke av verdens største fraktkunder, speditører og rederier til å dele sine data med Xeneta, har selskapet kunne lage prissammenligningstjeneste. Data om verdens viktigste fraktårer håper selskapet skal bli gull verdt.

Les mer om Xeneta: Forberedt på kyss og drapstrusler

Xeneta advarer mot Facebook-oppskriften

2. Socius

Daniel Butler (35) og Frode Jensen (35) er gründerne i Socius. Medieteknologiselskapet får nå internasjonal oppmerksomhet. Foto: Elin Høyland

Sosiale medier bygges med innhold fra aviser, tv og blogger. Norske Socius vil la mediene stjele leserne tilbake ved å ta igjen med samme mynt.

Sammen med sin engelske medgründer Daniel Butler (35) har Frode Jensen (36) utviklet programvare som effektivt lar mediene ta inn innhold fra en rekke sosiale kanaler (Twitter, Tumblr, Instagram), moderere det tilpasse det visuelt til siden sin.

Foregår det en diskusjon på Facebook og en på Twitter om en sak en avis har skrevet, er målet på sikt at begge skal være synlige inne på avisens sider.

Silicon Valley-fondet investerte nylig 400.000 dollar i Socius, ifølge Techcrunch.

Les mer om Socius: Oppstartsbedrift får 30 investorer på en gang

3. Bylineme

Bylinene er en markedsplass for journalistikk, fra formidling av frilansoppdrag til gjenbruk av tidligere publiserte artikler og salg av nye.

Les mer om Bylineme: Mediebedriftenes landsforening starter Media Startup Society for å møte mediegründere

Torstein Knutson (i front) leier ut selskapslokalet Påfuglen med hjelp fra delingstjenesten Eventum. Her med daglig leder Jin Ha og salg- og kommunikasjonsansvarlig Martin Rød fra Eventum i bakgrunnen. Foto: Fartein Rudjord
 

4. Eventum

Konseptet bak eventum.no føyer seg inn i rekken av den stadig voksende delingsøkonomien internasjonalt, som har markert seg også i Norge de siste årene med kjente tjenester som Airbnb og Uber.

Eventum minner noe om bookingtjenesten Airbnb, som muliggjør utleie av egen bolig. I stedet for overnattingsplass, tilbyr de brukerne møte- og selskapslokaler. Den som eier lokalene legger ut en profil på nettsidene som potensielle kunder kan gå inn og søke opp. På profilen får man se bilder, pris, tidligere gjesters kommentarer og informasjon om lokalet, akkurat som på lignende tjenester.

Les mer om Eventum: Med denne delingstjenesten kan du leie Munchmuseet for en dag

5. Bubbly

Bubbly produserer en automat som gir besøkende i butikker en gave for å svare på noen spørsmål. Produktet skal gjøre det lettere for butikker å få feedback fra sine kunder.

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå