Oppdater deg på dagens teknologi- og gründernyheter på under tre minutter:

Les mer gründernytt på www.dngrunder.no.

1. Norsk selskap lanserer smarthushandel over nett

Vil du koble kaffetrakteren, røykvarsleren, sofaen – ja stort sett alt du eier – på nett?

De norske gründerne i Futurehome åpner nå en nettbutikk som forsøker å samle så mange installatører av smartteknologi til hus som mulig.

Det skriver Teknisk Ukeblad.

– Når du kan kjøpe mat på nettet og få den brakt hjem, hvorfor skal det ikke være like enkelt og forutsigbart å skaffe seg et smarthus, sier Erik Stokkeland i Futurehome til Teknisk Ukeblad.

 

Slik spås fremtiden å se ut om tingenes internett får sitt gjennombrudd. Grafikk: DN
Slik spås fremtiden å se ut om tingenes internett får sitt gjennombrudd. Grafikk: DN

Gründer i Unacast og blogger på DNGründer, Kjartan Slette, pekte ut tingens internett som en av de fem store teknologitrendene som vil sette sitt preg på 2016:

– Mat bestilles gjennom skjermen på kjøleskapet basert på hva du trenger til ukens foreslåtte oppskrifter, den elektriske bilen samarbeider med alle andre bilene på veien for å velge den optimale ruten – for alle. Huset synkroniserer med husene i nabolaget for å dele strøm effektivt mellom dem, hentet fra en egen batteriinstallasjon med strøm fra sol-, vann- og vindkraft som Tesla nå satser hardt på, skrev Slette.

2. Spotify beskyldes for å motarbeide artister som velger eksklusive avtaler med Tidal og Apple

Spotifys økte sine inntekter med imponerende 80 prosent i 2015.
Spotifys økte sine inntekter med imponerende 80 prosent i 2015. (Foto: Fartein Rudjord)
Bloomberg skriver at svenske Spotify drukner artister i søkeresultatene sin om de har inngått eksklusive avtaler med Tidal eller Apple.

Påstandene kommer på bakgrunn av opplysninger fra anonyme kilder, og Spotify sier til nettstedet Recode at beskyldningene er «fullstendig falske».

New York Times skriver samtidig at Spotify ikke gir samme grad av promotering til artister og utgivelser som først har vært eksklusive på en av de to andre tjenestene. Opplysningene kommer fra toppledere i to av de store plateselskapene. Spotify har ikke imøtegått disse beskyldningene direkte.

Eksklusivitet på artister har blitt Tidal og Apples strategi, en strategi Spotifys sjef for kreative tjenester, Troy Carter, nylig dømte nord og ned i et intervju med Billboard.

– Eksklusive avtaler er dårlig for artistene, kundene og hele musikkindustrien, sa Carter.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.