Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Gründer og daglig leder Patrik Berglund i Xeneta på scenen under Slush i Helsingfors i 2015. Slush er Nordens største konferanse for gründerbedrifter. Foto: Leif Rosas/Redstar
Gründer og daglig leder Patrik Berglund i Xeneta på scenen under Slush i Helsingfors i 2015. Slush er Nordens største konferanse for gründerbedrifter. Foto: Leif Rosas/Redstar les mer

Satser 100 millioner på at to bondegutter har løst sjøfraktens store gåte

Smedvig Capital kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Xeneta, som på fem år har nådd en verdi på rundt en kvart milliard kroner.

Hvor mye koster det å få sendt en container med varer over havet?

Du vet antageligvis ikke svaret. Men mer overraskende: Spørsmålet har skapt hodepine selv for noen av verdens største selskaper.

 Å navigere mellom shippingbransjens mange mellomledd, speditørene, har vært en tidkrevende og kostbar affære. Og å vite om du har forhandlet deg til en god pris eller blitt rundlurt har vært vanskelig fordi bruken av rabatter er så utstrakt at de åpne prislistene ikke gir noen god pekepinn.

Siden 2012 har Xeneta jobbet for å løse gåten – og med det sprenge prishemmeligholdet innen container-shipping.

– Vi hadde ikke produktet klart, bare en visjon og et mål. Vi var to enkle bondegutter som du vet, sier gründer Patrik Berglund (34), som sammen med Thomas Sørbø (36) kom på ideen:

Ved å få en rekke av verdens største fraktkunder, speditører og rederier til å dele sine data med Xeneta, har selskapet kunne lage en prissammenligningstjeneste.

Og nå har en av Norges rikeste familier, med røtter i shipping, fått øynene opp for selskapet.

Xeneta

  • Teknologiselskap stiftet i 2012 av Patrik Berglund (34), Thomas Sørbø (36) og Vilhelm Vardøy (33) etter et møte på Peppes Pizza i Nydalen i Oslo.
  • 40 ansatte.
  • Har til sammen hentet inn 20,5 millioner dollar i kapital, tilsvarende 170,8 millioner kroner etter dagens kurs.
  • Fikk et underskudd før skatt på 20,4 millioner kroner i 2015, som er siste tilgjengelig regnskapsår. Selskapet begynte først å få reelle inntekter fra og med mai 2015.
  • Før emisjonen var ifølge Brønnøysundregistrene de største eierne Creandum (18 prosent), Berglund (15), Sørbø (15), Vardøy (12), Alden (11), Point Nine Capital (7) familieselskapet til Schibsted-topp Birger Magnus Magnus & Co (6) de største eierne.
  • Xenetas pressetalsperson opplyser at oversikten er utdatert og at selskapet nå eies av de tre gründerne (30 prosent) og resterende investorer (70 prosent), hvor Creandum, Smedvig Capital, Alliance Venture, Alden og Magnus & Co er de største eierne, i den rekkefølgen.
Vis mer

Investerer 100 millioner kroner

Venturefondet Smedvig Capital, som har base i London, leder nå en ny investeringsrunde i Xeneta.

Bak fondet står Smedvig-familien, som gjennom 100 år har vært en betydningsfull aktør i norsk næringsliv, med røtter i Stavanger og shippingindustrien.

Et venturefond er et fond som investerer i oppstartsselskaper som gjerne har kommet seg gjennom den helt tidlige fasen, men nå skal vokse.

Totalt henter Xeneta inn 12 millioner dollar fra Smedvig Capital og eksisterende investorer, tilsvarende 99,96 millioner kroner etter dagens kurs.

Smedvig-konsernet

  • Smedvig-familien har gjennom fire generasjoner bygget opp en milliardformue.
  • Peder Smedvig (1882–1959) etablerte sitt første shippingselskap i 1915. Under første verdenskrig investerte familieselskapene i diverse industriselskaper innen fiskehermetikk og var i en periode Norges tredje største produsent.
  • Torolf Smedvig (1917–1977) var en pionér i norsk offshorevirksomhet og sentral i å gjøre Stavanger til en oljehovedstad. Smedvig-familien gikk inn i offshoreindustrien i 1965. På 60-tallet gikk familien også inn i eiendom. Smedvig asa ble etablert i 1989 for å ivareta familiens offshore boreindustri og ble senere børsnotert.
  • Peter T. Smedvig (født 1946) etablerte familiens venture- og private equity-fond i 1996 da han startet Smedvig Capital fra London. Han trakk også familien ut av offshore da han solgte Smedvig asa til John Fredriksen for 15 milliarder kroner i 2006. Selskapet ble senere en del av Seadrill, som på et tidspunkt var verdens største riggselskap.
  • Anna Margaret Smedvig (født 1983) har nå overtatt flere av farens styrelederverv og skal føre arven videre i fjerde generasjon.
  • Peter T. Smedvig oppga til DN at familien sitter på en formue på omkring 11 milliarder kroner i 2015. Kapital estimerer Peter T. Smedvigs formue til 9,5 milliarder kroner i 2016, noe som gjør ham til Norges 15. rikeste mann.

Kilde: Smedvig, SNL, Kapital

Vis mer

Skal ansette 20–30

Den nøyaktige verdsettelsen på selskapet etter emisjonen er ikke kjent, men et forsiktig estimat basert på lignende ventureinvesteringer i samme klasse og bransje, tilsier en verdivurdering på minst en kvart milliard.

Pengene skal Xeneta blant annet bruke på mellom 20 og 30 nyansettelser. I dag har selskapet 40 ansatte, fordelt på 17 nasjonaliteter. Hovedkontoret ligger på Grünerløkka i Oslo, men selskapet har også kontorer i Hamburg og New York.

– Vi skal ekspandere videre i USA men også se mot Asia, sier Berglund.

Gullet er data

I dag selger selskapet en abonnementstjeneste hvor både speditører og selskaper som frakter mye gods kan bruke Xenetas data for å forstå hva en rettferdig pris på frakt vil være. 

Men teknologiselskapet har også gjort sine første handler hvor kunden og speditøren ikke forhandler pris, men kun legger Xenetas analyse av markedssnittet til grunn. Da tar Xeneta et par prosenter av transaksjonen, som fort kan bli mye penger i en fraktbransje som omsetter for 200 milliarder dollar årlig. 

Xeneta ser også på muligheten for å helt enkelt selge sine anonymiserte rådata. Informasjon om verdens handel kan være verdifullt for blant annet store investerings- og analyseselskaper. 

Taper penger

I 2015 gikk selskapet 20 millioner i underskudd. Heller ikke i år regner selskapet med å gå i pluss, men har et mål om å nå rundt 16 millioner kroner i abonnementsinntekter (ARR). 

– Forblir dere i shipping, eller nærmere dere dere andre fraktbransjer?

– Bra spørsmål. Jeg og Tomas tok en kaffe i stad. Vi snakket om når vi kan begynne å se på flyfrakt. Vi nærmer oss det tidspunktet. Så har vi lært oss at vi skal være varsomme med å bite over for mye, sier Berglund.

Hør DNs podkast «Finansredaksjonen» om Kina-sjokket

Økonomer har alltid sagt at internasjonal handel skaper vinner og tapere, men mange ble likevel overrasket over hvor dype spor handelen med Kina har satt i det amerikanske industrilandskapet. Regioner i USA som har vært spesielt utsatt for importkonkurranse fra Kina, sliter flere år etter med høy arbeidsledighet, lavere lønn og flere på trygd. DNs Marte Ramuz Eriksen og Bård Bjerkholt diskuterer med Nordeas sjeføkonom Kjetil Olsen og førsteamanuensis Andreas Moxnes.

</p>

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter