Et nytt norsk tv-show med virtual reality er tv-bransjens seneste forsøk på å finne nye inntekter. I et helgrønt studio i Nydalen i Oslo skal deltagere fra neste vår plasseres inn i en virtuell verden hvor de skal løse 24 minispill på tvers av seks tidsepoker.

Blant annet skal de til «Det ville vesten» for å kjøre en vogn ned trange gruvesjakter.

– Det er en ganske brutal opplevelse hvor du må velge riktig spor og mye skjer på en gang, inspirert av Indiana Jones-filmene, sier gründer Bård-Anders Kasin (35) i The Future Group, som står bak teknologien.

Og hjemme i stuen skal du og jeg kunne delta i det samme spillet via nettbrettet. Både deltagerne hjemme og i studio konkurrerer om produktplasserte premier.

Øyner spillinntekter

For tv-bransjen er håpet å fremover bruke spillbransjens mekanismer med avhengighetsskapende minispill og mikrotransaksjoner som lar deg kjøpe fremgang eller kosmetiske oppgraderinger i spillet.

– Vi håper å kunne få være en del av den inntektsstrømmen, sier programdirektør Eivind Landsverk (55) i TVNorge.

Kanalen skal sende den første programserien, som har fått navnet «Lost in Time». Og selv om den ikke vil inneholde mikrotransaksjoner, sier både gründerne og tv-kanalen at det er et naturlig neste steg.

Mikrobetaling i mobilspill – der spillet i seg selv gjerne er gratis å spille, men produsentene tjener penger på å la brukerne kjøpe seg bedre utstyr – er blitt en milliardindustri, ifølge spillekspert Elin Festøy (48), som til daglig er produsent i selskapet Teknopilot.

Samtidig er det utfordringer på veien om tv-bransjen skal komme seg dit.

– Dette høres ut som et komplekst oppsett med veldig mange forskjellige deler. Det vil være helt avhengig av at programmet er spennende og engasjerende, da man konkurrerer med alt annet av innhold. Det er gode ideer, men dette er også veldig upløyd mark, sier Festøy.

Gameshow i virtuell verden

Mandag fikk pressen en første titt på programkonseptet. Foreløpig er det noe avstand mellom ambisjonene gründerne har fortalt om i pressen og programmet som vil ha premiere i vår.

Deltagerne hjemme i stuen vil konkurrere i de samme konkurransene som deltagerne i studio, men vil ikke dukke opp på samme skjerm. De vil derimot kunne måle seg mot hverandre på resultatlister.

Programmene blir heller ikke sendt live, men i opptak, så man kan rette opp eventuelle feil.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland ser i studio hvordan effektene er blitt etter opptak.
Kulturminister Linda Hofstad Helleland ser i studio hvordan effektene er blitt etter opptak.
– Teknologien kjører live, men vi gjør tape på første sesong. Her er det så ekstremt mye ny teknologi, og man har erfaring nok til å vite at uansett hvor bra det fungerer, kommer det til skje et eller annet, sier Kasin.

Grafikken i den tidlige presentasjonen for pressen mandag var også ujevn.

– Grafikken man ser nå er ikke endelig, man er fortsatt i utvikling. Det gjenstår en del finjusteringer. Det er ikke før neste år det skal være klart, sier Kasin.

Og hva gjelder mikrobetalinger møter konseptet et særskilt problem her i Norge.

En vanlig form for mikrobetaling er at spillerne kjøper noe som gir dem en fordel i spillet. Problemet oppstår når man spiller om en produktplassert premie.

– Da vil det fort være å regne som lotteri, sier John Landsverk, som har ansvar for regulatoriske spørsmål i The Future Group.

Det har ikke selskapet tillatelse til å drive. Mikrobetalinger som derimot kun gir kosmetiske belønninger, typisk et forandret utseende på spillavataren, vil ikke rammes av loven på samme måte.

– Det er ingen som vet hva som fungerer om fem måneder, sier han.

The Future Group og det internasjonale produksjonsselskapet Freemantle eier rettighetene til det første tv-konseptet halvt om halvt. TVNorge har i tillegg sikret seg en avtale som gir dem «noen prosenter» av alle inntektene konseptet får utenfor Norge.

Fremstøtet kommer i en tid hvor tv-bransjen sliter med å tilpasse seg utviklingen som foregår i bransjen og leter etter måter å aktivisere seerne mer, sier tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat. Konkurrenten er ikke lenger alle andre tv-kanaler, men alle som måtte ha noe å tilby på en skjerm: Strømmeselskaper så vel som spillselskaper.

Jens Petter Høili og Bård Anders Kasin har sammen utviklet konseptet hvor spill og tv smelter sammen.
Jens Petter Høili og Bård Anders Kasin har sammen utviklet konseptet hvor spill og tv smelter sammen.
– Risikoen er at de ikke lykkes med å få seere til det. Men det er jo viktig at de store tv-selskapene tør å satse, og tør å gå nye veier. Det er ingen som vet hva som fungerer om fem måneder eller et år, sier Wiberg.

Årsregnskapet til The Future Group as viste at selskapet i 2015 gikk nesten 28 millioner kroner i driftsunderskudd. Året før gikk selskapet 7,7 millioner kroner i minus før skatt.

Disse oppstarts- og utviklingskostnadene har selskapet finansiert gjennom to emisjoner, som ifølge Dealroom totalt har hatt en verdi på 25,9 millioner dollar. Det tilsvarer i overkant av 210 millioner kroner etter dagens kurs.

Med på eiersiden er blant annet Ferd Special Investments og Aker asa – og selskapet har dermed fått næringslivskjendiser som Johan H. Andresen jr og Kjell Inge Røkke med på laget. Selskapet har samtidig næringslivstopper som tidligere Eltek-topp Lars Jervan, tidligere Statoil-sjef Harald Norvik og forretningsadvokat og investor Einar Jørgen Greve.

– Aker har investert 20 millioner kroner i Future Group. Vi er nysgjerrige på innovative teknologimiljøer, Future Group har et dyktig team og en kommersiell plan som vi ser frem til å følge som finansiell investor, sier kommunikasjonsdirektør Atle Kigen i Aker asa.

Ferd har gått inn med 100 millioner kroner i selskapet.

– Vi kommenterer vanligvis ikke enkeltinvesteringer, så jeg ønsker ikke å gi noen kommentar, skriver Kristian Eikre, sjef i Ferd Special Investments, i en epost til DN.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.