Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Gründerne i Learnlink, fra venstre Gudbrand Schistad, Johannes Berggren, Tellef Tveit og Jonas Hyllseth Ryen, vurderer å droppe studiene for å satse alt på bedriften. Foto: Thomas T. Kleiven
Gründerne i Learnlink, fra venstre Gudbrand Schistad, Johannes Berggren, Tellef Tveit og Jonas Hyllseth Ryen, vurderer å droppe studiene for å satse alt på bedriften. Foto: Thomas T. Kleiven les mer

Taper på å droppe studier for gründerdrømmen

Silicon Valley-milliardær Peter Thiel betaler studenter millioner for å hoppe av studiene og bli gründere. Men ny forskning fra NHH slår hull på myten om den suksessrike dropout-gründeren.

– Ifølge mediene skulle man tro det er riktig å droppe ut. Man får inntrykk av at det er der suksesshistoriene er, sier gründer Jonas Hyllseth Ryen (23) i Learnlink.

Learnlink

  • Læringsteknologiselskap startet i februar 2016.
  • Jonas Hyllseth Ryen (23) fikk ideen til en formidlingstjeneste for leksehjelp i 2014 da han selv var leksehjelp under ingeniørstudiene på NTNU. Han oppdaget at de profesjonelle selskapene tok opptil 400 kroner i påslag på lønnen til leksehjelpen.
  • Har i dag 300 leksehjelper og omkring 100 betalende brukere.
  • Selskapet har tatt opp konvertible lån på 100.000 kroner, gründerne har skutt inn 30.000 kroner selv, fått 80.000 kroner i etablererstøtte fra Innovasjon Norge og 16.000 kroner fra Spark NTNU
  • Eies av Johannes Berggren (35,7 prosent), Jonas Hyllseth Ryen (31,5 prosent), Gudbrand Schistad (14,4 prosent), Tellef Tveit (14,4 prosent) og Magnus Ramstad Dahl (4,0 prosent).

Kilde: Learnlink

Vis mer
Han er godt over halvveis i sivilingeniørstudiene på NTNU, men har nå tatt permisjon for å vie all sin tid til ideen om en formidlingstjeneste for leksehjelp.

Også medgründerne Tellef Tveit (23), Johannes Berggren (22) og Gudbrand Schistad (23) har satt studier i informatikk og pedagogikk på vent.

Milliardærer uten utdannelse

Bill Gates (60), Mark Zuckerberg (32) og Steve Jobs (1955–2011) har det til felles:

Forskningen

  • Studien er basert på tilsammen 109.941 dansker under 25 år som påbegynte studier mellom 1994 og 2007, hvorav 30.594 (28 prosent) droppet ut.
  • En som dropper ut av studiene er definert som en person som forlater høyere utdannelse uten noen grad og ikke vender tilbake til studier i løpet av to år.
  • Blant dem som fullførte studiet, ble 1,5% gründere.
  • Blant dem som droppet ut av studiene, var tallet 2,4 prosent.
  • Om forskjellen skyldes at man droppet ut for å starte bedrift eller starter bedrift fordi man droppet ut, svarer ikke forskningen på.
  • Guido Buenstorf ved Universitetet i Kassel og Kristian Nilsen ved Aalborg universitet har vært medforfattere på studien.

Kilde: «Steve Jobs or No Jobs? Entrepreneurial activity and performance among Danish college dropouts and graduates»

Vis mer
De har bygget noen av verdens største teknologibedrifter – og de hoppet av studiene.

Mangel på høyere utdannelse er noe som også ofte blir trukket frem i profiler av de to norske milliardærene og gründerne Kjell Inge Røkke (57) og John Fredriksen (72).

Fredriksen fikk for seks år siden fagforeningen Akademikerne på nakken da han i et intervju med TradeWinds anbefalte unge mennesker som ville oppnå hva han hadde gjort å droppe lange studier og komme seg inn i en bransje så tidlig som mulig.

Den eksentriske milliardæren og PayPal-gründeren Peter Thiel har tatt det hele ett steg lenger. Thiel har selv både en bachelor og en doktorgrad fra Stanford, men hvert år siden 2011 har han brukt to millioner dollar på å gi gründerne av 20 prosjekter 100.000 dollar i bytte mot at de dropper ut av studiene sine og satser på selskapsbygging.

Historiene du ikke får høre

– Det er masse anekdotiske bevis på at vi har suksessfulle gründer-dropouts. Det blir uthevet i artiklene som blir skrevet om dem. Det blir en god suksesshistorie: Han fullførte ikke skolen, og nå står han der med flere milliarder dollar, sier førsteamanuensis Bram Timmermans (34) ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Peter Thiel, gründer av PayPal.
Men øker sjansene dine for å lykkes som gründer om du dropper studiene og satser alt tidlig? Eller handler det om unike personligheter bak noen få suksesshistorier – som vi får høre – og en lengre rekke fiaskoer – som vi aldri får høre om?

– Vi lurte på om det var typisk eller atypisk at dropout-gründere er suksessfulle gründere, sier Timmermans.

I artikkelen «Steve Jobs or No Jobs? Entrepreneurial activity and performance among Danish college dropouts and graduates» forsøker Timmermans å gi et svar ved å undersøke nærmere 110.000 danske studenter.

Konklusjonen?

– Utdannelse lønner seg, også for gründere, sier Timmermans.

Taper dobbelt opp

Timmermans fant blant annet at:

  • Gründerbedrifter startet av dropouts klarer seg i gjennomsnitt dårligere enn bedrifter startet av noen med fullført grad.

Bedriftene startet av dropouts har blant annet færre ansatte og lavere inntekter i sitt første driftsår.

Gründere med fullført grad rapporterte salg for i gjennomsnitt 480.000 danske kroner første år, mens drop out-gründere rapporterte om salg for 360.000 danske kroner.

Forskningen ser ikke direkte på overlevelsesrate for bedriftene, fordi forskerne mener det ikke nødvendigvis sier noe om bedriftens suksess, men hvor utholdende gründerne er.

  • I tillegg «straffes» gründerne ved at de blir lønnstapere om de vender tilbake til arbeidslivet. De som dropper ut, tjener i snitt 17 prosent mindre enn de som fullfører en grad.

Timmermans sier at det ikke finnes tilsvarende studier, med unntak av en tysk studie som viser at dropout-gründere i snitt sliter mer med å få finansiering på plass for sine bedrifter.

– Flertallet av gründere feiler. Og for mange blir da veien videre å gå tilbake til arbeidsmarkedet. Da er det godt å ha en utdannelse i bakhånd, sier Timmermans.

Har tid til å vende tilbake

Til jul skal gründerne i Learnlink gjøre opp status.

Går ting riktig vei for bedriften, kan det være over og ut for studiene for godt.

Men gründerne i Learnlink kan fortsatt se Blindern fra arbeidslokalene hos Startuplab i Forskningsparken i Oslo.

– Man kan alltid begynne på studiene igjen to år senere, sier Berggren.

– Men da kan vi ikke holde på i fem og år og hvert år fortelle oss selv at det er i år det smeller, sier Ryen.

 

– Får mye mer ut av tiden min

Oslo: – Det tegnes et glansbilde av at du bør slutte studiene og fokusere på oppstartsbedriften. Men det sier også en del om en person om han ikke gidder å fullføre et studieløp. En gründerbedrift er et større utholdenhetsløp enn en akademisk grad, fordi du ikke har en tidslinje eller et tydelig mål på når du er blitt en suksess som en bedrift, sier gründer og permittert student Johannes Berggren.

Og fortsetter:

– Generelt er ikke de som har droppet ut, de mest utholdende. Jeg vil tippe at de som har droppet ut, generelt gir opp gründervirksomheten tidligere, sier Berggren.

Men han mener samtidig at det kan finnes gode argumenter for å slutte og er selv relativt sikker på at han ikke vil fullføre studiene i informatikk.

– It er mitt felt. Innen it anser jeg en bachelorgrad som et verdipapir med synkende verdi. På jobbintervjuer gjør du programmeringstester, og enten kan du det eller ikke. En grad er en sertifisering på at du kan lære, men ikke så mye mer. Utover de grunnleggende prinsippene er det du lærer som regel utdatert innen fem år. Jeg har hatt mye større læringsutbytte av å bygge et produkt enn av å ha søkte skoleoppgaver. Jeg har kunnet bruke det i dagjobben min som driftsansvarlig i et programvareselskap. Det har vært enklere å sortere. Jeg får mye mer ut av tiden min her, sier Berggren.

Les hele avisen

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå