– Selv om vi politikere er flinke til å snakke om innovasjon, er det for mange som ikke har peiling på teknologien. Og vi liker innovasjon når det bare gagner eksisterende bedrifter, sier Heidi Nordby Lunde (H).

Innen februar neste år skal et utvalg oppnevnt av regjeringen være ferdig med å utrede delingsøkonomien i Norge. I mellomtiden kommer stadig nye konflikter til overflaten i gråsonene som har oppstått når ny teknologi møter gamle lover og forskrifter.

På Majorstuen forsøker et sameie å få tvangssolgt leiligheten til en mann i 30-årene som har leid ut halve året via Airbnb, en sak DN omtalte 9. august

Tre sjåfører for Uber-konkurrenten Haxi ble i slutten av juni frifunnet for brudd på yrkestransportloven helt opp til Høyesterett.

DN skrev tidligere i dag om hvordan avskiltingen av Uber-sjåfører i Norge fortsetter. Over 60 sjåfører nå er avskiltet, til tross for at det foreløpig ikke foreligger noen rettskraftig dom som slår fast hvorvidt det å kjøre for Uber utgjør piratvirksomet.

DNs Delingsøkonomikonferanse arrangeres onsdag. Følg DNGründer på Facebook og Twitter for oppdateringer og nyheter.

Bilen Kim Haagensen (32) brukte som Uber-sjåfør ble avskiltet i tre måneder rundt jul. Leiebilen ble betalt av Uber, men Haagensen er ikke Uber-sjåfør lenger. Foto: Per Thrana.
Bilen Kim Haagensen (32) brukte som Uber-sjåfør ble avskiltet i tre måneder rundt jul. Leiebilen ble betalt av Uber, men Haagensen er ikke Uber-sjåfør lenger. Foto: Per Thrana. (Foto: Dangens Næringsliv)
 

Lunde, som var kommunikasjonsrådgiver i delingsøkonomitjenesten Nimber før hun ble stortingspolitiker, argumenterer for at kriminaliseringen av Uber må ta slutt:

– Vi behandler dem langt på vei som kriminelle. Det må vi slutte med, sier Lunde.

LO: Pirattaxivirksomhet

– Slik som lovverket er i dag oppfatter vi Uber som pirattaxivirksomhet, sier sekretær Trude Tinnlund i LO.

Sekretær Trude Tinnlund i LO. Foto: Terje Pedersen /
Sekretær Trude Tinnlund i LO. Foto: Terje Pedersen / (Foto: NTB scanpix)
Hun sitter i det regjeringsutnevnte delingsøkonomiutvalget. Samtidig legger hun til at «LO alltid har vært tilhenger av ny teknologi».

– Man skal ikke ytre mye skeptisk før man blir beskyldt for å ville forby og være imot innovasjon, sier Tinnlund.

Og fortsetter:

– Det er på tide med litt edruelighet i debatten. Vi kan ikke la festtalene tilsløre utfordringene delingsøkonomien gir.

Blant utfordringene Tinnlund trekker frem er:

  • Måten globale selskaper skatteplanlegger og flytter overskudd ut av landet det opptjenes i

– Det er ingen på Bermuda som bygger vei og skole i Norge, sier Tinnlund.

  • Arbeidernes rettigheter kan svekkes.

– Uber hevder du er din egen arbeidsgiver. Hvilken påvirkning har du på vilkårene Uber krever? En arbeider som tvinges til å registrere seg som selvstendig for å få jobb har ikke store forhandlingsmuligheter mot et stort konsern. Vi må ta den viktige diskusjonen.

  • I påvente av regulering er reglene ulike

– Er det noen som mener Uber skal være fritatt for skatter, avgifter og regler i Norge, mens taxinæringen ikke er det, spør Tinnlund retorisk.

– Jeg skjønner godt at de synes det er urettferdig

At man er sent ute med å regulere blir en hemsko både for de nye og gamle selskaper, ifølge stortingsrepresentant Lunde.

–  Taxiselskapene har kjøreplikt og taksameterplikt. Uavhengig av om det er lønnsomt å ha biler på stasjonene, er de forpliktet til å gjøre det. Jeg skjønner godt at de synes det er urettferdig at de må, mens Uber slipper. Derfor må vi regulere så man får like vilkår, sier Lunde.

Heidi Nordby Lunde på DNs Delingsøkonomikonferansen 2016. Foto: Fredrik Bjerknes
Heidi Nordby Lunde på DNs Delingsøkonomikonferansen 2016. Foto: Fredrik Bjerknes (Foto: Dagens Næringsliv)
 

– Ikke svart økonomi

– Vi snakker om delingsøkonomien som svarte bransjer. Det er ikke det, sier Lunde.

I dag finnes det en lang rekke fritaksgrenser som har gjort det mulig å leie ut bilen, hytta, rommet eller drillen et par ganger uten at du må bruke en søvnløss natt på å få alt inn i selvangivelsen (se faktaboks). Det samme gjelder småjobber.

Tanken har vært at gevinsten av å hente inn skatt på disse små biinntektene har vært mindre enn tapet av tid og papirmølle man må igjennom.

Les mer: Derfor kan delingsøkonomien fjerne dine skattefritak

– Dette er et politisk villet skatteregime. Det er dyrt for myndighetene å opprettholde byråkratiet det vik kreve en familie må ha et arbeidsgiverforhold om de hjelper naboen med snømåking, sier Lunde.

Eller snarere, det ville vært dyrt. For digitalisering kan gjøre det enklere å rapportere inntekter, som igjen kan bidra til at delingsøkonomien hvitvasker bransjer, hevder Lunde.

– Skal vi skattelegge fra kroner én, eller få en felles grense på tvers av det som i dag er en rekke særunntak? Det er en bedre diksusjon å ta enn å kalle det piratøkomoni eller svart økonomi, sier Lunde.

NHH-professor: Tre argumenter for at delingsøkonomien er et gode

Les også: Over 60 Uber-sjåfører avskiltet i Norge

Les også: Selskaper i delingsøkonomien forsøker å alliere seg, men ikke alle er enige i at de alle kjemper samme sak(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.