Oppdater deg på dagens teknologi- og gründernyheter på under tre minutter:

Les mer gründernytt på DNgründer.

1. Matkassene varsler priskrig

– Nå tar vi på oss boksehanskene for å konkurrere skikkelig. Vi har økonomisk ryggrad til å kjøre på, sier Ketil Graver i matkassen Godtlevert.no til Aftenposten mandag.

Ryggraden Graver snakker om er en omsetning på 420 millioner kroner og et dritsresultat på 5,4 millioner i 2015.

Mesterkokken Ole Martin Alfsen fronter Godtlevert.no. Foto: Thomas Winje Øijord /
Mesterkokken Ole Martin Alfsen fronter Godtlevert.no. Foto: Thomas Winje Øijord / (Foto: NTB scanpix)
Ifølge Aftenposten hevder flere av matkasseleverandørene at de nå skal ta opp kampen mot dagligvarekjedene for alvor.

Kolonial.no, Marked.no, Adams Matkasse og Godtlevert har ledet an i det nye markedet for matkasser og netthandel av dagligvarer.

Virke og PA Consulting anslår begge at det ble handlet matkasser og dagligvarer på nett for over én milliard kroner i 2015.

Det tilsvarer samtidig kun en bitte liten flik av dagligvaremarkedet, som var på 164 milliarder kroner i Norge i 2015.

Men det forventes rask vekst i det nye markedet. PA Consulting tror markedet vil ha vokst til fire milliarder kroner i 2018. Ernst & Young går lengre, og forventer et marked på ti milliarder kroner i 2018.

Les Smaks test av de norske matkassene.

Familien Kemp tester matkasser for Smak.
Familien Kemp tester matkasser for Smak. (Foto: Camilla Jenssen)
 

2. Uber-konkurrent finner ingen kjøper

Transporttjenesten Lyft har siden 2012 jaget halen til Uber, først og fremst i USA. Teknologinettstedet Recode skriver selskapet nå har forsøkt å finne en kjøper, uten å lykkes.

Eierne skal ifølge nettstedet ha bedt om ni milliarder dollar, over 74 milliarder kroner etter dagens kurs. Selskapet ble i den seneste emisjonen verdsatt til 5,5 milliarder dollar, over 45 milliarder kroner etter dagens kurs.

General Motors, som i dag allerede er en aksjonær, skal ha vært blant de potensielle kjøperne.

Uber har fått større handlerom etter å ha solgt forretningene sine i Kina til Didi, og konkurransen i USA ventes dermed å bli enda tøffere for Lyft.  På sitt meste formidlet Lyft 14 millioner turer i måneden. På samme tidspunkt formidlet Uber 62 millioner turer i måneden.

En Lyft-sjåfør, med den karakteristiske logoen på frontvinduet, venter på en kunde i San Francisco.
En Lyft-sjåfør, med den karakteristiske logoen på frontvinduet, venter på en kunde i San Francisco. (Foto: Mike Coppola/Getty Images)

Nyheten kommer samtidig som Forbes skriver at Lyft nå skroter sin carpool-tjeneste, hvor Lyft-sjåfører kunne tjene opptill 10 dollar på å plukke opp pasasjerer på sin daglige pendling til en eventuell annen, fast jobb.

Tjenesten skrotes på grunn av manglende interesse og bruk.

3. Norsk programvareselskap henter 40 millioner kroner

Arundos teknologi kan blant annet brukes til å overvåke produksjonen på oljeplattformer.
Arundos teknologi kan blant annet brukes til å overvåke produksjonen på oljeplattformer. (Foto: Gunnar Blöndal)
Programvarselskapet Arundo samler inn og analyserer data fra tusenvis av sensorer og skal teknologien skal nå blant annet brukes i oljebransjen, skriver Finansavisen (kun på papir).

Selskapet har både sikret seg en kontrakt med Statoil og fått ytterligere 40 millioner kroner i finansiering gjennom en emisjon som priser selskapet til 20 millioner dollar, 165 millioner kroner etter dagens kurs.

Arundo Analytics ble stiftet i 2015.

– Pengene går til å fullføre mer av teknologiutviklingen samt rekruttering av nye mennesker, sier gründer og administrerende direktør Tor Jakob Ramsøy til Finansavisen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.