Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

– Vi må ta på alvor det enorme behovet for ny kunnskap, og ha en mye mer aktiv lederrolle gjennom denne endringen, sier gründer og investor Silvija Seres. Foto: Mikaela Berg
– Vi må ta på alvor det enorme behovet for ny kunnskap, og ha en mye mer aktiv lederrolle gjennom denne endringen, sier gründer og investor Silvija Seres. Foto: Mikaela Berg les mer

– Vi tar ikke innover oss hvor fort og brutalt dette skjer

Teknologileder og investor Silvija Seres (46) advarer norske bedrifter som ikke er forberedt på de teknologiske endringene vi står midt oppe i.

– De som føler seg trygge i sin suksessarroganse, følger simpelthen ikke med, sier Silvija Seres, på spørsmål om hvilke bransjer som er spesielt modne for store teknologiske omveltninger de neste årene.

Teknologi og investeringer

DN Gründer stiller rundt årsskiftet en serie spørsmål til fremtredende gründere og investorer om investeringer og teknologiens påvirkning på økonomien.

Disse deltar: Petter Stordalen, Jon von Tetzchner, Silvija Seres, Siri Beate Damsleth, Tone Bjørseth-Andersen, Tharald Nustad, Alf-Egil Bogen og Are Traasdahl.

Vis mer

Hotellbransjen er truffet av Airbnb, musikkbransjen er totalt endret av Spotify, men det stopper ikke der. Seres, som har lang fartstid innen investeringer, styrearbeid og teknologisektoren, og har vært med på å skape nettjenester i Alta Vista, Fast Search & Transfer og Microsoft, sier hun ikke klarer å nevne noen hun ikke tror blir kraftig påvirket, og det vil skje fort og brutalt. 

Systematisk treff – og bom

Seres avslører at det er et mønster i hennes gode og dårlige investeringer.  

– Mine beste investeringer er i mellomstore teknologiselskaper som har spennende produkter og enda bedre salg. De som virkelig prøver å endre kundenes forretning, deres posisjon i verdikjeden, gjennom disse digitale produktene. Det er alltid noe med data, men det anvendes på svært forskjellige områder, sier hun, og lister opp følgende eksempler: Kezzler (logistikk), Syncron (infrastruktur), Enoro (energi) og Cxense (media).

Silvija Seres (46)

  • Doktorgrad i matematikk
  • Investor og rådgiver
  • Tidligere utviklingsdirektør i Fast Search & Transfer
  • Har styreverv, blant annet i Nordea
Vis mer

– Hva er din dårligste investering?

– Det er flere startups der jeg ble forelsket i teknologien, produktet og markedsmuligheten, og ikke sjekket gründernes salgs- og leveringsevne godt nok. De går tomme for penger for fort, og da blir all fokus på finansiell akrobatikk og overlevelse, og ingen på produkt og vekst.

Skummel teknologi

Seres mener alle bransjer nå opplever sine Gutenberg-øyeblikk gjennom en kombinasjon av forskjellige teknologier – ikke enkeltstående gjennombrudd. 

– På tvers av alle disse er det særlig kunstig intelligens og genetikk som kommer til å være de største endringsfaktorene, sier Seres, på spørsmål om hvilke teknologitrender hun ville plassert 100 millioner kroner i nå.  

Med store muligheter kommer imidlertid også utfordringer, og på spørsmål om skremmende teknologier nevner Seres de samme. 

– Kunstig intelligens og genetikk er begge like grensesprengende som skumle. Vi skaper ny teknologi mye raskere enn vi klarer å sosialisere eller regulere den. Vi går fra «homo sapiens» til «homo deus» uten å ha etiske verktøy for å hanskes med det nye ansvaret og mulighetene. Vi skaper nye muligheter for kontroll, og fordi det finnes store kommersielle incentiver til å utnytte dem, vil de bli utnyttet over tid, sier hun. 

Fort og brutalt

Seres mener det er svært varierende hvor godt norske bedrifter er forberedt på de teknologiske endringene. 

– Vi tar ikke innover oss hvor fort og brutalt dette skjer. Som de sier, fremtiden er allerede her, den er bare ujevnt fordelt. Vi må ta på alvor det enorme behovet for ny kunnskap, og ha en mye mer aktiv lederrolle gjennom denne endringen. Å bli veltet om gjør mye mer vondt enn å være den som velter.

Hun trekker frem Schibsted og Telenor som positive eksempler. 

– Det er ingen selvfølge å starte fra lille Norge, og bli verdens mest konkurransedyktige plattform for online markedsplasser, eller en av verdens største mobilselskaper. Jeg synes også at Kongsberg og Borregaard er utrolig gode, mye bedre på nyskapning enn de klarer å formidle, sier hun. 

Blant nestegenerasjons gründerhelter trekker hun frem Kahoot, Xeneta og Unacast, samt Remarkable, Domos og Huddly. Hun roser også NTNUs entreprenørskapsskole og selskaper fra Sintef og Simula, som hun mener er gode til å kombinere ulike fag og teknologier.  

Norsk suksess? 

Seres mener den digitale økonomien skiller klarere mellom vinnerne og resten. 

– Noen få vinnere får all markedskraften og resten av deltagerne får lite og stadig mindre andeler. Dette gjelder i alle bransjer som blir berørt av internett, fordi forbrukere svært lett finner frem til de globalt mest effektive tjenestene innen hvert segment. 

Seres mener en fremtidsretting av Norge innebærer at vi må satse hardere på å ta noen slike vinnerposisjoner. 

– Vinnerne må vi skape på vår egen måte, ved å spille på våre styrker, og ikke tro at vi kan kopiere Silicon Valley på det de er så gode på, sier Seres. 

Les flere intervjuer med teknologiinvestorer her:

Petter Stordalen: -Den som ikke fornyer seg vil forvitre

Siri Beate Damsleth: -Ville puttet 95 av eggene i samme kurv

Tharald Nustad: -Meningsløst å grave ned pengene i Oljefondet

Jon von Tetzchner: -Jeg har en ny drone, jeg mistet kontrollen over den forrige

Alf-Egil Bogen: Disse teknologiene vil supergründeren investere i

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå