Av Merete Nygaard, advokat og gründer i Nygaard.law.

Ikke alle møter mellom gründere og selskaper bør gjøres uten at noen juridiske rammer er avklart på forhånd.

Forrige uke gikk Oslo Innovation Week av stabelen. Det danner en god møteplass for Oslos startupmiljø og mer etablerte selskaper, men det er viktig at verken gründerne eller selskapene har en naiv tilnærming til hvordan informasjonsutveksling mellom dem skal håndteres.

Både kommersielle og juridiske virkemidler bør tas i bruk for å forhindre at gründeren blir utnyttet, og selskapet mistenkt for juks.

Enhver advokat med kompetanse på immaterielle rettigheter vil kunne fortelle deg at den beste måten å forhindre at noen tar ideen din på, er å ikke fortelle den til noen.

Den nest beste er å sørge for at den du forteller den til, ikke kan fortelle den videre.

--

Dette er nok et frustrerende svar for gründere som har forlest seg på Eric Ries’: «The Lean Startup», hvor mantraet er at man ikke skal være så redd for å fortelle om ideene sine til andre.

Dersom man ikke tåler at et stort selskap snapper opp ideen, har man ifølge Ries nemlig tapt i utgangspunktet. Alle selskaper er dessuten allerede overveldet av gode ideer, og har ikke kapasitet til å stjele din.

Ries utgangspunkt kan bidra til at gründerne blir for naive i sitt møte med store selskaper. De har ikke et bevisst forhold til hvem i organisasjonen de forteller ideen sin til, hva som danner de praktiske og juridiske rammene for møtet hvor de forteller ideen, eller hvordan den store aktøren kan eller skal følge opp ideen de har pitchet for dem. 

--

Så hvordan beskytter David seg mot Goliat?

Problemet for startups er at de ikke har beskyttelse for ideen sin. Ideer kan ikke beskyttes rettslig, kun den konkrete utformingen av den. Og selv om det er utviklet et helt produkt eller design, kan høy økonomisk og kommersiell risiko stoppe gründeren fra å forfølge kopiering fra en stor aktør.

De store selskapene vil på sin side ofte kunne forsvare seg med at gründeren har overvurdert originaliteten i sin egen ide eller produkt, og dette må derfor fritt kunne brukes.

Kanskje har selskapet også selv hatt ideen på sitt bord allerede – og det vil være uheldig om selskapet skulle bli bundet til å la være å bruke den kun på grunn av møtet med gründeren.

--

Selskapene mangler i likhet med gründerne ofte gode systemer for håndtering av møter med startupmiljøet. De har ikke et bevisst forhold til hvem i organisasjonen som skal høre ideen, hva som danner de juridiske rammene for informasjonsutvekslingen, eller hvordan selskapet skal forholde seg til informasjonen etterpå.

Løsningen for begge parter kan derfor være at gründerbransjen, i samarbeid med utvalgte selskaper, utarbeider retningslinjer som sikrer en god dialog i forkant, under og i etterkant av møter mellom dem.

Slike retningslinjer kan for eksempel ta for seg hvem i selskapsorganisasjonen som får tilgang til informasjonen fra startupen. Retningslinjer kan avklare om denne informasjonen skal være konfidensiell eller kan deles med andre i selskapet. Og det kan avklare om det er er behov for referat av informasjonsutvekslingen, om det er plikt for selskapet til å flagge at de allerede jobber med et konkurrerende/liknende produkt, og hvordan selskapet kan forholde seg til informasjonen i ettertid.

Selv om man ikke kan beskytte ideer i seg selv, er man nemlig ikke helt uten rettslige virkemidler. Gode retningslinjer setter gode rammer for møter mellom gründere og større selskaper.

Et bevisst forhold til problemstillingen fra både gründerne og selskapene vil på denne måten kunne hindre både rettmessige og feilaktige beskyldninger om stjeling av ideer.

Les også: Gjør millioner på ullklær med norske symboler – men ullen er utenlandsk

Les også: Dette koster norske foredragsholdere

Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.